Grupa Bosch sfinalizowała przejęcie 50-procentowego pakietu udziałów w spółce joint venture ZF Lenksysteme, należących dotychczas do ZF Friedrichshafen AG. Zgodę na transakcję wydały odpowiednie urzędy antymonopolowe. Tym samym Bosch stanie się właścicielem dotychczasowej spółki joint venture, w której obydwie firmy miały po 50% udziałów.
Spółka zostanie włączona w struktury Grupy Bosch jako odrębna dywizja i zmieni nazwę na Robert Bosch Automotive Steering GmbH.
Spółka ZF Lenksysteme, zatrudniająca ponad 13 000 pracowników w ośmiu krajach, zajmuje się rozwojem, produkcją i sprzedażą układów kierowniczych do samochodów osobowych i użytkowych na całym świecie. W 2013 roku obroty spółki wyniosły ok. 4,1 mld EUR. Przedsiębiorstwo posiada 20 zakładów w najważniejszych dla rynku motoryzacyjnego regionach świata: w Europie, USA, Chinach, Indiach, Brazylii oraz w Malezji.
Spółka już dziś osiąga blisko 60% swoich obrotów ze sprzedaży nowoczesnych i oszczędnych elektrycznych układów kierowniczych. Przyczyną sukcesu jest potencjał oszczędności paliwa: samochód osobowy jest w stanie zaoszczędzić do 0,8 litra paliwa na 100 kilometrów. Ponadto elektryczny układ kierowniczy jest w samochodzie osobowym ważnym komponentem wielu układów wspomagających oraz podstawową technologią umożliwiającą wdrożenie koncepcji zautomatyzowanej jazdy. Elektryczne układy kierownicze są wykorzystywane na przykład w funkcjach automatycznego omijania przeszkód, asystenta pasa ruchu oraz w systemie Start-Stop, kiedy wyłączany jest silnik spalinowy. Spółka ZF Lenksysteme oferuje odpowiednio zmodyfikowane układy kierownicze także dla rynku samochodów elektrycznych.
Elektryczne układy kierownicze są coraz powszechniej stosowane także w segmencie samochodów użytkowych. Podczas targów samochodów użytkowych IAA 2014 w Hanowerze spółka ZF Lenksysteme zaprezentowała innowacyjny układ kierowniczy Servotwin, który wyznacza początek ery elektryfikacji układów kierowniczych w samochodów użytkowych. Układ ten umożliwi stosowanie układów wspomagających także w segmencie samochodów użytkowych.
Klienci Grupy Bosch skorzystają na rozszerzeniu oferty produktów o układy kierownicze. Głównym obszarem prowadzonych przez spółkę działań badawczo-rozwojowych jest integracja komponentów w kompleksowe systemy sterowane elektronicznie. Spółka opracowała m.in. gotowe do produkcji seryjnej rozwiązanie, które umożliwia manewrowanie zespołem pojazdów, składającym się z samochodu osobowego i przyczepy, przy użyciu smartfona. Dzięki opracowaniu hydrauliczno-elektrycznego układu sterowniczego Servotwin rozwiązanie to będzie można stosować także w samochodach ciężarowych o ładowności powyżej 40 ton. Prototyp rozwiązania został zaprezentowany na targach IAA 2014.
Przedsiębiorstwo oferuje nie tylko rozwiązania dla samochodów klasy premium. W ofercie jest kompaktowy, niedrogi elektryczny układ kierowniczy do samochodów osobowych, zaprojektowany przez lokalny zespół i przeznaczony na rynki azjatyckie.
Co dziesiąty pracownik ZF Lenksysteme, a więc w sumie ok. 1 400 osób, jest zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych. Nakłady spółki na badania i rozwój wyniosły w 2013 roku ok. 238 mln EUR. Od czasu utworzenia spółka ZF Lenksysteme zgłosiła ok. 750 patentów.
Komentarze