Od 2008 roku Grupa Volkswagen oferuje pojazdy wyposażone w 7-biegową skrzynię DCT z podwójnym suchym sprzęgłem. By uniknąć nieprawidłowości przzy wymianie takie sprzęgła firma LuK opublikowała przydatne wskazówki.
Ważne informacje dotyczące prawidłowej naprawy:
- Naprawy mogą być wykonywane jedynie w warsztacie przez specjalistów i przy użyciu odpowiednich narzędzi!
- Ze względu na to, że producent pojazdów stale rozwija technologię danej serii, w trakcie realizacji naprawy mogą wyniknąć rozbieżności (np. zmieniony wzorzec nastawczy) lub może być konieczne użycie narzędzi specjalnych.
- Zasadniczo naprawę należy wykonać stosując się do najnowszej instrukcji oraz przy użyciu odpowiednich narzędzi specjalnych.
- Jeśli w trakcie naprawy wycieka olej przekładniowy, to należy go dokładnie w całości spuścić. Do skrzyni biegów należy wlać zalecaną przez producenta ilość nowego oleju (1,7 l). Jeśli olej wycieka z układu mechatroniki, nie wolno go dolewać do pełna ani wymieniać. W tym przypadku należy wymienić całą jednostkę układu mechatroniki uwzględniając zalecenia producenta pojazdu.
- Zaleca się, żeby przy wymianie sprzęgła sprawdzić działanie dwumasowego koła zamachowego i w razie potrzeby je wymienić. Należy przy tym w szczególności zwrócić uwagę na zazębienia i blachę napinającą. W rozdziale 2.2 są podane szczegółowe informacje na temat dwumasowego koła zamachowego.
- Jak w przypadku naprawy standardowego sprzęgła, tak i przy wymianie podwójnego sprzęgła należy sprawdzić łożysko pilotowe i w razie potrzeby je wymienić.
-
Po zamontowaniu sprzęgła i skrzyni biegów przy użyciu odpowiedniego systemu diagnostyki należy przywrócić podstawowe ustawienia systemu.
- Każdy zestaw LuK RepSetR 2CT należy montować w całości. Łączenie już używanych części podwójnego sprzęgła z nowymi częściami z zestawu LuK RepSetR 2CT jest niedozwolone.
-
Zaoliwione i/lub zabrudzone części skrzyni biegów należy oczyścić przed zamontowaniem nowych elementów. W czasie wykonywania całej naprawy należy zwracać uwagę na zachowanie czystości.
- Elementów układu włączającego i układu sprzęgła nie wolno ani smarować, ani naoliwiać.
Uwaga:
W żadnym wypadku nie wolno upuścić sprzęgła. Należy unikać wstrząsów, które mogą mieć negatywny wpływ na kierunek regulacji.
Krótki opis przebiegu naprawy:
- Wymontować skrzynię biegów
- Zdjąć sprzęgło z wałka wejściowego skrzyni biegów (wał drążony)
- Wymontować wszystkie stare części układu włączającego
- Zamontować nowe elementy układu włączającego
- Wyregulować pozycje łożysk oporowych przy użyciu podkładek regulacyjnych
- Wcisnąć nowe sprzęgło na wał drążony
- Sprawdzić skoki tarcz sprzęgła
- Zamontować skrzynię biegów
- Wykonać podstawowe ustawienia układu przy użyciu odpowiedniego systemu diagnostyki
Demontaż i montaż podwójnego suchego sprzęgła LuK w 7-biegowej skrzyni biegów pojazdów Grupy VW:
Uwaga:
Wymontować przekładnię zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
- Zdjąć klapy wywietrznika ze skrzyni biegów [1] i z układu mechatroniki [2] i w tym miejscu założyć zatyczki (KL-0500-607).
Uwaga:
Jeśli w trakcie naprawy skrzyni biegów wycieka olej przekładniowy, to należy go dokładnie w całości spuścić. Do skrzyni biegów należy wlać zalecaną przez producenta ilość nowego oleju (1,7 l). Jeśli olej wycieka z układu mechatroniki, nie wolno go dolewać do pełna ani wymieniać. W tym przypadku należy, uwzględniając zalecenia producenta pojazdu, wymienić całą jednostkę układu mechatroniki.
