Zakwalifikowanie DKZ do dalszej eksploatacji, powinno być poprzedzone uważną kontrolą wzrokową produktu: wyciek smaru, głębokie rysy oraz przebarwienia są często oznaką uszkodzeń wewnętrznych elementów składowych DKZ. Stan zębów wieńca, podającego impulsy do czujnika obrotów silnika, powinien być skontrolowany równie uważnie jak stan wieńca rozrusznika. Wcześniej należy jednak uwzględnić następujące punkty:
ZAPYTAJ KLIENTA
- który element nie działa i jakie są objawy?
- kiedy po raz pierwszy zauważył usterkę?
- czy usterka pojawia się losowo, często czy stale?
- w jakiej sytuacji pojawia się usterka; np. przy ruszaniu, przyśpieszaniu, zmianie biegów, przy zimnym silniku czy przy normalnej temperaturze pracy silnika?
- o całkowity przebieg oraz przebieg roczny samochodu?
- o dodatkowe obciążenia, jakim samochód jest poddawany; holowanie przyczepy, krótkie czy długie trasy, itp.?
- o szczególne wykorzystywanie samochodu np. taxi, flota pojazdów, nauka jazdy?
- czy sprzęgło lub skrzynia biegów wymagała naprawy / jeśli tak, to jaki wówczas był przebieg i jakie były wtedy objawy?
OGÓLNY PRZEGLĄD SAMOCHODU
- sprawdzenie wskazań modułu rejestrującego usterki
- mocy akumulatora
- stanu i działania rozrusznika
-
tuningu silnika / (montaż chipa) ?
WAŻNE
- Zawsze sprawdzaj stan DKZ, gdy wymieniasz sprzęgło. Uszkodzone lub zużyte DKZ może prowadzić do uszkodzenia nowo zamontowanego sprzęgła.
- Nie wolno instalować DKZ, które zostało uderzone podczas upadku. Uszkodzone łożysko kulkowe lub ślizgowe, zniekształcony wieniec czujnika obrotów, zwiększone niewyważenie.
-
Obróbka powierzchni ciernych DKZ jest niedozwolona, gdyż osłabienie powierzchni ciernej nie gwarantuje zachowania wymaganej prędkości obrotowej na rozerwanie.
CO NALEŻY UWZGLĘDNIĆ PODCZAS MONTAŻU DKZ?
- Sprawdź, aby użyte śruby miały wymaganą długość. Zbyt długie śruby będą tarły o masę pierwotną DKZ i uszkodzą łożysko.
- sprawdź prawidłowość umocowania kołków ustalających. Nie wolno siłą wciskać lub wyciągać kołków ustalających z DKZ. Kołki ustalające wciśnięte siłą do DKZ ocierają o masę pierwotną DKZ.
- używaj zawsze nowych śrub do mocowania wału korbowego. Przestrzegaj wartości momentów dokręcających zgodnie z instrukcją producenta pojazdu!
- sprawdź czy odległość między czujnikiem obrotów a kołeczkami / wieńcem czujnika obrotów DKZ są prawidłowe (odległość różni się w poszczególnych markach pojazdów).
- sprawdź czy wieniec rozrusznika nie jest uszkodzony i prawidłowo umocowany.
-
powierzchnię cierną DKZ przeczyść szmatką zwilżoną rozpuszczalnikiem smaru. Nie wolno dopuścić, aby rozpuszczalnik przeniknął do wnętrza DKZ.
NIEDOPUSZCZALNE JEST BY:
-
czyszcząc DKZ wykorzystywać urządzenia do mycia części, dmuchawy wysokiego ciśnienia, czyszczące urządzenia parowe, sprężone powietrze lub jakiekolwiek czyszczące spraye!
DOPUSZCZALNE SĄ NASTĘPUJĄCE SYMPTOMY, KTÓRE W ZALEŻNOŚCI OD TYPU BUDOWY NIE MAJĄ WPŁYWU NA PRACĘ ELEMENTÓW SPRZĘGŁA:
- niewielkie smugi smaru na tylnej części DKZ /od strony silnika/ biegnące od kapturków uszczelniających do krawędzi koła zamachowego.
