W przypadku wykonywania napraw związanych z podwójnym sprzęgłem, aby zawęzić diagnostykę potencjalnego problemu należy odpowiednio wcześniej wyjaśnić z klientem kilka zasadniczych kwestii.
Jeśli pojazd jest jeszcze zdolny do jazdy, to razem z klientem należy odbyć jazdę próbną. Klient powinien siedzieć za kierownicą i w czasie jazdy próbnej zaprezentować, w jakich sytuacjach można zaobserwować zgłaszane usterki.
Przykłady konkretnych pytań do klienta:
– Co dokładnie nie działa lub czego dokładnie dotyczy zgłaszana usterka?
– Jak długo występuje dany problem?
– Czy dany problem wystąpił nagle, czy pojawiał się stopniowo (powoli)?
– Jak często występuje problem? Sporadycznie, często czy zawsze?
– W jakich sytuacjach w czasie jazdy występuje problem? Np. przy rozruchu, podczas przyspieszania, hamowania, w stanie zimnym lub przy wysokiej temperaturze pracy?
– Jaki jest przebieg pojazdu?
– Czy są jakieś dodatkowe obciążenia dla pojazdu? Np. jazda z przyczepką, duży ładunek dodatkowy, częsta jazda po terenach górskich, czy samochód jest taksówką, pojazdem z floty samochodowej, samochodem wynajmowanym, używanym do nauki jazdy?
– Jaki jest profil jazdy pojazdu? Samochód do jazdy miejskiej, na krótkich odcinkach, na trasie, po autostradach?
– Czy do tej pory były już wykonywane naprawy w układzie sprzęgieł/skrzyni biegów? Jeśli tak, jaki był wtedy przebieg? Jaki był wtedy powód zgłaszanej usterki? Jakie wykonano naprawy?
Ogólne badanie pojazdu
Przed rozpoczęciem naprawy w pojeździe, należy sprawdzić poniższe punkty:
– Wpisy kodów błędów w jednostce sterującej (silnik, skrzynia biegów, sprzęgło, komfort, CAN-BUS)
– Praca akumulatora
Prawidłowy sposób postępowania z dwumasowym kołem zamachowym i podwójnym sprzęgłem
Poniżej przedstawiono wskazówki dotyczące ogólnego sposobu postępowania z dwumasowym kołem zamachowym lub z podwójnym sprzęgłem:
– Nie wolno stosować dwumasowych kół zamachowych lub podwójnych sprzęgieł, które spadły.
– Zabrania się czyszczenia przy pomocy urządzenia do czyszczenia części.
– Rozmontowywanie elementów jest zabronione.
Kontrola zużycia
Oprócz ogólnych kontroli można przeprowadzić kontrolę zużycia elementów układu podwójnego sprzęgła. Należy ją przeprowadzić według poniższych wskazówek:
1. Silnik musi być ciepły.
2. Jazdę próbną należy odbyć w trybie Tip.
3. Na 6 biegu utrzymać prędkość obrotową na poziomie ok. 1 000 do 1 500 1/min.
4. Następnie przyspieszyć do oporu (UWAGA: bez redukcji biegów).
5. Kontrolować wskazania obrotomierza.
6. Jeśli wystąpi odchylenie w prędkości obrotowej przy przyspieszeniu do 200 1/min, to granica dopuszczalnego zużycia podwójnego sprzęgła została osiągnięta.
7. Przy równomiernym zwiększaniu się liczby obrotów granica dopuszczalnego zużycia nie została osiągnięta.
8. Kontrolę należy powtórzyć na 7 biegu zaczynając od punktu 3.
Kontrola wizualna
Przed każdą naprawą dotyczącą układu sprzęgieł należy sprawdzić, czy nie ma nieszczelności albo uszkodzeń.
Zanim sprzęgło zostanie wymienione, należy najpierw usunąć wszelkie uszkodzenia spowodowane przez odłamane elementy lub wyciek oleju albo przez uszkodzone uszczelki lub pierścienie uszczelniające.
Jeśli na sprzęgle jest olej, sprzęgło należy wymienić.
Szumy
Przy ocenie szumów związanych z pracą podwójnego sprzęgła w czasie jazdy próbnej należy zwrócić uwagę czy nie są to szumy generowane przez otaczające elementy, jak np. układ wydechowy, blachy odbijające promieniowanie cieplne, bloki amortyzujące zawieszania silnika, dodatkowe agregaty lub inne.
Przy diagnostyce identyfikacji szumów należy wyłączyć radio, klimatyzację i wentylację. W celu precyzyjnego ustalenia źródła szumów można w warsztacie przykładowo użyć stetoskopu.
Problemy z rozłączeniem i poślizgiem sprzęgła
Zanim skrzynia biegów zostanie zdemontowana, a sprzęgło wymienione, najpierw należy wykonać diagnostykę przy użyciu odpowiedniego testera. Jeśli przy użyciu testera nie da się stwierdzić żadnego błędu, a przyczyn z problemami rozłączania i poślizgu sprzęgła można się dopatrywać definitywnie tylko po stronie sprzęgła, odpowiedzialny za ten stan rzeczy mógłby być niewłaściwy skok sprzęgieł K1 lub K2. Jeśli ten błąd wystąpi po zakończonej naprawie, to regulacja układu zasprzęglającego jest błędna i należy ją wykonać ponownie.
Diagnoza
Można przeprowadzić diagnostykę elektroniki skrzyni biegów i sprzęgła (układu mechatroniki). System można zdiagnozować przy użyciu odpowiednich przyrządów diagnostycznych.
W ten sposób można wykonać także dopasowania systemu, jakie są konieczne po wykonaniu naprawy sprzęgła.
1. Dwumasowe koło zamachowe. Pierścień napinający:
Problem
– Brzęczące szumy
Przyczyna
– Zerwane zaczepy ustalające na pierścieniu napinającym
Środki zaradcze
– Wymiana dwumasowego koła zamachowego
Uwaga:
Zerwane części pierścienia napinającego mogą się znajdować w podwójnym sprzęgle. Z tego względu zaleca się wymianę podwójnego sprzęgła.
2. Dwumasowe koło zamachowe. Pierścień napinający:
Problem
– Brzęczące szumy
Przyczyna
– Naprężenie własne pierścienia napinającego jest za słabe. Nie jest widoczny odstęp między pierścieniem napinającym a zębem wieńca zabierakowego. Siła sprężyny znajdującej się po wewnętrznej stronie musi wcisnąć pierścień napinający z powrotem do pozycji wyjściowej.
Środki zaradcze
– Wymiana dwumasowego koła zamachowego.
Aby uniknąć nieprawidłowości podczas wymiany opublikowaliśmy również wskazówki montażowe LuK dla podwójnego suchego sprzęgła dla 7-biegowej skrzyni w pojazdach VAG.
Komentarze