- Skrzynię biegów zdemontować przy użyciu przyrządu lub położyć ją na stole warsztatowym i tak podeprzeć, żeby obudowa sprzęgła była stabilna i żeby była położona poziomo do góry.
-
Przy użyciu szczypiec (KL-0192-12) wyjąć pierścień osadczy sprężynujący z wału drążonego. Z reguły podczas tej czynności dochodzi do uszkodzenia pierścienia i trzeba go wymienić.
Uwaga:
Jeśli pierścień osadczy sprężynujący zakleszczył się we wpuście wału drążonego i nie da się go poluzować, to przy użyciu zestawu specjalnych narzędzi można funkcjonalnie docisnąć sprzęgło do dołu, tak jak zostało to opisane na stronie 35.
- Ustawić sprzęgło w obudowie skrzyni biegów tak, żeby między sprzęgłem a obudową było wystarczająco dużo miejsca na założenie haków.
- Trzy haki odciągające (KL-0500-6041) włożyć do kosza sprzęgła.
- Pierwszy hak włożyć między obudowę sprzęgła a sprzęgło i pociągnąć do góry; przy tym sworzeń ustalający po dolnej stronie sprzęgła wskakuje w wyżłobienie przy haku.
- Element dociskowy docisnąć w drugą stronę niż napięcie sprężyny, przekręcić o 90° i nałożyć na sprzęgło.
- Hak znajduje się w pożądanej pozycji. W taki sam sposób należy postępować z dwoma pozostałymi hakami.
Informacja:
Przy demontażu kosza sprzęgła belka poprzeczna wspiera się na tej tulejce.
- Belkę poprzeczną (KL-0500-60) nałożyć na tulejkę podporową i na haki. Trzpień należy tak ustawić, żeby można było bez napięć zamontować haki na belce poprzecznej przy użyciu śrub radełkowanych.
- Wyjąć małe łożysko oporowe (do sprzęgła K2) z podkładką regulacyjną; w zależności od serii podkładka regulacyjna znajduje się pod lub nad łożyskiem oporowym sprzęgła.
Informacja:
We wcześniejszych wersjach skrzyń biegów jażmo jest nie dzielone.
- Wyczyścić wałki wejściowe skrzyni biegów bez użycia rozpuszczalnika i sprawdzić szczelność pierścienia uszczelniającego wału.
Informacja:
W zazębieniu powinny znajdować się pozostałości smaru.
- Założyć nowe gniazdo przegubu kulistego dźwigni włączającej. Pasuje ono tylko w jednej pozycji i wystarczy je tylko nałożyć.
- Zamontować nową, małą dźwignię włączającą (do K2) z tuleją prowadzącą i nowym jażmem.; Jażmo jest nad pierścieniem oporowym tulejki prowadzącej.
- Dokręcić nowe śruby momentem 8Nm + 90°.
- Zapewnić prawidłową pozycję dźwigni włączającej w gnieździe przegubu kulistego [1].
Uwaga:
Elementów nie smarować ani nie naoliwiać!
- Zapewnić prawidłową pozycję dźwigni włączającej w gnieździe przegubu kulistego [1].
Uwaga:
Elementów nie smarować ani nie naoliwiać!
- Nałożyć ciężar 3,5 kg (KL-0500-6034) na wzorzec nastawczy. W ten sposób osiągnięte zostaje przepisowe naprężenie wstępne.
- Sprawdzić, czy szablon nastawczy (KL-0500-6035) da się wsunąć do wpustu pierścienia osadczego na wale drążonym.
Uwaga:
Nie wolno dociskać wzorców nastawczych. Szablon należy lekko i bez użycia siły wsunąć do wpustu.
- Jeśli nie jest to możliwe, to zamontowaną podkładkę regulacyjną należy wymienić na inną podkładkę regulacyjną o rozmiar cieńszą i ponownie spróbować, wsunąć szablon nastawczy do wpustu pierścienia osadczego sprężynującego.
