Europejski rynek wtórny w branży motoryzacyjnej przechodzi szybką transformację napędzaną inicjatywami zrównoważonego rozwoju oraz innowacjami technologicznymi, dostosowując się jednocześnie do zmieniających się ram regulacyjnych. W odpowiedzi na dynamiczne zmiany w 2025 roku i plany nowej administracji UE, 16. edycja CLEPA Aftermarket Conference poświęcona została ukierunkowaniu sektora na innowacje w zakresie danych i oprogramowania.
Wydarzenie odbyło się w dniach 2 i 3 kwietnia w Brukseli i zgromadziło ponad 200 uczestników, w tym kluczowych ekspertów branżowych, czołowych prelegentów oraz przedstawicieli Komisji Europejskiej, w tym Kerstin Jornę, Dyrektor Generalną DG GROW.
W przemówieniu powitalnym Sekretarz Generalny CLEPA, Benjamin Krieger, powiedział:
– Rynek wtórny branży motoryzacyjnej w Unii Europejskiej niezmiennie wykazuje niezwykłą odporność i zdolność adaptacji wobec zmieniających się trendów w branży. Jednak aby chronić jego potencjał innowacyjny i wkład w gospodarkę, musimy zrobić więcej. Firmy z tego sektora potrzebują realistycznych regulacji i warunków sprzyjających inwestycjom, aby mogły się rozwijać.
Pełny potencjał usług cyfrowej mobilności w UE może być zrealizowany jedynie przy istnieniu jasnych i wspierających ram, które zagwarantują dostęp do kluczowych danych z pojazdów oraz zapewnią łączność z pokładową diagnostyką. Każde opóźnienie we wdrażaniu wiąże się z poważnym ryzykiem strat dla firm różnej wielkości – od MŚP po międzynarodowe korporacje – i może zahamować konkurencyjność Europy w tym szybko zmieniającym się środowisku.
W sesji poświęconej nowym graczom na rynku, prowadzonej przez Sarę Brandstätter, dziennikarkę MLex zajmującą się sprawami prywatności i bezpieczeństwa danych, zaprezentowało się 10 innowacyjnych start-upów, przedstawiających przełomowe technologie w dziedzinach takich jak elektryfikacja, zrównoważony rozwój, big data i sztuczna inteligencja. Sesja dała wgląd w przyszłość usług rynku wtórnego, wskazując na nowe trendy i postępy. Nagrodę za „najlepszą prezentację” zdobyła Paula Schwertzler z volytica diagnostics, prezentując działania start-upu w zakresie zaawansowanego monitorowania baterii.
W trakcie prelekcji otwierającej pt. „Napędzanie innowacji: Akt o danych i rynek wtórny branży motoryzacyjnej” Antonio Biason (DG CNECT) potwierdził nadchodzące wytyczne dotyczące wdrażania Aktu o danych (DATA ACT) Komisji Europejskiej, którego wejście w życie zaplanowano na wrzesień.
Konferencja wyjaśniła, że DATA ACT nie obejmuje danych dla kluczowych zastosowań w sektorze motoryzacyjnym. Konieczne będzie uzupełniające rozporządzenie, aby móc w pełni wykorzystać dane generowane w pojazdach.
Dyskusja panelowa koncentrowała się na cyberbezpieczeństwie i zgromadziła: niezależnego eksperta ds. flot Francka Leveque’a, Dorothée Dayraut-Jullian (Mobilians), Felixa-Matthiasa Waltera (MAHLE Aftermarket GmbH), Łukasza Rosanzky’ego (DG GROW Komisji Europejskiej) oraz Daniela Knoedlera (IBM). W trakcie rozmowy podkreślono znaczenie współpracy w ramach całego łańcucha dostaw oraz potrzebę jasnych przepisów w przyszłości.
Frank Schlehuber, starszy doradca ds. rynku w CLEPA, zaznaczył:
– Cyberbezpieczeństwo nie może odbywać się kosztem konkurencji. Choć ochrona pojazdów przed zagrożeniami cybernetycznymi jest kluczowa, nie powinna ograniczać dostępu do pokładowej diagnostyki (OBD) ani możliwości montażu części zamiennych. Takie działania mogą ograniczyć wybór konsumentów i podnieść koszty napraw i utrzymania pojazdów. CLEPA apeluje o gruntowną rewizję Załącznika X – a nie tylko szybkie poprawki – i wzywa ustawodawców do uwzględnienia rozwoju technologii, zapewnienia rzeczywistego dostępu dla niezależnych warsztatów oraz szybkiego przyjęcia uzupełniających przepisów dotyczących dostępu do danych z pojazdów. Środki związane z cyberbezpieczeństwem muszą być zrównoważone z prawami określonymi w unijnym rozporządzeniu 858/2018.
Kolejna edycja Konferencji CLEPA Aftermarket planowana jest na wiosnę 2026 roku.
Komentarze