Mechaniczny wtrysk paliwa wynaleziony został na początku XX wieku i stosowany był aż do jego końca. W silnikach benzynowych zdobył swoje miejsce podczas drugiej wojny światowej, kiedy to gaźniki nie były w stanie dostarczać odpowiednich ilości paliwa do silników w samolotach bojowych. Dlaczego układ ten nie przetrwał próby czasu?
Historia mechanicznego wtrysku benzyny
Mechaniczny wtrysk benzyny ma swoje korzenie w lotnictwie, gdzie po raz pierwszy został zastosowany w latach 30. XX wieku, aby zapewnić lepszą niezawodność i stabilność pracy w różnych warunkach, szczególnie na dużych wysokościach. Rozwiązania te okazały się kluczowe w czasie II wojny światowej, kiedy to zastosowano je w samolotach wojskowych, takich jak niemieckie Messerschmitty. Po wojnie technologia ta została zaadaptowana do samochodów, co umożliwiło lepsze osiągi i kontrolę nad silnikiem, zwłaszcza w pojazdach sportowych. Przykładem takiej adaptacji jest system K-Jetronic firmy Bosch, który miał swoje 5 minut w świecie motoryzacji.
W porównaniu do tradycyjnych gaźników, mechaniczny wtrysk paliwa oferował lepszą precyzję w dostarczaniu mieszanki paliwowo-powietrznej, co poprawiało osiągi silnika i zmniejszało zużycie paliwa. Systemy te były stosowane w pojazdach od lat 50. XX wieku, z najbardziej znanymi rozwiązaniami, jak Bosch K-Jetronic. Chociaż były bardziej skomplikowane i droższe w produkcji niż gaźniki, oferowały wyższą niezawodność i lepszą kontrolę emisji spalin. Z czasem mechaniczne wtryski zostały wyparte przez bardziej zaawansowane systemy elektroniczne, które zapewniały jeszcze większą precyzję i elastyczność w sterowaniu pracą silnika. W latach 90. system został stopniowo zastąpiony przez bardziej zaawansowane elektroniczne systemy wtrysku paliwa, takie jak KE-Jetronic i Motronic. Jak się jednak okazało układy te nie przetrwały próby czasu, a ich naprawa jest dziś właściwie nieopłacalna.
Czy właściciele samochodów wyposażonych w mechaniczny wtrysk benzyny mają sensowną alternatywę? Na te i inne pytania dotyczące mechanicznego wtrysku benzyny odpowiedział naszej redakcji Mikołaj Nowak, właściciel warsztatu NowakEFI specjalizującego się w naprawach mechanicznych układów wtryskowych oraz ich konwersją na wtrysk elektroniczny.
Daniel Węcłowski: Która z technologii wtrysku mechanicznego jest najbardziej wadliwa?
Mikołaj Nowak: Wtryski mechaniczne możemy podzielić wstępnie na dwa rodzaje. Początkowo stosowane były układy k-jetronic. W tych układach wtrysk paliwa odbywa się czysto mechanicznie. Z czasem zaostrzyły się normy emisji spalin przez co pojawiła się potrzeba innowacyjnych rozwiązań skierowanych w stronę zmniejszenia spalania paliwa. Mechaniczny wtrysk paliwa był rozwijany poprzez dokładanie elektroniki i tak powstał systemke-jetronic. Dzięki temu układ stał się bardziej rozbudowany, ale równocześnie bardziej problematyczny. Dlatego rozbudowany system ke-jetrionic jest bardziej wadliwy od swojego poprzednika.
Jakie są najczęstsze usterki mechanicznego wtrysku benzyny?
Trzeba zaznaczyć, iż w systemie ke-jetronic występuje nawet do 24 elementów wykonawczych, zależnych zarówno od siebie jak i od sprawności silnika. Mogą pojawić się również problemy związane z ciśnieniem sprężania, czy też szczelnością w układzie dolotowym powietrza. Każda pojedyncza niesprawność któregoś z elementów może spowodować wadliwe działanie całego układu. Dlatego właśnie ke-jetronic pomimo swojej lepszej wydajności jest bardziej ryzykowny i skomplikowany. Do najczęstszych usterek możemy zaliczyć usterki elementów elektronicznych oraz uszkodzenia dysz wtryskiwaczy, a także głównego rozdzielacza paliwa, który ze względu na rzadką eksploatację często ulega uszkodzeniom.
