Chociaż dwumasowe koła zamachowe są coraz powszechniejszym elementem silników montowanych we współczesnych samochodach, dla wielu mechaników, a w jeszcze większym stopniu dla samych kierowców, pozostają prawdziwą terra incognita. Poniższy tekst, opracowany przez inżynierów związanych z marką SACHS oraz firmą ZF Services, stanowi przypomnienie podstawowych zasad budowy i działania „dwumasówek”.
W nowoczesnych silnikach wyższe momenty obrotowe, wyższe ciśnienie zapłonu oraz rozwiązania wynikające z rygorystycznych norm emisji spalin, powodują nierównomierne obroty silnika. Prowadzi to do większych wibracji w układzie przeniesienia napędu. Konieczność zapewnienia komfortu, płynności pracy silnika i właściwej ochrony skrzyni biegów, wymagają zastosowania skutecznych tłumików drgań skrętnych. Te stosowane w zwykłych tarczach sprzęgła nie są już w stanie sprostać tym wymogom, głównie ze względu na ograniczoną przestrzeń konstrukcyjną. Odpowiedzią na powyższe wymagania, było wprowadzenie na rynek planetarnego dwumasowego koła zamachowego SACHS Planeten ZMS.
Na masę dwumasowego koła zamachowego składa się masa pierwotna i wtórna. Strona pierwotna przymocowana jest do wału korbowego i ma zamocowany wieniec zębaty rozrusznika. Strona wtórna ułożyskowana jest obrotowo w stronie pierwotnej poprzez oddzielne łożyska osiowe i promieniowe. Pomiędzy oboma masami pracuje wysokowydajny, wypełniony smarem układ sprężynująco-tłumiący z różnymi rodzajami sprężyn prowadzonych przez siodełka i talerzyki sprężynowe, które zapobiegają odbijaniu sprężyn.
Działanie koła dwumasowego ma charakterystykę wielostopniową. Pierwszy stopień o miękkich sprężynach zapewnia doskonałe właściwości przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika. Drugi stopień o twardszych sprężynach pozwala na skuteczną izolację drgań skrętnych.
Stosowanie dwumasowych kół zamachowych w nowoczesnych silnikach przekłada się na mniejsze zużycie paliwa dzięki niższym obrotom biegu jałowego oraz na bezproblemową jazdę na niskich obrotach. Przyczynia się też do sprawniejszej zmiany biegów, ponieważ siła potrzebna do zmiany biegu jest niższa, ze względu na mniejszy moment bezwładności masy.
Dzięki DKZ wzrasta komfort jazdy dzięki tłumieniu drgań przy nagłych zmianach obciążenia. Poprzez optymalną izolację drgań w całym zakresie obrotów, redukowany jest również hałas.
Dodatkowe atuty to niewielkie wymiary oraz możliwość zastosowaniu zarówno w ciągnionym, jak i pchanym sterowaniu sprzęgła.
Komentarze