Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) – Diagnostyka uszkodzeń

13 czerwca 2007, 0:00

Zakwalifikowanie DKZ do dalszej eksploatacji, powinno być poprzedzone uważną kontrolą wzrokową produktu: wyciek smaru, głębokie rysy oraz przebarwienia są często oznaką uszkodzeń wewnętrznych elementów składowych DKZ. Stan zębów wieńca, podającego impulsy do czujnika obrotów silnika, powinien być skontrolowany równie uważnie jak stan wieńca rozrusznika. Wcześniej należy jednak uwzględnić następujące punkty:

ZAPYTAJ KLIENTA

  • który element nie działa i jakie są objawy?
  • kiedy po raz pierwszy zauważył usterkę?
  • czy usterka pojawia się losowo, często czy stale?
  • w jakiej sytuacji pojawia się usterka; np. przy ruszaniu, przyśpieszaniu, zmianie biegów, przy zimnym silniku czy przy normalnej temperaturze pracy silnika?
  • o całkowity przebieg oraz przebieg roczny samochodu?
  • o dodatkowe obciążenia, jakim samochód jest poddawany; holowanie przyczepy, krótkie czy długie trasy, itp.?
  • o szczególne wykorzystywanie samochodu np. taxi, flota pojazdów, nauka jazdy?
  • czy sprzęgło lub skrzynia biegów wymagała naprawy / jeśli tak, to jaki wówczas był przebieg i jakie były wtedy objawy?


OGÓLNY PRZEGLĄD SAMOCHODU

  • sprawdzenie wskazań modułu rejestrującego usterki
  • mocy akumulatora
  • stanu i działania rozrusznika
  • tuningu silnika / (montaż chipa) ?
     

WAŻNE

  • Zawsze sprawdzaj stan DKZ, gdy wymieniasz sprzęgło. Uszkodzone lub zużyte DKZ może prowadzić do uszkodzenia nowo zamontowanego sprzęgła. 
  • Nie wolno instalować DKZ, które zostało uderzone podczas upadku. Uszkodzone łożysko kulkowe lub ślizgowe, zniekształcony wieniec czujnika obrotów, zwiększone niewyważenie.
  • Obróbka powierzchni ciernych DKZ jest niedozwolona, gdyż osłabienie powierzchni ciernej nie gwarantuje zachowania wymaganej prędkości obrotowej na rozerwanie.
     

CO NALEŻY UWZGLĘDNIĆ PODCZAS MONTAŻU DKZ?

  • Sprawdź, aby użyte śruby miały wymaganą długość. Zbyt długie śruby będą tarły o masę pierwotną DKZ i uszkodzą łożysko.
  • sprawdź prawidłowość umocowania kołków ustalających. Nie wolno siłą wciskać lub wyciągać kołków ustalających z DKZ. Kołki ustalające wciśnięte siłą do DKZ ocierają o masę pierwotną DKZ.
  • używaj zawsze nowych śrub do mocowania wału korbowego. Przestrzegaj wartości momentów dokręcających zgodnie z instrukcją producenta pojazdu!
  • sprawdź czy odległość między czujnikiem obrotów a kołeczkami / wieńcem czujnika obrotów DKZ są prawidłowe (odległość różni się w poszczególnych markach pojazdów).
  • sprawdź czy wieniec rozrusznika nie jest uszkodzony i prawidłowo umocowany.
  • powierzchnię cierną DKZ przeczyść szmatką zwilżoną rozpuszczalnikiem smaru. Nie wolno dopuścić, aby rozpuszczalnik przeniknął do wnętrza DKZ.
     

NIEDOPUSZCZALNE JEST BY:

  • czyszcząc DKZ wykorzystywać urządzenia do mycia części, dmuchawy wysokiego ciśnienia, czyszczące urządzenia parowe, sprężone powietrze lub jakiekolwiek czyszczące spraye!
     

DOPUSZCZALNE SĄ NASTĘPUJĄCE SYMPTOMY, KTÓRE W ZALEŻNOŚCI OD TYPU BUDOWY NIE MAJĄ WPŁYWU NA PRACĘ ELEMENTÓW SPRZĘGŁA:

  • niewielkie smugi smaru na tylnej części DKZ /od strony silnika/ biegnące od kapturków uszczelniających do krawędzi koła zamachowego.
  • obie masy można nieznaczne obrócić względem siebie bez ich automatycznego powrotu.
  • w zależności od typu DKZ, osiowy luz między masami może osiągać 2 mm /w niektórych typach do 6 mm/ tylko w konstrukcjach z łożyskami ślizgowymi.
     

