Samonastawne sprzęgła – działanie i wymiana

14 marca 2011, 0:00

Prawidłowe funkcjonowanie każdego z podzespołów samochodu przez cały okres jego eksploatacji jest gwarancją komfortu jazdy i braku dodatkowych kosztów. Pogarszanie się parametrów pracy poszczególnych elementów, wynikających z naturalnego procesu zużycia, przekłada się na wzrost kosztów. Aby temu przeciwdziałać zaczęto konstruować coraz więcej podzespołów zdolnych do samoregulacji.

Stała siła wysprzęglania przez cały okres eksploatacji
Dziś ok. 20-25 proc samochodów zjeżdżających z taśm produkcyjnych jest wyposażona w samonastawne sprzęgła. Zasada samoregulacji sprzęgła sprowadza się do uniezależnienia skoku sprężyny centralnej docisku od stopnia zużycia okładzin. W tym celu między sprężynę talerzową a płytę dociskową wprowadzono mechanizm wyrównawczy, który dokonuje proporcjonalnej korekty podparcia sprężyny centralnej, co daje stałą siłę wysprzęglania w trakcie całego okresu eksploatacji.

Należy zauważyć, że zmiana konstrukcji to także konieczność opracowania nowych zasad nie tylko wymiany i napraw (jednoczesna wymiana całego kompletu z zalecenia stała się warunkiem podstawowym) lecz również stworzenia zestawów oryginalnych narzędzi do prawidłowego montażu. Należy ściśle przestrzegać opracowanych przez producenta zasad procesu technologicznego napraw. Jakiekolwiek działania wynikające z pewnej niefrasobliwości lub starych przyzwyczajeń mogą być przyczyną kłopotów.

Skomplikowane mechanizmy przyszłością

Wydaje się, że wysiłki konstruktorów zmierzają ku pełnej automatyce. W droższych pojazdach z manualnymi skrzyniami biegów montowane są sprzęgła samonastawne uruchamiane tzw. włącznikiem sprzęgła. Stare łożysko wyciskowe z tuleją prowadzącą zostało zastąpione mechanizmem składającym się z wielu skomplikowanych elementów: napędu ślimakowego, silnika sterującego i czujnika ruchu, a wszystko to podłączone do magistrali HSCAN-bus dzięki czemu informacje o prędkości pojazdu, ustawieniu przepustnicy czy prędkości obrotowej silnika trafiają do jednostki sterującej, która przetwarza je na sygnały działania.

Można przypuszczać, że za kilkanaście lat systemy te staną się tak powszechne, jak układy wspomagania układu kierowniczego.

Źródło: Statim

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła
Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła

W przypadku wykonywania napraw związanych z podwójnym sprzęgłem, aby zawęzić diagnostykę potencjalnego problemu należy odpowiednio wcześniej wyjaśnić z klientem kilka zasadniczych kwestii. Jeśli pojazd jest jeszcze zdolny do jazdy, to razem z klientem należy odbyć jazdę próbną. Klient powinien siedzieć za kierownicą i w czasie jazdy próbnej zaprezentować, w jakich sytuacjach można zaobserwować zgłaszane usterki. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 kwietnia 2011, 0:00 0 0

ja p.....ę,ale gość naściemniał.samonastawne sprzęgła nie występują aktualnie jedynie w starszym sprzęcie rolniczym.:)

Odpowiedz