- obie masy można nieznaczne obrócić względem siebie bez ich automatycznego powrotu.
-
w zależności od typu DKZ, osiowy luz między masami może osiągać 2 mm /w niektórych typach do 6 mm/ tylko w konstrukcjach z łożyskami ślizgowymi.
Diagnostyka uszkodzeń DKZ – kontrola wzrokowa
Tarcza sprzęgła
Opis |
Spalona tarcza sprzęgła |
---|---|
Przyczyna |
Przegrzanie tarczy sprzęgła nastąpi np. w przypadku przekroczenia dopuszczalnego stopnia zużycia |
Skutek |
Obciążenie cieplne DKZ |
Naprawa |
Sprawdź, czy nastąpiły termiczne odbarwienia DKZ; zmierz stożkowość masy wtórnej, jeśli pojawiły się niebieskie/fioletowe naloty na zewnętrznej stronie powierzchni ciernej |
obszar pomiędzy obiema masami
Opis |
Resztki spalonej okładziny na zewnętrznych krawędziach DKZ |
---|---|
Przyczyna |
Obciążenie cieplne tarczy sprzęgła |
Skutek |
Resztki okładziny mogą przedostać się do wewnątrz DKZ i doprowadzić do jego nieprawidłowej pracy |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Powierzchnia cierna
Opis |
Ślady porysowania na powierzchni ciernej |
---|---|
Przyczyna |
Zużyte sprzęgło. Rysy spowodowane nitami okładziny sprzęgła |
Skutek |
Ograniczona możliwość przeniesienia mocy, gdyż sprzęgło nie może przenieść wymaganego momentu. Uszkodzenie powierzchni ciernej DKZ |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Powierzchnia cierna
Opis |
Miejscowe ciemne ślady przegrzania, również w dużych ilościach |
---|---|
Skutek |
Bez skutku |
Naprawa |
Nie wymagana |
Powierzchnia cierna
Opis |
Pęknięcia na powierzchni ciernej |
---|---|
Przyczyna |
Przeciążenie cieplne |
Skutek |
DKZ nie zapewnia funkcjonalności |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Łożysko kulkowe
Opis |
Wyciek smaru, łożysko zatarte, brak uszczelki, uszkodzenia lub brązowe zabarwienia w wyniku przeciążenia cieplnego. |
---|---|
Przyczyna |
Przeciążenie cieplne lub uszkodzenie mechaniczne/przeciążenie |
Skutek |
Nieodpowiednie smarowanie łożyska, uszkodzenie DKZ |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Łożysko ślizgowe
Opis |
Zniszczone lub uszkodzone |
---|---|
Przyczyna |
Zużycie lub uszkodzenie mechaniczne |
Skutek |
DKZ działa wadliwie |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Łożysko ślizgowe
Opis |
Zużyte; W odniesieniu do średnicy, maksymalny poprzeczny luz dla nowego łożyska wynosi 0.04 mm – maksymalne, dopuszczalne zwiększenie w trakcie eksploatacji – do 0.17 mm. |
---|---|
Przyczyna |
zużycie |
Skutek |
≤ 0.17mm: brak; > 0.17mm: znaczne nachylenie wtórnej masy DKZ |
Naprawa |
Wymień DKZ, jeśli luz jest > 0.17mm |
Niewielkie obciążenie cieplne
Opis |
Lekkie odbarwienie powierzchni ciernej, bez nalotu na zewnętrznych krawędziach DKZ lub w obszarze nitów. |
---|---|
Przyczyna |
Obciążenie cieplne |
Skutek |
Bez skutku |
Naprawa |
Nie wymagana |
Średnie obciążenie cieplne
Opis |
Złotawo – żółte zabarwienie powierzchni ciernej spowodowane chwilową temperaturą pracy do 220°C, bez odbarwień w obszarze nitów. |
---|---|
Skutek |
Bez skutku; odbarwienia powierzchni ciernej są normalnym zjawiskiem w czasie eksploatacji |
