Uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego

20 maja 2009, 0:00

Od 1999 roku, gdy dwumasowe koło zamachowe stało się częścią standardowego wyposażenia pojazdów, firma ZF Sachs wyprodukowała ponad 12 milionów takich komponentów. Popyt na nie rośnie także na rynku części zamiennych. W artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny, oraz skutki awarii tego elementu.

Dwumasowe koła zamachowe są już dostępne dla wielu różnych pojazdów, począwszy od małego Peugeota 206, po terenowego Volkswagena Tiguan. W porównaniu z konwencjonalnymi tłumikami drgań skrętnych, dwumasowe koła zamachowe są rozwiązaniem doskonalszym. Mimo coraz większej mocy współczesnych silników, spełniają rosnące wymagania użytkowników pojazdów w zakresie wygody i tłumienie hałasu. Dwumasowe koło zamachowe nie tylko zatrzymuje wytwarzane przez silnik drgania i skutecznie wycisza jego słyszalność w kabinie. Pomaga też ograniczyć zużycie paliwa, ułatwiając płynną jazdę na niskich obrotach.

Dwumasowe koła zamachowe podnoszą również wygodę zmieniania biegów, gdyż czynność ta wymaga teraz użycia mniejszej siły. Wynika to z faktu, że tarcza sprzęgła, bez tłumika drgań skrętnych, posiada mniejszy moment bezwładności. Kolejną zaletą są małe rozmiary tego rodzaju części. Dzięki kołu dwumasowemu, łagodniej przebiega uruchamianie i zatrzymywanie silnika, a także współpraca ze sprzęgłem, i to zarówno typu dociskowego, jak i cięgłowego.

Możliwe przyczyny awarii dwumasowego koła zamachowego: 

  • częste zdławianie silnika 
  • jazda na bardzo niskich obrotach 
  • nieregularna praca układu zapłonowego i wtryskowego lub różne ciśnienie sprężania 
  • ekstremalne wibracje na skutek wybitych komponentów układu przeniesienia napędu 
  • przegrzanie 
  • silnik stale pracuje na biegu jałowym, aby napędzać klimatyzację

Możliwe uszkodzenia

przegrzanie wtórnego koła zamachowego – następuje na skutek nieprawidłowej eksploatacji sprzęgła, np. praca w poślizgu. Uszkodzenie jest łatwo rozpoznawalne po przebarwieniach i pęknięciach. Wysoka temperatura redukuje działanie smaru tłumiącego. Ślizgacze, talerze sprężyny oraz same sprężyny pracują na sucho. Tłumienie drgań jest ograniczone lub nie ma go wcale. 

– przetarte koło pierwotne dwumasowego koła zamachowego – ekstremalne przeciążenie mechaniczne całego dwumasowego koła zamachowego. Prowadzi do zniszczenia części wewnętrznych. W niektórych przypadkach następuje przetarcie obudowy pierwotnego koła zamachowego wywołane uszkodzeniem części wewnętrznych. Prowadzi to do całkowitej awarii dwumasowego koła zamachowego. Uszkodzenie jest rozpoznawalne również po wycieku smaru. 

zablokowane dwumasowe koło zamachowe – zablokowanie pierwotnego i wtórnego koła zamachowego na skutek zastosowania zbyt długich śrub do zamocowania pokrywy sprzęgła. Tłumienie drgań staje się niemożliwe.

Jak zagwarantować poprawne działanie dwumasowego koła zamachowego?


Jak zagwarantować poprawne działanie dwumasowego koła zamachowego?

Koło DMF to niezwykle wytrzymały mechanizm o długiej żywotności. Warsztat powinien jednak sprawdzać je przy każdej wymianie sprzęgła. Wymiana koła dwumasowego staje się konieczna, jeżeli w pojeździe sprzęgło jest wymieniane już po raz drugi.

