LKQ sprzedaje Elit Polska

10 maja 2024, 20:51

Firma LKQ Corporation (LKQ) ogłosiła podpisanie sprzedaży spółki Elit Polska, polskiego dystrybutora części samochodowych, materiałów eksploatacyjnych i wyposażenia warsztatów. Wiadomo, kim jest nowy właściciel.

Nowy właściciel Elit Polska

LKQ ujawniło, że nowym właścicielem firmy Elit Polska zostanie skandynawski koncern MEKO.

Justin Jude, dyrektor operacyjny LKQ, powiedział:

– Ocena i optymalizacja naszej bazy aktywów to podstawowy strategiczny filar naszej firmy. W ramach tego ciągłego procesu i po dokładnym rozważeniu, podjęliśmy strategiczną decyzję o sprzedaży Elit Polska.

Warunki finansowe transakcji nie zostały ujawnione. Jej finalizację zapowiedziano na drugą połowę 2024 r. Transakcja wymaga zwyczajowych zgód odpowiednich władz.

Warto odnotować, że choć Elit Polska trafi w nowe ręce, koncern LKQ nie pozbędzie się spółki w sposób definitywny. Jest on bowiem jednym z głównych akcjonariuszy MEKO, a jego przedstawiciele zasiadają w zarządzie skandynawskiej spółki. Przychody Elit Polska w 2023 r. wyniosły ok. 107 mln dolarów. Dotychczas MEKO posiadało około 5% udziału w rynku w Polsce po przejęciu Inter-Team w 2018 roku. Dzięki przejęciu Elit Polska udział ten wzrośnie do około 8%, co pozycjonuje MEKO jako dużego gracza na niezależnym rynku części zamiennych do samochodów w Polsce.

– Elit Polska to doskonałe uzupełnienie dla MEKO, dzięki któremu zyskujemy teraz szerszy zasięg geograficzny na jednym z największych rynków w UE. Razem z Elit Polska możemy zyskać pozycję pozwalającą wykorzystać możliwości, takie jak ulepszone warunki zakupów i korzyści w zakresie koordynacji w naszych odpowiednich sieciach dystrybucyjnych. Przyniesie to korzyści naszym klientom, wzmocni nasz rozwój w Polsce i z czasem zwiększy naszą siłę finansową. – powiedział Pehr Oscarson, prezes i dyrektor generalny MEKO.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Robert z, 10 maja 2024, 21:00 3 -2

Nowa spółka mniejszy podatek i ulgi.

Odpowiedz

BasWar, 11 maja 2024, 10:35 6 0

Teraz pytanie kiedy Inter Team wchłonie elit...?

Odpowiedz

OnlyForYourEyes, 11 maja 2024, 11:47 1 -2

Rok max i będą jedną spółka , 3 miejsce , po 2-3 latach dojdzie do tego kolejna spółka ( pewnie wiecie jaka ) i będzie miejsce nr 2 . Zostanie już tylko IC z którym LKQ też wiąże plany 😇

Odpowiedz

borys karton, 11 maja 2024, 13:24 4 -3

LKQ na bank wykupi tyle udziałów w ic że będą mogli wprowadzić kogoś do zarządu.

Odpowiedz

Anonim, 27 maja 2024, 9:40 1 0

Zabawne to co piszesz

Odpowiedz

zaq. y, 11 maja 2024, 15:22 10 0

Jakoś nie szkoda elit. Firma bez tożsamości.

Odpowiedz

l`equipe, 11 maja 2024, 20:42 8 0

LKQ nie podołał restrukturyzacji ELIT`u. Nie udało im się nic zreformować, włącznie z patologicznym podziałem terytorialnym. Koniunktura na rynku się pogarsza, rentowność nawet zdrowych spółek spada a co dopiero tak problematycznych jak ELIT. LKQ pozbyło się więc problemu. MEKONOMEN ma nieco bardziej ogarnięty, ale pozbawiony dynamiki Inter-Team. Prawdopodobnie mają plan, by po przejęciu, skanibalizować stopniowo ELIT, włączając co lepsze i bardziej wartościowe oddziały i komponenty logistyczne do Inter-Teamu a resztę wygasić. Jeśli zechcą utrzymywać na polskim rynku ELIT równolegle z Team`em bez integracji, to przy tych prognozach rynku, ciężko sobie wyobrazić sukces tej strategii.

Odpowiedz

FCK your ElectricCar, 13 maja 2024, 8:32 5 -1

Za 2, 3 lata i tak nie będzie IT czy elitu. Wszystko zamieni się w MEKO. Przejmując jeszcze kogoś będą 2 siłą w PL. O ile oczywiście poradzą sobie z głównym czynnikiem czyli coraz większym brakiem ludzi do pracy.

Odpowiedz

biski, 13 maja 2024, 10:46 13 0

Od samego początku ELIT to porażka. Zaprzepaścili wszelkie możliwości jakie mieli. Wprowadzenie ludzi z FMCG do prowadzenia firmy było początkiem końca. Co ciekawe, dokładnie tak samo dzieje się teraz w profilu. Nie wyciągnęli żadnych wniosków z błędów konkurencji (ELIT czy FOTA). Dali rządzić ludziom z innych branż i widać jak się to skończyło. Myślę że to będzie kolejny gracz który zniknie z rynku.

Odpowiedz

ASR1, 13 maja 2024, 12:54 7 0

Na rynku Warszawskim elitu praktycznie nie ma. Żadnego PH nie widziałem od lat. Team ma coraz większą ofertę - trw, brembo, mayle, stają coraz bardziej konkurencyjni. Oby przejęcie aktywów elitu pozwoliło im jeszcze bardziej walczyć.

Odpowiedz

Tmkkkkk, 13 maja 2024, 20:56 2 -1

A to nie koniec nowości w ofercie :)

Odpowiedz

Eliasz, 14 maja 2024, 16:50 5 -1

To są dwie zupełnie inne hurtownie inter team to małe odziały które otwierane były niedawno. Elit Polska to duże Filie które żyją od Stemotu i Stachury znane są na lokalnym rynku. Każda z firm ma swoje plusy i minusy. Będąc w zarządzie dwóch firm skupił bym się na ograniczeniu kadry zarządzającej przyglądał bym się logistyce miedzy magazynowej i zwiększył asortyment na filiach jednej i drugiej firmy. I może być bardzo ciekawie na rynku Polskim za rok.

Odpowiedz

michalsz, 15 maja 2024, 8:59 3 0

za 2-3 lata zostanie na rodzimym rynku jeden dystrybutor pod nazwą Meko, bez sensu dla nich równolegle - na tym samym rynku rozwijać 2 dystrybutorów.
Zostawią to co rentowne i perespektywiczne.

Odpowiedz

Bartek, 16 maja 2024, 8:24 3 -1

LKQ wycofuje się rakiem z Europy Wschodniej. Miesiąc temu sprzedał dwie spółki w regionie. Who is next?

Odpowiedz

marża, 16 maja 2024, 10:09 4 0

ELIT to zgniłe jajo.
Firma jest na minusie od dawna i wszystko kuleje.

Odpowiedz

Anonim, 17 maja 2024, 9:33 0 -2

Wbrew pozorom Elit ma całkiem dobrą ofertę, jak choćby hamulce Roadhouse, ale biorą ludzi całkowicie nieodpowiedzialnych, którzy rozwalają oddziały. Ciągnie się to od Holbexu

Odpowiedz