K.I.T.T. z serialu „Nieustraszony” na stoisku targowym Boscha

, 8 stycznia 2015, 16:08

W latach 80. i 90. mogliśmy śledzić popularny telewizyjny serial akcji „Nieustraszony” („Knight Rider”). Jedną z kluczowych ról odegrał w nim Pontiac Firebird Trans Am o nazwie K.I.T.T. – zautomatyzowany samochód, który komunikował się za pomocą głosu. Prawie 30 lat po zakończenia emisji serialu, zautomatyzowana jazda nie jest już filmową fikcją.

Technologia Bosch pozwala na to, że w niektórych sytuacjach, na przykład podczas parkowania czy jazdy w korku, samochód sam sobą steruje. W dniach 6 – 9 stycznia Bosch prezentuje swoje rozwiązania podczas „Vehicle Intelligence Marketplace” na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas.

Bosch od 2011 roku prowadzi prace nad zautomatyzowaną jazdą w Palo Alto w USA oraz w Abstatt w Niemczech. Zespoły w obu lokalizacjach korzystają z doświadczenia ponad 5 000 inżynierów Bosch zajmujących się układami wspomagania jazdy. Bezpieczeństwo jest głównym motorem rozwoju w firmie Bosch. Każdego roku na całym świecie w wypadkach samochodowych ginie około 1,3 miliona ludzi, a ich liczba stale rośnie. W 90% przyczyną wypadku jest błąd ludzki.

Odciążenie kierowców w sytuacjach krytycznych na drodze może uratować życie wielu ludzi. Według badań, tylko w Niemczech, inteligentny układ hamowania awaryjnego mógłby zapobiec nawet 72% wszystkich wypadków spowodowanych najechaniem, gdyby wszystkie samochody były wyposażone w ten układ. Bezpieczną i bezstresową jazdę zapewnia także asystent jazdy w korku stworzony przez firmę Bosch. Przy prędkości dochodzącej do 60 km/h układ samoczynnie hamuje przy dużym zagęszczeniu ruchu, samoczynnie przyspiesza i utrzymuje samochód na właściwym pasie ruchu.

Bosch myśli już o wysokim stopniu automatyzacji, w którym kierowca nie będzie musiał nadzorować pojazdu. Dzięki funkcji pilota (Highway Pilot) w 2020 roku samochody mają poruszać się automatycznie od wjazdu na autostradę aż do zjazdu. W ciągu kolejnego dziesięciolecia samochody będą poruszać się automatycznie we wszystkich sytuacjach na drogach.

Zautomatyzowanie funkcji jazdy ma wpływ na wszystkie segmenty działania samochodu – układ napędowy, hamulcowy i kierowniczy – i wymaga kompleksowej wiedzy na temat ich funkcjonowania. Podstawą automatyzacji są czujniki radarowe, wideo oraz ultradźwiękowe, które Bosch od wielu lat produkuje w milionach egzemplarzy.

Przejmowanie coraz większej liczby zadań przez samochód stawia szczególne wymagania przed układami bezpieczeństwa, takimi jak układ hamulcowy i kierowniczy. Aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa w razie awarii któregoś z tych komponentów, potrzebny jest rezerwowy układ, który w przypadku układu hamowania istnieje już dziś. Układ wspomagania siły hamowania iBooster oraz układ ESP mogą bowiem – niezależnie od siebie – wyhamować samochód bez interwencji kierowcy.

iBooster

Układ wspomagania siły hamowania może wytwarzać ciśnienie hamowania samoczynnie i trzy razy szybciej niż układ ESP. Jeżeli na przykład inteligentny układ hamowania awaryjnego rozpozna sytuację zagrożenia, będzie on w stanie znacznie szybciej zatrzymać samochód. Równocześnie układ iBooster radzi sobie także z łagodnym hamowaniem funkcji ACC aż do całkowitego zatrzymania pojazdu. Jego praca jest przy tym niemal bezszelestna.

Układ iBooster jest kluczowym elementem także w samochodach hybrydowych i elektrycznych. W połączeniu ze specjalnie zaprojektowaną dla samochodów hybrydowych i elektrycznych wersją ESP hev umożliwia niemal całkowity odzysk energii hamowania i przekształcenie jej w energię elektryczną, co dodatkowo zwiększa zasięg jazdy przy korzystaniu z napędu elektrycznego. Dzięki wspomaganiu iBooster większość sytuacji spowolnienia ruchu może być wykorzystanych do maksymalnego odzysku energii dla silnika elektrycznego lub hybrydowego. Jeśli konieczne jest silniejsze hamowanie lub generator nie jest w stanie dostarczyć żądanego momentu hamowania, układ wspomagania iBooster wytwarza dodatkowe ciśnienie w sposób klasyczny, za pomocą pompy hamulcowej.

 

Na swoim stoisku podczas imprezy „Vehicle Intelligence Marketplace”, Bosch prezentuje replikę legendarnego samochodu K.I.T.T. z serialu „Nieustraszony”.

Dowiedz się więcej

Zmiany w zarządzie spółki Robert Bosch GmbH
Zmiany w zarządzie spółki Robert Bosch GmbH

Wolf-Henning Scheider 31 marca 2015 r. opuści dotychczas zajmowane stanowisko w Robert Bosch GmbH i przejdzie do MAHLE GmbH, gdzie od 1 lipca 2015 obejmie stanowisko prezesa. Firmy Bosch i MAHLE od wielu lat są utrzymują bliskie relacje, a od roku 2008 prowadzą spółkę joint venture Bosch Mahle Turbosystems zajmującą się rozwojem i produkcją turbosprężarek. […]

Prezes Bosch: Elektryfikacja zwiększy atrakcyjność silników spalinowych
Prezes Bosch: Elektryfikacja zwiększy atrakcyjność silników spalinowych

Dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch, na sympozjum motoryzacyjnym Car 2015 w Bochum, stwierdził, że niska cena ropy nie zatrzyma nadchodzącej ery elektryfikacji napędów. Bosch spodziewa się, że do roku 2025 około 15 procent wszystkich nowych samochodów na całym świecie będzie mieć, jeśli nie elektryczny, to przynajmniej hybrydowy układ napędowy. W Europie nawet więcej […]

Komentarze

Brak komentarzy