Dr Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch, na sympozjum motoryzacyjnym Car 2015 w Bochum, stwierdził, że niska cena ropy nie zatrzyma nadchodzącej ery elektryfikacji napędów.
Bosch spodziewa się, że do roku 2025 około 15 procent wszystkich nowych samochodów na całym świecie będzie mieć, jeśli nie elektryczny, to przynajmniej hybrydowy układ napędowy. W Europie nawet więcej niż jedna trzecia wszystkich nowych aut będzie napędzana choćby częściowo w sposób elektryczny. Zdaniem prezesa firmy Bosch, kluczem do obniżenia cen pojazdów jest postęp w dziedzinie technologii akumulatorowej. Volkmar Denner, który w zarządzie odpowiada między innymi za badania i rozwój, uważa, że w roku 2020 akumulatory stanieją o połowę przy podwojonej, w stosunku do obecnej, gęstości przechowywanej energii.
Wyznaczenie przez UE rygorystycznych celów dla obniżenia emisji CO2 na rok 2021 doprowadzi według Boscha do tego, że hybrydowe układy napędowe staną się standardem w samochodach typu SUV. To da rozwojowi silników wysokoprężnych i benzynowych dodatkowy impuls.
Dzięki wspomaganiu elektrycznemu silniki spalinowe będą w przyszłości zużywały znacznie mniej paliwa, będą czystsze, a dodatkowy moment obrotowy z silnika elektrycznego pozwoli czerpać większą przyjemność z jazdy. Co więcej, spadek cen akumulatorów sprawi, że hybrydy będą bardziej dostępne.
Aby pokazać, jak ważna jest dla masowego rynku przydatność pojazdów elektrycznych, Volkmar Denner posłużył się przykładem Chin. Po chińskich drogach porusza się już ponad 120 milionów elektrycznych skuterów. Dla tego typu pojazdów Bosch sprzedaje w Chinach elektryczny napęd piasty koła. Skutery elektryczne poruszają się z maksymalną prędkością 40 km na godzinę i mają zasięg 50 km, co ułatwia poruszanie się po ulicach megamiast.
– „Elektryczne jednoślady sa tak popularne w Chinach, ponieważ odpowiadają na zapotrzebowanie kierowców, a przy tym wiele modeli jest tańszych od jednośladów napędzanych silnikami spalinowymi. Ważne jest to, aby takie zindywidualizowane rozwiązania były możliwe do zastosowania w samochodach” – powiedział Denner.
Istotnym czynnikiem, przyczyniającym się do podniesienia komfortu korzystania z pojazdów elektrycznych będzie połączenie ich z Internetem, bo „najlepsze samochody elektryczne to takie, które są podłączone do Internetu” – powiedział Denner. Ładowanie pojazdów, które jest obecnie skomplikowane, ma stać się o wiele wygodniejsze. Firma Bosch Software Innovations należąca do Grupy Bosch opracowała aplikację, która ułatwi rezerwowanie stacji ładowania i wnoszenie opłat za pobór energii elektrycznej od różnych dostawców. Dotychcas każdy dostawca wymagał od klienta odrębnej karty. Teraz do ładowania w dowolnym miejscu w Niemczech wystarczy mieć smartfona z aplikacją i konto PayPal. Zaproponowana przez firmę Bosch platforma oprogramowania obejmuje już 80 procent wszystkich punktów ładowania w Niemczech. Bosch chce oferować kierowcom, nie tylko części samochodowe, ale także zintegrowane rozwiązania dla elektromobilności.
Komentarze