  • Dwumasowe koło zamachowe należy czyścić tylko czystą szmatką. Niedopuszczalne jest stosowanie myjek wysokociśnieniowych, parowych, sprayów czyszczących i sprężonego powietrza.
  • Nie wolno obrabiać powierzchni ciernej wtórnego koła zamachowego.
  • W celu demontażu wału korbowego, pierwotne i wtórne koło zamachowe należy zabezpieczyć 6-mm trzpieniem przed obróceniem, aby zapobiec uszkodzeniom. 
  • Śruby mocowania do wału korbowego należy zawsze wymieniać po każdorazowym demontażu. Należy również ściśle przestrzegać momentów dokręcania.
  • Przy drugiej wymianie sprzęgła należy także wymienić dwumasowe koło zamachowe.

     

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Diagnoza uszkodzeń dwumasowego koła zamachowego
Diagnoza uszkodzeń dwumasowego koła zamachowego

Podczas wymiany sprzęgła, konieczna jest właściwa ocena stanu dwumasowego koła zamachowego. Zużyte, niesprawne DKZ, może być przyczyną uszkodzenia nowego sprzęgła. Firma LuK przygotowała kilka wskazówek dotyczących oceny sprawności tych elementów. Zapytaj swojego klienta Ustalenie właściwej przyczyny usterki mogą ułatwić szczegółowe pytania dotyczące objawów nieprawidłowej pracy sprzęgła. Co działa nieprawidłowo, jakie są objawy? Kiedy pojawiła się usterka? […]

Głośna praca układu napędowego w Oplach
Głośna praca układu napędowego w Oplach

W przypadku niektórych pojazdów Opel Astra H i Zafira B z silnikiem Diesla o pojemnościach 1.7 i 1.9l przy obrotach pomiędzy 1700/min – 1900/min pojawia się buczący dźwięk pochodzący z układu napędowego. Hałasy te mogą być spowodowane poprzez niewłaściwą częstotliwość rezonansową w układzie napędowym. Z tego powodu producent pojazdu na bieżąco wprowadził do produkcji  tłumik […]

Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła
Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła

W przypadku wykonywania napraw związanych z podwójnym sprzęgłem, aby zawęzić diagnostykę potencjalnego problemu należy odpowiednio wcześniej wyjaśnić z klientem kilka zasadniczych kwestii. Jeśli pojazd jest jeszcze zdolny do jazdy, to razem z klientem należy odbyć jazdę próbną. Klient powinien siedzieć za kierownicą i w czasie jazdy próbnej zaprezentować, w jakich sytuacjach można zaobserwować zgłaszane usterki. […]

Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania
Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania

Chociaż dwumasowe koła zamachowe są coraz powszechniejszym elementem silników montowanych we współczesnych samochodach, dla wielu mechaników, a w jeszcze większym stopniu dla samych kierowców, pozostają prawdziwą terra incognita. Poniższy tekst, opracowany przez inżynierów związanych z marką SACHS oraz firmą ZF Services, stanowi przypomnienie podstawowych zasad budowy i działania „dwumasówek”. W nowoczesnych silnikach wyższe momenty obrotowe, […]

Koła dwumasowe (zobacz film)
Koła dwumasowe (zobacz film)

Dynamiczny rozwój silników spalinowych szczególnie turbodoładowanych oraz rosnące wymagania dotyczące czystości spalin spowodowały, że silniki takie pracują bardzo dynamicznie. Taka praca powoduje zwiększone drgania wału korbowego. Stosowane dotychczas tłumiki drgań w tarczach sprzęgłowych przestały wystarczać do zabezpieczenia skrzyni biegów przed tymi drganiami. W związku z tym opracowano nowy system tłumienia drgań, koła dwumasowe. Połączone systemem […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 21 maja 2009, 0:00 0 0

bardzo ciekawy artykuł i fajne fotki. DKZ według mnie ma sporo zalet, jednak jest dość awaryjne. A jak wszyscy wiemy nie jest to tania część. Coraz więcej klientów decyduje się na wymianę DKZ na klasyczny, czteroelementowy zestaw z normalnym kołem zamachowym. Powiem szczerze, że wymienialiśmy u nas w firmie dwumas w passacie 2002r TDI, na normalny zamach, i jak pojechałem na jazdę próbną to nie odczułem większych wibracji ani nic w tym stylu....

