Renault Megane czwartej generacji zdecydowanie może trafiać w gusta, czego nie można powiedzieć o nijakim poprzedniku. Megane IV weszło w segment kompaktów z całą masą nowoczesnych rozwiązań, które pod względem serwisowym mogą się okazać kłopotliwe.
Renault Megane IV – dostępne silniki i wersje nadwoziowe
Renault Megane czwartej generacji jest produkowane od 2015 roku, natomiast w 2020 roku przeszło subtelny facelifting i w takiej wersji można go nabyć w salonach po dziś. Popularny kompakt francuskiej marki można spotkać w trzech wersjach nadwoziowych – hatchback (w tej wersji występuje również sportowe R.S.), kombi (nazywane GrandTour) oraz sedan (GrandCoupe).
Przed liftingiem gama dostępnych jednostek napędowych wyglądała na szeroką. W rzeczywistości w wersji benzynowej opierała się na trzech silnikach z większą liczbą wariantów mocy w “cywilnych” wersjach. Tym samym paletę otwiera silnik o pojemności 1.2 Energy TCe o mocy 100 lub 130 koni mechanicznych. Następnie mamy jednostkę 1.3 TCe (w wariantach 102, 115, 140 i 159 KM) oraz 1.6 SCe o mocy 114 KM i jej uturbioną wersję 1.6 TCe o mocy 165 KM. Megane występuje również w usportowionej odmianie GT oraz sportowej R.S. – ten pierwszy pod maską ma silnik 1.6 TCe o mocy 205 KM. Do wersji R.S. zaprzęgnięto silnik 1.8 TCe dostępny w dwóch wariantach mocy – 280 lub 300 KM.
Gamę jednostek wysokoprężnych otwiera 1.5 dCi o mocy 90 lub 110 KM, następnie mamy silnik 1.5 Blue dCi w wersji 95 lub 115 KM, a także 1.6 dCi o mocy 130 lub 160 KM. Stawkę przed liftem zamykają 1.7 Blue dCi o mocy 149 KM i 1.6 dCi (163 KM) z wersji GT.
Po liftingu wachlarz dostępnych wariantów jednostek napędowych znacznie się skurczył. W odmianie benzynowej pozostał silnik 1.3 TCe w trzech wersjach mocy – 115, 140 i 159 KM. Jeszcze gorzej jest w sekcji silników wysokoprężnych. Tutaj na placu boju pozostał tylko 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM. Doszła natomiast jedna hybryda plug-in w postaci silnika 1.6 E-Tech o mocy 160 KM. W wersji R.S pozostał silnik 1.8 TCe o mocy 300 KM.
W Renault Megane IV dostępne są cztery skrzynie biegów – manualna o 5-ciu lub 6-ciu przełożeniach oraz skrzynia automatyczna EDC z 6-cioma lub 7-mioma biegami, w zależności od wersji silnika i rocznika.
Najczęstsze usterki Renault Megane IV
Renault Megane IV niestety nie jest wolna od wad typowych dla francuskich samochodów. Tym samym najczęstszymi usterkami, które można doświadczyć w kompaktach tej marki są te związane z elektroniką. Objawia się to np. w postaci zawieszającego się systemu multimediów, zawiesić się potrafi również bluetooth. Czasem nie działa system bezkluczykowy i centralny zamek lub wyświetlają się losowe komunikaty o błędach. Modele z początku produkcji mają problem z błędami sterownika silnika, które można jednak usunąć przez aktualizację oprogramowania.
A propos silników, jednostki TCe mają problemy z nagarem, który wynika najczęściej ze złego użytkowania i serwisowania pojazdów (przestrzeganie interwałów olejowych producenta), co w konsekwencji prowadzi do groźniejszych awarii. Największy problem z nagarem mają jednostki 1.2 TCe. Dochodzi również do niewielkich ubytków oleju w skutek wycieków lub też konsumpcji przez te silniki. Z kolei w silniku 1.6 dCi potrafi sprawiać problemy rozrząd, który jest na łańcuchu, aczkolwiek nie jest to usterka regularna. Łańcuch potrafi się rozciągać zarówno np. po 60 tys. kilometrów lub przy przebiegu powyżej 100 tys.
W skrzyniach manualnych zdarza się, że poszczególne biegi nie chcą wchodzić, natomiast EDC potrafi generować wyższe koszty użytkowania. Nieco ryzykownym pomysłem będzie kupno Megane IV z automatem EDC o siedmiu przełożeniach. Wymagają one bowiem więcej uwagi od użytkownika i potrafią absorbować ją usterkami np. szarpaniem podczas zmiany biegów w normalnej jeździe lub staniu w korkach, gdzie korzysta się z niskich przełożeń. Może się zdarzyć również, że ze skrzyni będą dobiegać niepokojące dźwięki podczas zmiany z biegu nieparzystego na parzysty. Natomiast na wstecznym zdarza się, że samochód zaczyna “kangurować”. Do niechlujnej pracy skrzyni dochodzi również kwestia problemów ze sprzęgłem, które może dość szybko się “skończyć”.
