Belka skrętna – co to jest i jak działa?

24 marca 2023, 15:08

Mianem belki skrętnej określamy rodzaj zawieszenia tylnego, a konkretniej zawieszenia półzależnego. To prosta konstrukcja, która jest bardzo popularna w samochodach klasy średniej.

Belka skrętna w Audi A1, Foto: materiały prasowe Audi

Czym jest belka skrętna?

Rozwiązanie belki skrętnej jest ma już swoje lata (ponad 50). Masowo zaczęto korzystać z tego rozwiązania w latach 70′ m.in. w Volkswagenie Golfie czy Polo. Pomimo tego, że jest to stara technologia, to nadal duża liczba producentów z niego korzysta ze względu na kompaktowe rozmiary i cenę.  Natomiast zaoszczędzoną przestrzeń można wówczas przeznaczyć na powiększenie przestrzeni bagażnika. Jest to prosta konstrukcja, a przy tym stosunkowo tania w produkcji. Najczęściej belkę skrętną można spotkać to rozwiązanie w modelach francuskich samochodów klasy średniej lub niższej. Belki skrętne dzielimy na rurowe oraz trapezowe. W konstrukcji rurowej elementem nośnym jest rura z zamkniętym przekrojem, natomiast w trapezowym poprzecznica jest w kształcie litry U i ma przekrój otwarty.

Belka skrętna to zawieszenie półzależne (zamontowane jest tak, że ruch jednego koła wpływa na drugie z tej samej osi, lecz w niewielkim stopniu), które składa się z dwóch wahaczy wzdłużnych. Są one przymocowane do nadwozia za pomocą elastycznych przegubów. W zestawie belki skrętnej znajdują się również amortyzatory oraz sprężyny, które są zamocowane do wahaczy.

Jednym z elementów składających się na belkę skrętną są drążki skrętne, zastępujące resory ze sprężynami śrubowymi. Z wyglądu przypominają pręt lub rurę zakończoną wieloklinem. Drążki skrętne zamontowane są z jednej strony we wsporniku poprzecznicy, a z drugiej w wahaczu wzdłużnym. Rolę stabilizatora w belce skrętnej spełnia drążek stabilizujący, natomiast istnieje rozwiązanie belki skrętnej mającej stabilizator przymocowany wzdłużnie.

Jak działa tylna belka skrętna?

Belka skrętna jest tzw. zawieszeniem półzależnym, czyli przekładając to na zrozumiały język, oznacza to, że ruch jednego koła ma w pewnym, ograniczonym stopniu wpływ na drugie koło. Przenosząc to na ulicę. Belka skrętna podczas pokonywania mniejszych nierówności przez jedno z kół zachowuje się niczym zawieszenie niezależne (wówczas amortyzacja jednego z kół nie ma żadnego wpływu na drugie), natomiast gdy nierówności na drodze są większe i zawieszenie pracuje mocniej, to przeciwna strona również zaczyna reagować. Wynika to z faktu, że oś poprzeczna znajduje się przed kołami, co pozwala na pewien zakres pracy drążków skrętnych.

Belka skrętna – wady i zalety rozwiązania

Tylna belka skrętna ma swoje niewątpliwe plusy. Największy to prostota konstrukcji, która nie powinna spożyć mechanikom większych problemów w serwisowaniu, o ile nie jest złamana w pół. Konstrukcja tego układu zawieszenia posiada stosunkowo niewielką liczbę elementów, co ma niebagatelny wpływ na koszty produkcji i jej późniejszej eksploatacji. Nie jest to również ciężkie rozwiązanie, co również pozytywnie wpływa na DMC danego pojazdu i jego serwisowanie.

Niestety minusem tej 50-cio letniej technologii również jest prosta konstrukcja, która zdecydowanie nie jest liderem tłumienia drgań danego pojazdu. Praca tylnej belki skrętnej nie należy do perfekcyjnych, co objawia się mniejszą stabilnością pojazdu na nierównościach czy nadmiernym przenoszeniem drgań na nadwozie pojazdu. Wadą jest również brak możliwości regulowania geometrii pojazdu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!