Odpowiedz

Anonim, 21 maja 2009, 0:00 0 0

Fajny tekst, bo wreszcie jest cos o awariach. przewaznie mowi sie tylko o zaletach dwumasów

Odpowiedz

Anonim, 21 maja 2009, 0:00 2 0

dwumasy często "padają" i to w różny sposob. czesto jak sie rozleci to tak hałasuje przy ruszaniu, ze ciężko pomylić ten dzwięk czym innym.

Odpowiedz

Anonim, 21 maja 2009, 0:00 0 0

ok, a czy opłaca się regenerować?? ktoś się zajmuje wogole regeneracja?

Odpowiedz

Anonim, 21 maja 2009, 0:00 0 0

wiesz jak to jest z częściami regenerowanymi. wg. mnie taka część nigdy nie będzie tak spełniała swojej funkcji, jak nowa z fabryki. tak samo jak np w przypadku regenerowanych turbosprężarek (pamiętajcie nie warto!). dostępne są w sprzedaży regenerowane dwumasy, ale z doswiadczenia wiem, ze takie cudo nie pochodzi dlugo... zakładalismy nawet ostatnio takie regenerowane koło jednemu klientowi (taksówkarz, passat TDI), no i niestety przy kolejnej wymianie sprzegła, trzeba było też wymienić koło...

Odpowiedz

Anonim, 21 maja 2009, 0:00 1 0

Być może stosowanie czteroelementowych zestawów jest tańsze i na pierwszy rzut oka nie ma różnic. Z drugiej strony zbyt duże drgania wału przenoszą się na skrzynie biegów, co może spowodować jej uszkodzenie. Dlaczego producenci samochodów nie zaczęli stosować tych "nowych" rozwiązań do swoich samochodów, a używaja dalej DKZ? Pewnie dlatego, że nic innego lepszego nie można zastosować do nowoczesnych diesli. Ruch kątowy DKZ wynosi po 60 stopni w każdą stronę, w przypadku tarczy w systemach 4-elementowych jest to tylko 20 stopni.

Odpowiedz

Anonim, 26 maja 2009, 0:00 0 0

Zgadzam się z 'Mechanikiem', przy umiejętnej eksploatacji samochodu koło dwumasowe do niczego nie jest potrzebne. Chyba, że ktoś uwielbia jazdę 40km/h na piątym biegu (; Jak czytam takie bzdury, że "silnik pracuje stale na biegu jałowym żeby napędzać klimatyzację" jako przyczynę uszkodzenia koła dwumasowego to ciśnienie mi się podnosi.

Odpowiedz

Anonim, 28 maja 2009, 0:00 0 0

Witam. chendryg - czy sugerujesz, że producenci w ten sposób usprawiedliwiają kiepską jakoś swoich kół dwumasowych i ich awaryjność?? w sumie najłatwiej powiedzieć, że się rozleciało, bo było źle eksploatowane...

Odpowiedz

Anonim, 14 lipca 2009, 0:00 0 0

to wkońcu mam pytanie padła mi dwumasówka w 39 520d i teraz nie wiem co wybrać czy tańszą opcie co wiadomo ze tym taniej tym przyjemniej i wstawić zwykłe koło w komplecie ze sprzęgłem bo je tez przy okazi chce wymienić czy inwestować pare stówek wiecej w zestaw z takim kołem jak było. wolał bym oczywiście tą tańszą opcie ale gdybym miął pewność że wszystko bedzie grało jak należy i nie rozleci sie coś po drodze doradzcie prosze