- Powtarzać tę czynność tak często, aż szablon nastawczy łatwo i bez użycia siły da się wsunąć do wpustu pierścienia osadczego . Jeśli wszystkie trzy strony szablonu nastawczego pasują do wpustu pierścienia osadczego, to znaczy, że znaleziono podkładkę regulacyjną pasującą do wymiarów znamionowych sprzęgła 1 (K1).
- Sprawdzić, czy założona została właściwa śruba regulacyjna: przy użyciu przypisanej dźwigni włączającej spróbować przesunąć łożysko oporowe z nałożonym wzorcem nastawczym osiowo względem szablonu nastawczego; przy czym wzorzec nastawczy musi być mocno osadzony, może się poruszać jedynie minimalnie (max. 0,1 mm).
- Dopasować podkładkę regulacyjną do wymiarów nominalnych o indywidualne granice tolerancji sprzęgła 1 (K1).
Informacja:
Wartość tolerancyjną należy odczytać po stronie silnika sprzęgła. Jest określana jako K1 i mieści się w przedziale między -0,40 mm a +0,40 mm.
- Zgodnie ze znakiem + lub – należy odjąć lub dodać indywidualną wartość tolerancyjną od/do wcześniej ustalonej wartości podkładki regulacyjnej.
Przykład 1:
Wyliczona wartość podkładki regulacyjnej przy nominalnym wymiarze sprzęgła 1 (K1): 1,8 mm
wartość tolerancyjna sprzęgła 1 (K1): -0,2 mm
→ 1.8 mm – 0.2 mm = 1.6 mm
Podkładka regulacyjna do sprzęgła 1 (K1), ktora ma być zamontowana ma grubość 1,6 mm.
Przykład 2:
Wyliczona wartość podkładki regulacyjnej przy nominalnym wymiarze sprzęgła 1 (K1): 2,0 mm
wartość tolerancyjna sprzęgła 1 (K1): + 0,4 mm
→ 2.0 mm + 0.4 mm = 2.4 mm
Podkładka regulacyjna do sprzęgła 1 (K1), ktora ma być zamontowana ma grubość 2,4 mm.
- Wyliczone rachunkowo podkładki regulacyjne włożyć do dużego łożyska oporowego (do sprzęgła K1) i zapewnić, że podkładka regulacyjna jest umieszczona w przewidzianym do tego celu wgłębieniu.
Informacja:
Ostateczną podkładkę regulacyjną można przykleić trzema kroplami kleju błyskawicznego, żeby przy montażu podwójnego sprzęgła podkładka regulacyjna nie ślizgała się.
- Włożyć najgrubszą podkładkę regulacyjną (2,8 mm) do małego łożyska oporowego (sprzęgła K2); upewnić się, że występki siedzą we wpustach podkładki regulacyjnej.
- Małe łożysko oporowe (do sprzęgła K2) ustawić i włożyć. Zwrócić uwagę, czy występki są umieszczone we wpustach łożyska oporowego.
- Nałożyć obciążnik 3,5 kg (KL-0500-6034) na wzorzec nastawczy. W ten sposób osiągnięte zostaje przepisowe naprężenie wstępne.
- Sprawdzić, czy szablon nastawczy (KL-0500-6035) da się wsunąć do wpustu pierścienia osadczego na wale drążonym i dopasować podkładkę regulacyjną do wymiarów nominalnych o indywidualnie ustalaną wartość tolerancyjną sprzęgła 2 (K2).
Uwaga:
Szablonu nastawczego nie wolno wciskać na siłę. Należy go lekko i bez użycia siły wsunąć do wpustu.
- Jeśli nie jest to możliwe, to zamontowaną podkładkę regulacyjną należy wymienić na inną podkładkę regulacyjną o rozmiar cieńszą i ponownie spróbować wsunąć szablon nastawczy do wpustu pierścienia osadczego sprężynującego.
- Powtarzać tę czynność tak często, aż szablon nastawczy łatwo i bez użycia siły da się wsunąć do wpustu pierścienia osadczego . Tym samym podkładka regulacyjna pasująca do nominalnych wymiarów sprzęgła 2 (K2) jest mocno osadzona.
- Sprawdzić, czy założona została właściwa podkładka regulacyjna: przy użyciu przypisanej dźwigni włączającej spróbować przesunąć łożysko oporowe z nałożonym wzorcem nastawczym osiowo względem szablonu nastawczego.