Diagnostyka uszkodzeń DKZ – kontrola wzrokowa


Tarcza sprzęgła

Opis

Spalona tarcza sprzęgła

Przyczyna

Przegrzanie tarczy sprzęgła nastąpi np. w przypadku przekroczenia dopuszczalnego stopnia zużycia

Skutek

Obciążenie cieplne DKZ

Naprawa

Sprawdź, czy nastąpiły termiczne odbarwienia DKZ; zmierz stożkowość masy wtórnej, jeśli pojawiły się niebieskie/fioletowe naloty na zewnętrznej stronie powierzchni ciernej

 

 

 

 

 

 


 

obszar pomiędzy obiema masami

Opis

Resztki spalonej okładziny na zewnętrznych krawędziach DKZ

Przyczyna

Obciążenie cieplne tarczy sprzęgła

Skutek

Resztki okładziny mogą przedostać się do wewnątrz DKZ i doprowadzić do jego nieprawidłowej pracy

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 


 

 

Powierzchnia cierna

Opis

Ślady porysowania na powierzchni ciernej

Przyczyna

Zużyte sprzęgło. Rysy spowodowane nitami okładziny sprzęgła

Skutek

Ograniczona możliwość przeniesienia mocy, gdyż sprzęgło nie może przenieść wymaganego momentu. Uszkodzenie powierzchni ciernej DKZ

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 


 


 

Powierzchnia cierna 

Opis

Miejscowe ciemne ślady przegrzania, również w dużych ilościach

Skutek

Bez skutku

Naprawa

Nie wymagana

 

 

 

 


 

Powierzchnia cierna 

Opis

Pęknięcia na powierzchni ciernej

Przyczyna

Przeciążenie cieplne

Skutek

DKZ nie zapewnia funkcjonalności

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 


Łożysko kulkowe 

Opis

Wyciek smaru, łożysko zatarte, brak uszczelki, uszkodzenia lub brązowe zabarwienia w wyniku przeciążenia cieplnego.

Przyczyna

Przeciążenie cieplne lub uszkodzenie mechaniczne/przeciążenie

Skutek

Nieodpowiednie smarowanie łożyska, uszkodzenie DKZ

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

 


 


Łożysko ślizgowe 

Opis

Zniszczone lub uszkodzone

Przyczyna

Zużycie lub uszkodzenie mechaniczne

Skutek

DKZ działa wadliwie

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

Łożysko ślizgowe 

Opis

Zużyte; W odniesieniu do średnicy, maksymalny poprzeczny luz dla nowego łożyska wynosi 0.04 mm – maksymalne, dopuszczalne zwiększenie w trakcie eksploatacji – do 0.17 mm.

Przyczyna

zużycie

Skutek

≤ 0.17mm: brak; > 0.17mm: znaczne nachylenie wtórnej masy DKZ

Naprawa

Wymień DKZ, jeśli luz jest > 0.17mm

 

 

 

 

 

 

 



Niewielkie obciążenie cieplne 

Opis

Lekkie odbarwienie powierzchni ciernej, bez nalotu na zewnętrznych krawędziach DKZ lub w obszarze nitów.

Przyczyna

Obciążenie cieplne

Skutek

Bez skutku

Naprawa

Nie wymagana

 

 

 

 


 

Średnie obciążenie cieplne 

Opis

Złotawo – żółte zabarwienie powierzchni ciernej spowodowane chwilową temperaturą pracy do 220°C, bez odbarwień w obszarze nitów.

Skutek

Bez skutku; odbarwienia powierzchni ciernej są normalnym zjawiskiem w czasie eksploatacji

Naprawa

Nie wymagana

 

 

 

 

 

Wysokie obciążenie cieplne 

Opis

Przebarwienia w obszarze nitów oraz / lub na zewnętrznej powierzchni. Powierzchnia cierna nie musi być zabarwiona, gdy po okresie obciążenia termicznego DKZ pracowało dalej.

Przyczyna

Wysokie obciążenie termiczne (280°C)

Skutek

W zależności od intensywności obciążenia termicznego DKZ może być uszkodzone

Naprawa

Tylko DKZ, które spełnia poniższe kryteria nie wymaga wymiany:

  • Stożkowość powierzchni ciernej ≤  0,5 mm (ponad wartość początkową)
  • Sprawdź czy nie ma pęknięć. Pęknięcia na powierzchni tarcia są niewidoczne

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Bardzo wysokie obciążenia cieplne 

Opis

Widoczne zabarwienie fioletowo-niebieskie na bocznej lub tylnej powierzchni DKZ i / lub uszkodzenia – np. pęknięcia

Przyczyna

Bardzo wysokie obciążenie cieplne

Skutek

Zniszczone DKZ

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

 

 

Pierścień kontroli tarcia 

Opis

Stopiony pierścień kontroli tarcia

Przyczyna

Wysokie obciążenie cieplne wewnątrz DKZ

Skutek

Ograniczona funkcjonalność DKZ

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

 

 

Pierwotna masa DKZ 

Opis

Wzajemne ocieranie się mas DKZ

Przyczyna

Zużyty cierny pierścień łożyska ślizgowego

Skutek

Głośna praca

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

 