Odpowiedz

Anonim, 8 sierpnia 2009, 0:00 0 0

Po pierwsze: części regenerowane dzielimy na 2 grupy: te kupione u dystrybutora części(zwykle to lipa) i te kupione w autoryzownym serwisie(np.Mercedes-Benz,VW).Wielu użytkowników aut nie ma pojęcia,że to właśnie w autoryzowanych serwisach może nabyć części regenerowane o jakości części nowej fabrycznie i oczywiście z gwarancja producenta.(również sprzęgła).Dodatkowym atutem jest tzw.wartość zwrotna za stara część.
Reasumująć-kupujesz część regenerowaną,zdajesz starą (nie uszkodzoną mechanicznie) i dostajesz zwrot pieniędzy.Jak widać same korzyści.Owszem nie jest tak,że można w ten sposób nabyć wszystkie części ale oferta ich stale sie powieksza.
Po drugie : każdy z Panów ma tutaj rację ale wiadomo wszak,że technika posuwa się tak szybko do przodu ,ze za chwile bedziemy zmuszeni do kupowania i montowania coraz to nowszych rozwiązań i dlatego tez przekomarzanie się nie ma tu racji bytu
Po trzecie : montujmy w autach to co zaleca producent a nasze sumienia bedą spokojne

Odpowiedz

Anonim, 11 sierpnia 2009, 0:00 0 0

I propagujmy ecodriving to nam nigdy pracy nie zabraknie.

Odpowiedz

Anonim, 18 sierpnia 2009, 0:00 0 0

przykro mi ale kół dwumasowych jeszcze się nie regeneruje no bo co tam regenerować - jeśli ktoś twierdzi że się to zregenerować to jest w wielkim błędzie....
a dlaczego siadają te kółka odpowiedz jest jedna jak można kupić VW, AUDI z 2003 z przebiegiem powiedzmy 180 tys km lub mniejszym - mówimy tu o dieselach, a propo jaką mamy pewnoś że taki samochodzik nie została mu zwiększona moc powiedzmy ze 130KM (fabrycznych) do ilu którz to wie ......... a co my robimy po zakupie takiego samochodziku zwiększamy jeszce do ilu KM tego niewie nikt - i co siada dwumas sprzęgło i jesteśmy lżejsi o jakieś 4000 PLN

Odpowiedz

Anonim, 31 sierpnia 2009, 0:00 0 0

A ja mam jedno pytanie.
Jeżdżę samochodem opel vectra 2,5 roku, po 120000 nastąpiła awaria koła dwumasowego. Samochód kupiłem w salonie i nie robiłem w nim żadnych przeróbek, był regularnie serwisowany w ASO. Nowe koło w serwisie to 3800 zł + wymiana ca 1300 zł.
Są sklepy, które reklamują się, że mają fabryczne zestawy Sachsa za 1500 zł.
Czy może ktoś doradzić, czy warto wchodzić w ten tańsz zestaw.
A pro po w fordzie poleciało po 80 tysiącach, w oplu po ok 100 tysiącach.
opowieści o tym, że są to elementy trwałe to bajki.
A serwis zawsze powie, że awaria wynika z e złego stylu jazdy.
Będę wdzięczny za opinię o zestawach sachsa sprzedawanych poza siecią GM.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 3 września 2009, 0:00 0 0

dwumasa ma niby chronić układ napędowy przed wibracjami skrętnymi pochodzącymi z silnika-ponieważ awaria skrzyni ,czy półosi z tego powodu to żadkość (jeśli nie absurd)to nie wiem po co ten fant jest tak namiętnie stosowany?moda?

Odpowiedz

Anonim, 4 września 2009, 0:00 0 0

koło sacha jest ok ale poza kołem trzeba sprawdzić sprzęgło, wysprzęglik hydrauliczny czasami wymiana samego koła nic nie da. Proponuję zrobić to w dobrym warsztacie który ma pojęcie o wymianie takich rzeczy bo gro reklamacji na koła , sprzęgła wysprzęgliki jest spowodowana montażem