W zawieszeniu Renault Megane IV potrafią szybko się poddać łączniki stabilizatora, a także górne łożyska kolumn McPhersona. Rzadziej zdarzają się wycieki z tylnych amortyzatorów. Bardziej wrażliwe na nierówności są modele ze skrętną tylną osią, która jest oznaczona w Renault jako “4Control”. Bardziej komplikowana konstrukcja jest narażona na uszkodzenia.
Z bardziej niecodziennych awarii, Renault Megane IV cierpi na szybko przepalające się światła LED od jazdy dziennej. Szczególnie dolna część tworząca charakterystyczne haki potrafi w jednej z lamp przygasać lub zmieniać barwę na cieplejszą. Kuriozalne okazuje się natomiast mocowanie maski, które nie jest solidne i przy większych prędkościach może dojść do jego urwania, co będzie bardzo niebezpieczne. Maski potrafią falować lub wpadać w mocne drgania podczas prędkości autostradowych. Niejednokrotnie dochodziło do wyrwania maski z zaczepów, wówczas uderzała ona o przednią szybę, uszkadzając ją i po drodze słupki A.
Renault Megane IV – co sprawdzić przed zakupem i na co zwrócić szczególną uwagę?
Sprawdzenie potencjalnego egzemplarza Megane IV należy rozpocząć od książki serwisowej, zwłaszcza jeśli jest to silnik TCe. Wskazówki producenta podają, że należy wymieniać olej co 30 tys. kilometrów. Jednak, by uniknąć problemów z nagarem i zachować zdrowszy motor nie należy przekraczać interwałów 15 tys. Oleje typu long life nie są dobrymi olejami dla tych jednostek napędowych. Natomiast w przypadku silnika diesla 1.6 warto sprawdzić luz na rozrządzie. Zerknięcie do rozrządu tyczy się również innych silników wysokoprężnych.
Warto zapytać poprzedniego właściciela czy było robione coś z mocowaniem maski. Późniejsze egzemplarze mają nieco poprawiony ten element, natomiast wcześniejsze nie, więc możliwe, że mogło dojść do uszkodzenia. Odnośnie elektroniki niezbędne będzie podłączenie danego egzemplarza pod komputer, który może wskazać ew. błędy.
Mieliście do czynienia z Renault Megane IV? Podzielcie się swoimi doświadczeniami z serwisowaniem tego modelu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Gali, 7 kwietnia 2023, 21:49 0 -3
Mapy w nawigacji z poślizgiem około 2 LATA. System R-link2 w połączeniu z android auto i Apple play zrywa łączność, nawiguje z błędem. Aktualizacja systemu nie nadąża za światem. Brak wsparcia ASO.
Odpowiedz
Kliczko, 20 czerwca 2023, 20:25 7 -1
Jeżdżę tym samochodem i nic nie szarpie jest ok ten redaktor wymienił chyba wszystkie wady możliwe w samochodach to ciekawe co pisze o niemieckiej motoryzacji
Odpowiedz
Kriss, 16 lipca 2023, 21:47 9 0
Czytałem ten artykuł i zastanawiałem się co on ma wspólnego z moją Meganką 1.3 tce i skrzynią EDC??
Kompletnie nic. Auto bezawaryjne. Polecam niezdecydowanym!!
Odpowiedz
Anonim, 29 maja 2024, 20:53 0 -1
Właśnie jestem przed zakupem Renault Megane 2019r automat 1.3 TCE i po tym artykule mam wątpliwości?
Odpowiedz
Marcinek, 17 września 2023, 14:58 9 -1
Ciekawy artykuł, ale chyba nie o Renault 4.
Odpowiedz
Megane, 2 stycznia 2024, 21:29 4 0
Megane grandcoupe 1,6 sce od 2018r
Niewiem o czym tu piszą polecam 100%
Odpowiedz
Czytelnik, 12 marca 2024, 20:22 1 0
Cudny
Odpowiedz
Kliczko, 4 maja 2024, 10:22 2 -1
Panie krzysztof Pawlak pewnie jest Pan osoba bardzo zakompleksiona i jeździć audi bądź bmw jak większość ludzi o małym .... samochód ma bardzo dobre opinie podczas jazd testowych dostępne na u tubę. Sam nim jeźdze i to co Pan napisał nie jest prawda. Pozdrawiam acha i mam nadzieję że więcej nie trafię na pański artykuł !!
Odpowiedz
Jan, 24 lipca 2024, 20:52 2 0
GT line 1,3 140 KM, jeżdżę 5_ty rok, 104 tyś przebiegu i...nic z tego co pisze autor artykułu. Auto bezawaryjne! Olej zmieniam 2 razy w roku czyli mniej więcej co 12,5 tys km. Już zamówiłem sobie Renault Arkanę z tym samym silnikiem, odbiór IX/X....nie bójcie się Meganki IV.
Odpowiedz