Wieniec rozrusznika 

Opis

Skrajne zużycie wieńca rozrusznika

Przyczyna

Uszkodzony rozrusznik

Skutek

Hałas w trakcie rozruchu

Naprawa

Wymień DKZ

Sprawdź działanie rozrusznika

 

 

 

 

 

 

Wieniec czujnika obrotów 

Opis

Odkształcony ząb wieńca czujnika

Przyczyna

Uszkodzenie machaniczne

Skutek

Silnik pracuje nierówno

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

 

Nieznaczne wycieki smaru

Opis

Nieznaczne ślady smaru z otworów lub uszczelek po stronie silnika

Skutek

Bez skutku

Naprawa

Nie wymagana

 

 

 

 

 

Obfity wyciek smaru

Opis

Wyciek smaru > 20g (obudowa sprzęgła pokryta smarem)

Skutek

Niewłaściwe smarowanie sprężyn łukowych

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 


Ciężarki wyważenia 

Opis

Obluzowanie lub brak ciężarka /odkryte miejsca spawania/, głośne buczenie

Skutek

Brak wyważenia DKZ

Naprawa

Wymień DKZ

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła
Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła

W przypadku wykonywania napraw związanych z podwójnym sprzęgłem, aby zawęzić diagnostykę potencjalnego problemu należy odpowiednio wcześniej wyjaśnić z klientem kilka zasadniczych kwestii. Jeśli pojazd jest jeszcze zdolny do jazdy, to razem z klientem należy odbyć jazdę próbną. Klient powinien siedzieć za kierownicą i w czasie jazdy próbnej zaprezentować, w jakich sytuacjach można zaobserwować zgłaszane usterki. […]

Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania
Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania

Chociaż dwumasowe koła zamachowe są coraz powszechniejszym elementem silników montowanych we współczesnych samochodach, dla wielu mechaników, a w jeszcze większym stopniu dla samych kierowców, pozostają prawdziwą terra incognita. Poniższy tekst, opracowany przez inżynierów związanych z marką SACHS oraz firmą ZF Services, stanowi przypomnienie podstawowych zasad budowy i działania „dwumasówek”. W nowoczesnych silnikach wyższe momenty obrotowe, […]

Wymiana samej tarczy sprzęgła – pozorna oszczędność
Wymiana samej tarczy sprzęgła – pozorna oszczędność

Sprzęgło to specyficzny element samochodu: relatywnie drogi, kłopotliwy przy montażu – a co najgorsze, w ocenie kierowców – prędzej czy później trzeba go i tak wymienić. Właściciele kilkuletnich, dość intensywnie eksploatowanych pojazdów, przyjmują najczęściej z pokorą wszelkie zalecenia producenta, przekazywane im przez mechaników. Sytuacja zmienia się kiedy do warsztatu trafia posiadacz leciwego już pojazdu. W […]

Instrukcja montażu zestawu sprzęgła dla pojazdów z silnikiem G9T, G9U
Instrukcja montażu zestawu sprzęgła dla pojazdów z silnikiem G9T, G9U

Podczas montażu samonastawnego sprzęgła LuK RepSet® Pro do samochodów Nissan, Opel, Renault wyposażonych w silniki Diesla o pojemności 2.2l i kodach G9T i G9U należy ściśle zastosować się do procedury montażu. Dlatego dla zestawu 415 0146 10 marki LuK przygotowano specjalne wskazówki. Z uwagi na samoregulację, sprzęgła typu SAC należy montować metodą umożliwiającą bezsiłowe dokręcenie śrub […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 11 lutego 2009, 0:00 0 0

dalej nie wiem jakie sa symptomy zepsutego dkz? czy wystepuja stuki przy jeździe gdy się jedzie bez gazu na 1 ?

Odpowiedz

Anonim, 15 sierpnia 2009, 0:00 0 0

podczas uruchamiania i gaszenia silnika z wciśniętym sprzęgłem słychać stukot.W czasie postoju i jazdy jest wszystko OK. Czy może to powodować koło dwumasowe, jeśli tak czy jest konieczniść wymiany?

Odpowiedz

Anonim, 3 maja 2010, 0:00 0 0

podczas ruszania jak jest rozgrzany silnik to szarpie na pierwszym biegu i na wstecznym.co to oznacza

Odpowiedz

szupi, 8 listopada 2018, 20:42 0 0

Wskazane symptomy ewidentnie wskazują na to, że coś jest z***ne.
Nie ma za co.

Odpowiedz

Anonim, 31 maja 2011, 0:00 0 0

Zapraszam na www.dwumasowki.pl z nchęcią odpowiemy na wszelkie pytania dot. kół dwumasowych. Lub tel 683552195. Pozdrawiam!

Odpowiedz

Anonim, 24 sierpnia 2013, 18:49 0 0

mam zniszczony wieniec na kole i nie wiem jak go wymienic

Odpowiedz