Retrofity LED nareszcie legalne? Pierwszy na świecie model z certyfikatem ECE.

3 kwietnia 2025, 12:09

To pierwsza na świecie żarówka LED do reflektorów, która otrzymała certyfikat homologacji UNECE (E-mark). Homologacja stanowi znaczący krok naprzód w zakresie dostępności tego typu oświetlenia dla kierowców na całym świecie.

Co zmieni certyfikat ECE w świecie retrofitów LED?

Do tej pory stosowanie żarówek LED typu retrofit na drogach publicznych jako zamienników klasycznych żarówek było ograniczone do krajów, które wydawały lub uznawały krajowe homologacje. Oznaczało to, że ich „legalność” była zależna od lokalnych przepisów. Co więcej – zależała ona nie od retrofitu, ale od marki i modelu samochodu.

Nowa homologacja UN ECE dla żarówki H11 LED ustanawia jednolity standard uznawany we wszystkich krajach przestrzegających regulacji UN ECE, umożliwiając kierowcom na całym świecie modernizację oświetlenia pojazdów.

Retrofit H11 LED Ultinon Pro6000 Boost został wyprodukowany przez Ultinon Motion i jest dostępny pod marką Philips.

To osiągnięcie jest wynikiem współpracy między organami regulacyjnymi, Ultinon Motion i innymi producentami z branży, którzy wspólnie dążyli do opracowania nowego, zunifikowanego standardu. Nowa homologacja gwarantuje, że zamienniki LED spełniają odpowiednie standardy. Daje to konsumentom pewność wyboru certyfikowanych rozwiązań LED jako zamienników dla oryginalnych żarówek halogenowych H11.

Certyfikat UNECE obejmuje wszystkie państwa będące stronami „Porozumienia o harmonizacji technicznej pojazdów” z 1958 roku. Wyjątkowo jasna żarówka Philips LED Ultinon Pro6000 Boost H11 dołącza do rodziny Ultinon Pro6000 Boost. Emituje światło o temperaturze barwowej 5800 K, co poprawia widoczność i nadaje pojazdom nowoczesny wygląd LED. Dzięki technologii SafeBeam, żarówka zapewnia optymalne oświetlenie drogi, eliminując efekt oślepiania innych kierowców. Jej żywotność szacowana jest na 3000 godzin.

Firma Ultinon Motion, producent żarówek samochodowych marek Philips i Narva zapewnia, że homologacja UN ECE dla żarówki H11 LED to dopiero początek, a branża oświetlenia motoryzacyjnego może oczekiwać kolejnych przełomów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Stach, 4 kwietnia 2025, 6:12 5 -19

Szkoda tylko, że i tak ludzie świecą tymi żarówami po oczach, bo montują to do lamp, które nie są przystosowane i spotykając takie auta w nocy, drogę widzą niestety tylko ich kierowcy, a wszyscy inni są oślepiani. No ale klientem test ten, który świeci, więc wszyscy inni niech się martwią.

Odpowiedz

Mario, 5 kwietnia 2025, 20:03 22 -4

Mylisz pojęcia, dobry retrofit zastępuje zwykła żarówkę i działa jeden do jednego a problem polega nie na lampie tylko na chińskich podrubach. Także nie pieprz głupot

Odpowiedz

Druciarz amator, 2 maja 2025, 15:16 2 0

Tylko jeszcze jest róznica pomiędzy reflektorem (lampą) OE a tanim zamiennikiem - jakimś TYC em czy innym badziewiem. O ile zwykła żarówka zapakowna do lichego zamiennika nie spowoduje óślepiania, jak zachowa się LED - ówka, nie ma pewności.

Odpowiedz

kolega no problem, 29 czerwca 2025, 8:14 0 0

Mario, nie wydawaj osądów tak pochopnie. Wielu miłośników mocnego światła poskąpi kasy na regulację reflektorów, założy retrofity do lamp z uszkodzonymi regulacjami itp., bo po co wydawać pieniądze na regenerację, czy nowe lampy, skoro starczy kupić żarówki i będzie jasno aż miło. Ma mocno świecić i tylko to ich interesuje. I tak, jak słusznie Stach zauważył, takich biedaczków - głuptasków na drodze całkiem licznie można spotkać na drogach. LED`y sprawiają, że niektórych bardziej widać i są bardziej uciążliwi dla innych.
Wg badań ITS większość samochodów w Polsce ma źle ustawione reflektory. W wielu przypadkach wynika to z uszkodzeń tych reflektorów. Odłamują się mocowania regulacji, główne uchwyty. Auto miało stłuczkę, reflektor nie zbił się do końca, tylko teraz świeci już Panu Bogu w okno? Ale przecież jest, zakładamy z powrotem! Lampy z całkowicie zmatowiałymi (lepiej powiedzieć nieistniejącymi) odbłyśnikami, zczerniałe soczewki projektorów - pan właściciel podkręcił sobie śrubkę, żeby wyżej świecił, syn mu kupił LED`y na Ali i już jest pięknie. Nie rozmawiam już z moimi klientami o stanie oświetlenia w ich autach - to po prostu nie ma sensu. Reflektor, który nie jest rozbity i świeci (znaczy, z zewnątrz widać, że w środku coś się świeci) to reflektor dobry, nie będzie marnował pieniędzy na fanaberie ;-)

Odpowiedz

Romek, 7 kwietnia 2025, 20:23 9 -3

Przeczytaj dokładnie tekst a dopiero później wypowiadaj swoje zdanie .To jest zarowka led certyfikowana przez UNECE i dopuszczona do montowania zamiast zwykłej zarowki H11

Odpowiedz

Kierownik auta, 5 kwietnia 2025, 13:18 6 -2

W Polsce argumentuje się, że ledowe zamienniki oślepiają. Jest tak kiedy stosuje się przypadkowe tanie zamienniki żarówek. Jednak są też takie , które są legalne w Austrii Anglii i w Niemczech i zostały przetestowane. Mają lepszą barwę i lepsze "odcięcie" od zwykłych żarówek, i mniej od nich oślepiają innych kierowców. W Polsce niestety żadne nie są legalne.

Odpowiedz

Romek, 7 kwietnia 2025, 20:25 3 -1

Już tak H11 ma certyfikat UNECE

Odpowiedz

nikt, 29 czerwca 2025, 7:55 0 0

Decyzja o certyfikacji była celowo odwlekana: większość starych złomów, do których te retrofity się nadają, jest już dawno na recyclingu. Pamiętajmy, że "wiekowo" złomowiska zaczynają już coraz to bardziej licznie odwiedzać auta z ksenonami...
Produkt OSRAM`a nie będzie masowo kupowany również z innego powodu: cena. Dla wielu właścicieli kupno żarówek będzie oznaczało podwojenie wartości pojazdu.
Aliexpress rządzi, dla tych, którzy pragną ledowego blasku w Golfie IV certyfikaty nie mają znaczenia.

Odpowiedz