Istnieje kilka głównych przyczyn wycieków z przewodów i rurek klimatyzacji,
takich jak: korozja, wibracje w komorze silnika, czy uszkodzenia podczas kolizji samochodowych.
W firmie NRF stosowanych jest kilka różnych wysokiej jakości stopów aluminium, manganu, magnezu (w tym AW-6063, AW-3103), które zapewniają bardzo dobrą odporność na korozję atmosferyczną, dobrą spawalność, plastyczność i nadają się do zaprasowywania. Mają wysoką wytrzymałość na rozciąganie, wynoszącą co najmniej 275 MPa, i mogą rozciągać się do 20% przed zerwaniem.
Ponadto producent wykorzystuje kilka rodzajów wysokiej jakości wielowarstwowych przewodów elastycznych, które spełniają wymagania (SAE J2064, SAE J3062) i mogą pracować w temperaturach od -30 do 125 stopni Celsjusza, przy ciśnieniu rozrywającym wynoszącym ok. 137 barów (17 do 24 barów to normalne ciśnienie robocze – chwilowo do 34 barów na przewodach wysokiego ciśnienia), odporne na mieszanki czynników chłodniczych i środki smarne kompresora.
Przewody NRF są testowane pod kątem odporności na korozję w testowych komorach solnych zgodnie z normą ISO 9227 i poddawane testom szczelności, które spełniają rygorystyczne normy. Zawierają niezbędne o-ringi i porty serwisowe, w tym ochronne tuleje gumowe, pokrywy, warstwy ochronne, powłoki antykorozyjne, osłony termiczne itp.
Na rynku dostępnych jest wiele marek i producentów samochodów, w których nieszczelności przewodów klimatyzacji są powszechnie znane w różnych obszarach komory silnika i nie tylko (np. przewody biegnące do tylnego parownika). Powodem jest zła konstrukcja układu klimatyzacji, gdzie dochodzi do nieszczelności na przewodach ze względu na ich ocieranie się o elementy konstrukcyjne takie jak podłużnica, czy też inne elementy w komorze silnika. Kolejnym powodem rozszczelnienia się przewodów może być korozja, której proces przyspiesza gromadzący się brud oraz sól drogowa.
Jeśli chodzi o naprawę takich układów, główną trudnością jest znalezienie odpowiedniego przewodu, który będzie pasował do komory silnika, w której zawsze brakuje miejsca. Dlatego jednym z głównych warunków gwarancji jakości przewodów klimatyzacji jest dopasowanie, drugim jest jakość materiału, a trzecim jest dostępność jako część zamienna. Wszystkie te trzy cechy można znaleźć w nowej gamie produktów NRF przewody układu klimatyzacji, które są dostępne od 2025 roku.

Oczywiście istnieją inne metody radzenia sobie z uszkodzonymi przewodami klimatyzacji. Jedną z metod jest spawanie. Ta metoda wymaga dodatkowego sprzętu spawalniczego, który może być kosztowny dla zwykłego warsztatu. Ponadto technika spawania metodą TIG jest dość trudna dla nowicjusza w dziedzinie spawania, ponieważ aluminium jest bardzo wymagające, a element może zostać łatwo zniszczony przez nieprawidłową procedurę spawania. W większości przypadków naprawa nie może zostać wykonana na miejscu i pojawią się dodatkowe koszty w zakresie pracy, aby uzyskać odpowiedni dostęp do elementu, wyjąć go i zespawać na stole. Czasami, jeśli przewód został wystawiony na działanie słonego i zabrudzonego środowiska, zmęczenie metalu sprawi, że nie będzie on odpowiedni do utrzymania temperatur spawania, co doprowadzi do dalszych uszkodzeń oraz kosztów warsztatu. Ponadto, podczas procesu demontażu uszkodzonego przewodu, może dojść do uszkodzenia innych komponentów, takich jak: zrywanie śrub, pękanie plastikowych elementów itp.

Druga metoda polega na wycięciu obszaru, w którym występuje wyciek, i próbie naprawy za pomocą specjalnych narzędzi do zaciskania i łączenia różnych akcesoriów w celu rekonstrukcji obwodu (patrz narzędzia Lokring). Ta metoda jest bardzo wydajna w przypadku specjalistycznego sprzętu, takiego jak ciężarówki, pojazdy terenowe, gdzie mechanik ma dużo miejsca, a ograniczenia układu można łatwo pokonać. Za pomocą specjalnych narzędzi zaciskających i akcesoriów można wykonać połączenia i łączniki rura-rura lub rura-wąż. W pojazdach wykorzystywanych w transporcie, a także w pojazdach terenowych, rolniczych czy budowlanych, kluczowe znaczenie ma krótki czas naprawy i w tym przypadku ta metoda ma największe zastosowanie. Trzecią metodą jest wykonanie naprawy przy użyciu części używanych, co w niektórych przypadkach może być bardzo wygodne, ale przed wymianą należy zwrócić uwagę na stan części i dodatkowe koszty, takie jak właściwa identyfikacja i czasochłonna praca.

przy sprężarce i skraplaczu.
Ale najlepszą metodą jest posiadanie nowego produktu NRF, zakupionego u lokalnego dystrybutora części zamiennych. Pod tym względem mogą być Państwo w pełni pewni, że przedmiot przeszedł już wszystkie niezbędne testy w dziale technicznym.

Jakość przewodów do układów klimatyzacji
NRF doskonale zdaje sobie sprawę, że głównym wyróżnikiem na rynku jest wysoki standard jakości oraz praca Działu Walidacji. Każdy element wprowadzany na rynek części zamiennych musi zostać dokładnie sprawdzony, zanim trafi z warsztatów do użytkowników końcowych. Dlatego też firma dokładnie sprawdza wiele parametrów, aby zapewnić odpowiednie dopasowanie swojego produktu.
Komentarze