Nierówna praca silnika benzynowego może sygnalizować szereg problemów i mozolną diagnostykę. Za przyczynę może być odpowiedzialny szczególnie jeden układ.
Diagnostyka układu zapłonowego
Regularna wymiana świec zapłonowych to podstawa, jednak przypadku utrzymujących się problemów z silnikiem, kluczowe jest przeprowadzenie diagnostyki. Pierwszym krokiem powinno być odczytanie kodów błędów zapisanych w sterowniku silnika, co może wskazać na konieczność wymiany cewki zapłonowej. Kody z grupy P0300 często wskazują na problemy z układem zapłonowym, w tym ze świecami, przewodami lub cewkami.
– Kody błędów z grupy P0300 mogą wskazywać na problem z układem zapłonowym, w tym ze świecami, przewodami czy cewkami. To istotna wskazówka, która pozwala zawęzić obszar poszukiwań i uniknąć kosztownych, niepotrzebnych napraw. – tłumaczy Tomasz Hurt, Technical Manager Central Eastern Europe Delphi
Czym jest cewka zapłonowa i jak działa? Objawy zużycia cewek.
Cewka zapłonowa odpowiada za przekształcenie niskiego napięcia prądu (zazwyczaj 12V) w wysokie napięcie (od 20 tys. do 40 tys. V), które jest niezbędne do wytworzenia iskry na świecy zapłonowej. Uszkodzenie cewki może skutkować brakiem iskry lub jej sporadycznym przeskakiwaniem, co uniemożliwia prawidłową pracę silnika. W nowszych silnikach cewki zapłonowe działają bez aparatu zapłonowego, łącząc się ze świecami bezpośrednio lub przez przewody. Istnieje kilka typów cewek zapłonowych, różniących się budową i sposobem obsługi świec.
Do typowych objawów zużycia cewek zapłonowych należą nierówna praca silnika, szarpanie podczas jazdy i utrudniony rozruch. Symptomy te mogą występować stale lub pojawiać się w określonych warunkach, np. przy konkretnej temperaturze silnika lub podwyższonej wilgotności powietrza. Awarię cewek może również sygnalizować kontrolka „check engine”.
Potwierdzenie konieczności wymiany cewki wymaga odczytania kodów błędów (grupa P0300) oraz, opcjonalnie, demontażu i diagnostyki cewki. Diagnostyka warsztatowa obejmuje użycie testera lub oscyloskopu, oględziny cewki pod kątem uszkodzeń mechanicznych i pomiar oporu miernikiem uniwersalnym.
Czynniki przyspieszające zużycie cewek. Warto sprawdzać na czas.
Oprócz naturalnego zużycia, na żywotność cewek zapłonowych wpływają takie czynniki jak wilgoć, wibracje, zużycie przewodów i świec zapłonowych oraz poluzowane połączenia elektryczne.
Eksploatacja pojazdu z uszkodzonymi cewkami zapłonowymi może prowadzić do poważniejszych usterek, takich jak szarpanie silnika, spadek osiągów, wzrost zużycia paliwa, a nawet przedostawanie się niespalonego paliwa do oleju, degradacja świec i przegrzewanie katalizatora.
Źródło: Delphi
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mick, 11 kwietnia 2025, 12:22 2 0
kolejny tytuł artykułu jak w Superexpresie albo innym Fakcie, słabo..
Odpowiedz