Uwaga:
Wzorzec nastawczy musi być mocno osadzony, może się poruszać jedynie minimalnie (max. 0,1 mm).
- Dopasować podkładkę regulacyjną do wymiarów nominalnych o indywidualne granice tolerancji sprzęgła 2 (k2).
Informacja:
Wartość tolerancyjna znajduje się na sprzęgle po stronie silnika. Jest określana jako K2 i mieści się w przedziale między -0,40 mm a +0,40 mm.
- Zgodnie ze znakiem + lub – należy odjąć lub dodać indywidualną wartość tolerancyjną od/do wcześniej ustalonej wartości podkładki regulacyjnej.
Przykład 1:
Wyliczona wartość podkładki regulacyjnej przy nominalnym wymiarze sprzęgła 2 (K2): 1,8 mm wartość tolerancyjna sprzęgła 2 (K2): -0,2 mm
→ 1.8 mm – 0.2 mm = 1.6 mm
Podkładka regulacyjna do sprzęgła 2 (K2), która ma być zamontowana ma grubość 1,6 mm.
Przykład 2:
Wyliczona wartość podkładki regulacyjnej przy nominalnym wymiarze sprzęgła 2 (K2): 2,0 mm
wartość tolerancyjna sprzęgła 2 (K2): + 0,4 mm
→ 2.0 mm + 0.4 mm = 2.4 mm
Podkładka regulacyjna do sprzęgła 2 (K2), która ma być zamontowana ma grubość 2,4 mm.
- Założyć wyliczoną rachunkowo podkładkę regulacyjną, zamontować łożysko oporowe (do sprzęgła K2) i upewnić się, że występki są umieszczone we wpustach podkładki regulacyjnej i łożyska oporowego.
Informacja:
Wał drążony oczyścić bez stosowania rozpuszczalników i upewnić się, że przy montażu nowego sprzęgła nie doszło do uszkodzenia sprzęgła w wyniku styku z miejscami skorodowanymi. W zazębieniu powinny zostać resztki smaru.
- Nowy kosz sprzęgła nałożyć na wał drążony; delikatne obracanie powinno spowodować, że będą nachodziły na siebie zazębienia tarczy sprzęgła 2 i wału drążonego.
Uwaga:
Elementów nie wolno smarować ani nie naoliwiać!
- Sprawdzić, czy sprzęgło jest prawidłowo osadzone na wale. W tym celu należy zmierzyć odstęp pomiędzy górną krawędzią wewnętrznego pierścienia sprzęgła a powierzchnią czołową wału drążonego. Odstęp może wynosić maksymalnie 8 mm.
- Przymocować do obudowy skrzyni biegów trzy trzpienie gwintowane (KL-0500-6021 lub KL-0500-6022) nakrętkami z kołnierzem.
Informacja:
W zależności od możliwości montażu na obudowie używa się trzpieni z długim lub krótkim gwintem.
-
Trzpienie gwintowane należy umieścić względem siebie pod kątem ok. 120°.
- Belkę poprzeczną (KL-0500-60) zamontować przy użyciu śrub radełkowanych (KL-0500-6020) bez powodowania napięć na trzpieniach gwintowanych.
Informacja:
Trzpień belki poprzecznej powinien być usytuowany centralnie w odniesieniu do sprzęgła, oraz wchodzić do tulejki oporowej. Musi także lekko chodzić.
- Docisnąć sprzęgło obracając trzpieniem przez tulejkę obrotową na wale drążonym; operacja dociskania jest zakończona, jak tylko wpust pierścienia osadczego jest widoczny w jednym z otworów tulejki oporowej i gdy do obracania trzpienia trzeba użyć większej siły, co jest odczuwalne.
Uwaga:
Jeśli dalej dokręcałoby się trzpień, doprowadzi to do uszkodzenia sprzęgła wału drążonego. Skutkiem tego jest uszkodzenie skrzyni biegów.
Informacja:
Trzpień należy dokręcać używając klucza dynamometrycznego, ustawionego na max dopuszczalny moment obrotowy 16 Nm. Jeśli zostanie wyłączony, zanim sprzęgło zostanie umieszczone w swojej docelowej pozycji, oznacza to, że wystąpił błąd.