O co należy dbać w szczególności aby utrzymać mechaniczny wtrysk w dobrym stanie?
W szczególności należy zadbać o czystość układu paliwowego, począwszy od zbiornika paliwa, filtra, aż do komory silnika. Bardzo często w klasycznych autach te elementy z czasem i brakiem użytkowania ulegają korozji. Ważne jest również właściwe ciśnienie paliwa oraz poprawna regulacja układu mechanicznego wtrysku którą należy wykonywać po każdych pracach przy tym układzie.
Czy mechaniczny wtrysk ma właściwości dla których nie warto go wymieniać na nowoczesne rozwiązania?
Według mnie, mechaniczny wtrysk dzięki swojej prostocie jest najlepszym rozwiązaniem dla aut, w których występuje oryginalnie i nie warto go wymieniać, jeżeli działa poprawnie. Jednak w momencie, kiedy zaczyna stwarzać problemy, często jego naprawa jest bardzo kosztowna i nie daje pełnej gwarancji na długoletnie bezproblemowe użytkowanie.
Jak wygląda konwersja wtrysku mechanicznego na EFI?
Konwersja odbywa się na zasadzie P&P – Plug and Play, bez cięcia, bez wiercenia itp. W miejscach demontażu oryginalnych wtryskiwaczy zakładamy nasze elektroniczne wtryski, które są połączone listwą wtryskową, nowymi teflonowymi przewodami paliwowymi w oplocie. Montujemy również nowy tuningowy regulator ciśnienia paliwa z manometrem, przez co w przyszłości łatwiej można sprawdzić stan układu. Dodatkowo często zakładamy nowy zawór sterowania wolnymi obrotami. Całość zwieńcza profesjonalnie wykonana wiązka instalacji kablowej, która podpięta jest do sterownika ECU, odpowiadającego za poprawną pracę całego układu EFI.
Co jest kluczowe aby taka konwersja działała prawidłowo i przez długi czas?
Układ składa się z całkowicie nowych części, które dzięki właściwemu montażowi nie wymagają serwisowania. Wiadomo, pozostała część układu paliwowego (węże, przewody) ze względu na swój wiek musza być kontrolowane systematycznie.
Czy oferujecie zestawy do samodzielnej konwersji? A może założenie EFI to zadanie wymagające specjalistycznej wiedzy?
Najpewniejszym i najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie zestawu EFI przez wyspecjalizowany do tego warsztat, jednak dla hobbystów majsterkowania dostępne są także zestawy do samodzielnego montażu.
W jakich samochodach Wasza konwersja sprawdza się najlepiej?
Nasze zestawy najlepiej sprawdzają się we wszystkich autach, które posiadają mechaniczny układ wtrysku paliwa. Specjalizujemy się głównie w samochodach marki Mercedes, ale montowaliśmy również zestawy w takich autach jak Porsche, Saab, Volvo, Audi, czy chociażby kultowy DeLorean.
Jaki jest przybliżony koszt konwersji K-Jetronic na EFI?
Koszt zestawu oraz montażu ustalany jest indywidualnie, gdyż jest on różny w zależności od modelu samochodu, silnika oraz zakresu wykonywanych prac. Cena zestawu części potrzebnych do konwersji to przedział średnio od 2800 zł do 4000 zł.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
PanKajet, 29 września 2024, 13:24 0 0
Fajnie tylko zapomnieliście dodać że auto po takiej konwersji nie ma oficjalnie prawa jeździć po drogach. Warto było by o tym wspomnieć redaktorku 😉
Odpowiedz
Anonim, 30 września 2024, 12:26 2 0
dlaczego nie ma prawa jeżdzić po drogach?
Odpowiedz