Odpowiedz

Anonim, 24 września 2009, 0:00 0 0

pracuje w dziale reklamacji, zdarzaja sie reklamacje na kola dwumasowe, najczesciej sa one odrzucane, jako sprawne, naprawde bardzo spotykam uszkodzone kolo zms, klienci skarza sie na drgania, a one nie koniecznie sa spowodowane wadliwym dzialaniem kola, nikt nie sprawdza zawieszenie silnika, stanu poduszek, lap, oraz ukladu wtryskowego, a czesto to przebiegach 100k km i wiecej te uklady sa rozjechane i to jest czesta przyczyna powstawania drgan, natomiast wysprzegliki hydrauliczne sa ofiarami zabawy mechanika, sprzedawcy, na sucho sa "sprawdzane" czy dzialaja i przez to uszkadzany jest wewnetrzny uszczelniacz co powoduje wycieki, w mojej pracy czesto spotykam sie z glupota osob montujacych czesci samochodowe, ale musze przyznac ze ilosc takich spraw spada, odpadly juz reklamacje amortyzatorow ze zniszczonymi gladziami tloczysk odczas montazu (zlapane w zabki), klienci nie ontuja juz samych paskow rozrzadu bez wymian elelmentow wspolpracujacych,

Odpowiedz

Anonim, 4 października 2009, 0:00 0 0

czesc!!! mam golfika 1.9 tdi i nieraz przy odpalaniu trzesie i szarpie mi calym silnikiem.Slyszalem od kolegi ze moze byc to kolo dwumasowe ale nie jestem pewny na 100%. Czy moze mi ktos napisac czy mozna dalej jezdzic czy trzeba to odrazu wymienic.Wiem jeszcze ze moze mi sie sprzeglo przy tym spalic!!! z gory dziekuje i pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 6 października 2009, 0:00 0 0

Ciężko jest cokolwiek zdiagnozować na odległość ale objaw wydaje się być całkiem poważny i nie powinieneś jeździć dalej z taką usterką. Najlepiej jak pojedziesz do zaufanego warsztatu, gdzie specjaliści sprawdzą co uległo awarii. Możliwe jednak, że aby być w 100% pewnym co jest przyczyną szarpania, konieczny będzie demontaż skrzyni biegów.

Odpowiedz

Anonim, 4 marca 2010, 0:00 0 0

Chyba najtańszym sposobem na uszkodzone koło dwumasowe jest jego regeneracja.

Odpowiedz

Anonim, 17 czerwca 2010, 0:00 0 0

Do użytkownika marian: jak najbardziej regeneruje się i to z bardzo pozytywnym skutkiem.

Odpowiedz

Anonim, 9 sierpnia 2011, 16:52 0 0

Potwierdzam! Regeneracja koł dwumasowych jak najbardziej się opłaca. Regenerowałem koło dwumasowe [ZMODEROWANO], wysyłka kurierem gratis, gwarancja roczna no i jaka oszczędność pieniędzy!!!

Odpowiedz

Anonim, 18 sierpnia 2011, 18:22 0 -1

Panowie kół dwumasowych się nie regeneruje jest to podzespół którego się nie rozbiera.Jeżeli coś jest nie rozbieralne to się nie da zregenerować.Prosił bym tego pana który tak namawia do regeneracji jako najtańszy sposób o podanie adresu firmy oraz ceny regeneracji za coś czego się nie da zregenerować, jestem zainteresowany gdyż szykuję się do wymiany sprzęgła.Najlepiej kupcie sobie po trabancie , stać was było tylko na kupno auta a już na jego eksploatację nie więc postawcie sobie swoje autka na telewizorze........

Odpowiedz

Anonim, 16 września 2011, 21:37 0 0

koła się regeneruje...http://www.sprzeglo-service.pl/regeneracja.html

Odpowiedz

Anonim, 30 września 2011, 12:23 0 0

Czy redakcja moderuje wybrane wpisy i miałam to szczęście??