Naprawa |
Nie wymagana |
Wysokie obciążenie cieplne
Opis |
Przebarwienia w obszarze nitów oraz / lub na zewnętrznej powierzchni. Powierzchnia cierna nie musi być zabarwiona, gdy po okresie obciążenia termicznego DKZ pracowało dalej. |
---|---|
Przyczyna |
Wysokie obciążenie termiczne (280°C) |
Skutek |
W zależności od intensywności obciążenia termicznego DKZ może być uszkodzone |
Naprawa |
Tylko DKZ, które spełnia poniższe kryteria nie wymaga wymiany:
|
Bardzo wysokie obciążenia cieplne
Opis |
Widoczne zabarwienie fioletowo-niebieskie na bocznej lub tylnej powierzchni DKZ i / lub uszkodzenia – np. pęknięcia |
---|---|
Przyczyna |
Bardzo wysokie obciążenie cieplne |
Skutek |
Zniszczone DKZ |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Pierścień kontroli tarcia
Opis |
Stopiony pierścień kontroli tarcia |
---|---|
Przyczyna |
Wysokie obciążenie cieplne wewnątrz DKZ |
Skutek |
Ograniczona funkcjonalność DKZ |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Pierwotna masa DKZ
Opis |
Wzajemne ocieranie się mas DKZ |
---|---|
Przyczyna |
Zużyty cierny pierścień łożyska ślizgowego |
Skutek |
Głośna praca |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Wieniec rozrusznika
Opis |
Skrajne zużycie wieńca rozrusznika |
---|---|
Przyczyna |
Uszkodzony rozrusznik |
Skutek |
Hałas w trakcie rozruchu |
Naprawa |
Wymień DKZ Sprawdź działanie rozrusznika |
Wieniec czujnika obrotów
Opis |
Odkształcony ząb wieńca czujnika |
---|---|
Przyczyna |
Uszkodzenie machaniczne |
Skutek |
Silnik pracuje nierówno |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Nieznaczne wycieki smaru
Opis |
Nieznaczne ślady smaru z otworów lub uszczelek po stronie silnika |
---|---|
Skutek |
Bez skutku |
Naprawa |
Nie wymagana |
Obfity wyciek smaru
Opis |
Wyciek smaru > 20g (obudowa sprzęgła pokryta smarem) |
---|---|
Skutek |
Niewłaściwe smarowanie sprężyn łukowych |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Ciężarki wyważenia
Opis |
Obluzowanie lub brak ciężarka /odkryte miejsca spawania/, głośne buczenie |
---|---|
Skutek |
Brak wyważenia DKZ |
Naprawa |
Wymień DKZ |
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 11 lutego 2009, 0:00 0 0
dalej nie wiem jakie sa symptomy zepsutego dkz? czy wystepuja stuki przy jeździe gdy się jedzie bez gazu na 1 ?
Odpowiedz
Anonim, 15 sierpnia 2009, 0:00 0 0
podczas uruchamiania i gaszenia silnika z wciśniętym sprzęgłem słychać stukot.W czasie postoju i jazdy jest wszystko OK. Czy może to powodować koło dwumasowe, jeśli tak czy jest konieczniść wymiany?
Odpowiedz
Anonim, 3 maja 2010, 0:00 0 0
podczas ruszania jak jest rozgrzany silnik to szarpie na pierwszym biegu i na wstecznym.co to oznacza
Odpowiedz
szupi, 8 listopada 2018, 20:42 0 0
Wskazane symptomy ewidentnie wskazują na to, że coś jest z***ne.
Nie ma za co.
Odpowiedz
Anonim, 31 maja 2011, 0:00 0 0
Zapraszam na www.dwumasowki.pl z nchęcią odpowiemy na wszelkie pytania dot. kół dwumasowych. Lub tel 683552195. Pozdrawiam!
Odpowiedz
Anonim, 24 sierpnia 2013, 18:49 0 0
mam zniszczony wieniec na kole i nie wiem jak go wymienic
Odpowiedz