- Zamontować pierścień osadczy przy użyciu szczypiec do pierścienia osadczego sprężynującego (KL-0192-12) na wale pustym.
Informacja:
Strona pierścienia osadczego, po której szczelina jest mniejsza, jest skierowana ku górze.
- Należy założyć nowy pierścień osadczy.
- Sprawdzić skok dolnej tarczy sprzęgła (K2).
- Zamontować czujnik zegarowy wraz ze statywem (KL-0500-606) i nakrętką z kołnierzem na obudowie sprzęgła.
- Końcówkę pomiarową z naprężeniem wstępnym założyć na dolną tarczę sprzęgła, a czujnik zegarowy ustawić na zero.
- Dwoma hakami pociągowymi złapać dolną tarczę sprzęgła, podnieść równolegle aż do oporu i odczytać wartość skoku na czujniku pomiarowym.
Informacja:
Pomiaru dokonuje się w trzech miejscach, za każdym razem po przesunięciu o 120°.
Informacja:
Skok (rzeczywisty cykl pracy tarczy sprzęgła) musi we wszystkich punktach pomiarowych mieścić się w granicach pomiędzy 0,3 a 1,0 mm. Jeśli wartość skoku nie mieści się w ramach wartości tolerancyjnej, to ustawienie jest błędne i trzeba je powtórzyć. Możliwe, że podkładka regulacyjna nie została właściwie założona.
- Po wykonaniu pomiaru odchylić na bok czujnik pomiarowy, ale nie demontować go. Urządzenie pomiarowe będzie ponownie potrzebne do pomiaru wartości skoku górnej tarczy sprzęgła.
Informacja:
Ze względu na szerszy ząb, piastę można zamontować tylko w jednym położeniu.
Informacja:
Styk pierścienia musi być usytuowany centralnie w stosunku do blaszanej nakładki, względem dużego zęba.
- Sprawdzić skok górnej tarczy sprzęgła (K1); końcówkę pomiarową z naprężeniem wstępnym założyć na piastę górnej tarczy sprzęgła.
Informacja:
Pomiaru dokonuje się w trzech miejscach, za każdym razem po przesunięciu o 120°.
Informacja:
Skok (rzeczywisty cykl pracy tarczy sprzęgła) musi we wszystkich punktach pomiarowych mieścić się w granicach pomiędzy 0,3 a 1,0 mm. Jeśli wartość skoku nie mieści się w ramach wartości tolerancyjnej, to ustawienie zostało wykonane błędnie i trzeba je powtórzyć. Możliwie, że podkładka regulacyjna nie została właściwie założona.
- Wyjąć zatyczki z obydwu wsporników wentylacyjnych i założyć klapy.
- Ponownie zamontować skrzynię biegów zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu.
Uwaga:
Silnik i skrzynia biegów muszą się dać ręcznie dosunąć/połączyć, tzn., że kołnierze silnika i skrzyni biegów stykają się ze sobą na całej powierzchni. Dopiero wtedy można połączyć poszczególne elementy śrubami. W przypadku nieprzestrzegania powyższego zalecenia może dojść do uszkodzenia podwójnego sprzęgła.
Uwaga:
Jeśli w trakcie naprawy wycieka olej przekładniowy, to należy go dokładnie w całości spuścić. Do skrzyni biegów należy wlać zalecaną przez producenta ilość nowego oleju (1,7 l). Nie wolno dolewać oleju do tego, który pozostał.
Jeśli olej wycieka z układu mechatroniki, nie wolno go dolewać do pełna ani wymieniać. W tym przypadku należy uwzględniając zalecenia producenta pojazdu wymienić całą jednostkę układu mechatroniki.
Po zamontowaniu sprzęgła i skrzyni biegów należy przy użyciu właściwego systemu diagnostyki przywrócić podstawowe ustawienia systemu.
Aktualne dane i wskazówki na ten temat są publikowane na stronie www.Schaeffler-Aftermarket.pl lub www.RepExpert.com.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 27 kwietnia 2012, 8:55 0 0
następny wynalazek:)
Odpowiedz