Odpowiedz

Anonim, 4 października 2011, 20:54 0 0

Mam Vecte 1.9CDTI czyli silnik Fiatowski od paru tygodni słyszalne sa w trarcie wysprzeglania ( wciskanie sprzegła na postoju ) niepokojace dzwieki wczoraj zaminily sie one na "chrobotanie" jest ono słyszalne przy wycisnietym sprzegle do połowy i utrzymuje sie niezaleznie od stopnia rozgrzania silnika.Mechanik stwierdził od razu ze to dwumas. Ale nie obserwuje drgan auta, szarpniec przy rozruchu i wyłaczeniach silnika.Nie znam tej konstrukcji ostatnia skrzynia i sprzeglem jaki rozbieralem bylo to z Syrenki 105 Bosto od tej pory autami bawia sie mechanicy, tylko ze teraz na moje oko usterka kojazy sie z jakims łozyskiem ( jesli nadal sie je tam stosuje?! ) a koszty "zabawy" mechanika lub jego prób usuniecia "chrobotu" moga byc znaczne! Co otym myslicie auto ma 5 lat i 140tys km oddac sie w rece "szarlatana"?

Odpowiedz

Anonim, 30 października 2011, 19:15 0 0

Jestem posiadaczem Opla Vectry 1,9 z 2006 roku i mam problem polegający na tym ze gdy wcisnę sprzęgło do połowy słychać jakiś zgrzyt i więcej nic się nie dzieje. Na biegu jałowym jest wszystko dobrze czy to może być problem z kołem dwu masowym jeśli ktoś ma o tym jakąś wiedzę niech cokolwiek napisze.

Odpowiedz

Anonim, 19 grudnia 2011, 14:21 0 0

witam!mam VW Tiguana 1,4 TSIr.2009 (krajowy)z przebiegiem25 tys km,nie jestem pierwszym właścicielem,mam to auto od kilku miesięcy i właściwie problem ze sprzęgłem od samego początku(ktoś chyba chciał się pozbyć problemu).Sprzęgło poprostu wpada.. i czasami odbija samo a czasami nie.Sytuacja mało komfortowa...Na krótkich odcinkach niby jest ok,natomiast im więcej km tym gorzej,zdarza się że po 100 km trudno nawet zmienić bieg-masakra.Autko jest super,wygoda,komfort itd.gdyby nie to sprzęgło.Auto było już w najbliższym serwisie 3 razy i nic,wymieniono prawie wszystkie el.sprzęgła a cały czas jest tak samo.Może ktoś miał taki przypadek?

Odpowiedz

Anonim, 4 stycznia 2012, 19:23 0 0

pracuje w dużej firmie motoryzacyjnej i musze rozczarować kolegę który twierdzi ze koła dwumasowego sie nie regeneruje, taka firma jak LUK regeneruje koła dwumasowe:)

Odpowiedz

Anonim, 5 stycznia 2012, 22:57 0 0

Wpadające sprzęgło to tylko wymiana "wyprzęglika" za ok 150 pln i po kłopocie.. Miałem to w vw caddy i 2005 i vw Golf 2008 oba tdi. Jesli ci wpadnie wystarczy "podpompowac" jak przy zapowietrzonym hamulcu kilka razy powinno pomóc..

Odpowiedz

Anonim, 26 stycznia 2012, 14:00 0 0

bardzo przydatny artykuł !

Odpowiedz

Anonim, 29 sierpnia 2013, 12:48 0 0

Fajny, wyczerpujący artykuł. Uzupełnienie może być jeszcze: [Adres URL]

Odpowiedz

Anonim, 1 lutego 2015, 7:43 0 0

witajcie bdzie kupie dwumasedo vectry

Odpowiedz

NIEREGENERACJI, 24 maja 2016, 20:06 0 0

NIE POLECAM REGENEROWANEGO, KUPIŁEM... PIERWSZE NIE NADAWAŁO SIĘ DO NICZEGO, PODOBNO COŚ BYŁO URWANE... DRUGIE, WYMIENIONE NA GWARANCJI PO KILKU MIESIĄCACH ROZLAŁO PO SPRZĘGLE JAKIŚ SMAR, SPRZĘGŁO DO WYMIANY, I ZNOWU ROBOCIZNA. POZORNA OSZCZĘDNOŚĆ, OPŁACAŁO SIĘ BARDZIEJ KUPIĆ NOWE

Odpowiedz