Audi A6 to bardzo popularny sedan marki z czterema pierścieniami w logo. Model doczekał się w tym roku już szóstej generacji, a na ulicach gości od 1994 r. Generacja piąta, czyli C8, produkowana od 2018 do 2025, w dalszym ciągu utrzymuje wysoką wartość rynkową, chociaż miewa swoje bolączki. Na co uważać, co sprawdzić przed zakupem?
Audi A6: przekrój modelu
Audi A6 pierwszy raz na rynku pojawiło się w 1994 roku. Było to w gruncie rzeczy przedłużenie i unowocześnienie ostatniej generacji modelu 100 (1991-1994) i powstało na dokładnie tej samej platformie (Volkswagen Group C4). Samochód w Europie był na rynku do 1997 roku, kiedy został zastąpiony znacznie świeższym C5. Co ciekawe, w Chinach A6 C4 produkowano w latach 2000-2003.
Model oferowano w wielu wariacjach silnikowych oraz nadwoziowych: podstawową wersją był oczywiście sedan oraz kombi (Avant), ale stworzono także (od C5 wzwyż) wariant Allroad Quattro z podniesionym prześwitem i charakterystyczną zabudową. Nie zabrakło również A6 w wersjach usportowionych – S6 (od C4) oraz RS6 (od C5), które do dziś cieszą się uznaniem wśród pasjonatów marki.

W materiale skupimy się natomiast na piątej generacji, czyli C8. Na rynku pojawiła się w 2018, a produkcja zostanie zakończona w tym roku, ze względu na kolejną wersję.
W A6 C8 można znaleźć katalogowo następujące wersje silnikowe:
Silniki benzynowe z układem miękkiej hybrydy (MHEV 48V):
- 45 TFSI (z możliwością wersji quattro): R4 2.0L 242 KM/370 Nm,
- 55 TFSI quattro: V6 3.0L 340 KM/500 Nm,
- 2.9 TFSI quattro: Twin-Turbo V6 444 KM/600 Nm (wersja S6),
- 4.0 TFSI quattro: Twin-Turbo V8 592 KM/800 Nm (wersja RS6).
Silniki wysokoprężne z układem miękkiej hybrydy (MHEV 48V):
- 35 TDI: R4 2.0L, 161 KM/360 Nm,
- 40 TDI (z możliwością wersji quattro): R4 2.0L, 201 KM/400 Nm,
- 45 TDI quattro: V6 3.0L 228 KM/500 Nm,
- 50 TDI quattro: V6 3.0L 282 KM/620 Nm,
- 55 TDI quattro (Allroad)/3.0 TDI quattro (S6): V6 3.0L 344 KM/700 Nm.
Silniki benzynowe z układem hybrydy typu Plug-In (PHEV):
- 50 TFSI e quattro: R4 2.0L, 295 KM/490 Nm (silnik elektryczny 143 KM),
- 55 TFSI e quattro: R4 2.0L, 362 KM/600 Nm (silnik elektryczny 143 KM).
Audi A6 C8 wychodziło z fabryki z dwoma skrzyniami automatycznymi: 7-biegowym S-Tronic lub 8-biegowym Tiptronic.
Audi A6 C8: usterki i awarie
Dużo problemów silnikowych w Audi A6 C8 wiąże się z dwulitrowym dieslem (2.0 TDI dla wersji 35 i 40 TDI). Tutaj możemy spotkać się z całym wachlarzem awarii zgłaszanych przez użytkowników: od usterek związanych z DPF, EGR, po wadliwe turbosprężarki i rozrząd.
Problemy z DPF dotyczą samochodów, które jeżdżą głównie po mieście. Nieprawidłowe wypalanie filtra związane z krótkimi trasami może wiązać się z utratą mocy, zwiększeniem spalania, a ostatecznie także z włączeniem trybu awaryjnego. Użytkownicy zgłaszali także komunikat związany ze zbyt niskim ciśnieniem oleju, mimo wysokiego stanu. Powodem był komputer pojazdu, który zwiększał dawkę paliwa w celu wypalania DPF. Nieprzepalone paliwo wówczas mieszało się z olejem do takiego stopnia, że smarowanie miało zbyt niskie ciśnienie. Wówczas, aby uniknąć kosztownej i bolesnej awarii, konieczna jest natychmiastowa wymiana oleju i filtra. Przy zakupie A6 z silnikiem Diesla należy dopytać o warunki, w których pojazd był używany i czy pokonywał chociaż raz na jakiś czas dłuższe trasy.
Podobne problemy mogą dotyczyć zaworu EGR, który wskutek częstego pokonywania krótkich odcinków może być bardziej podatny na nagromadzenie nagaru.
Problemy powstałe z niewypalonego filtra DPF mogą również prowadzić prostoliniowo do uszkodzenia turbosprężarki. Ta w 2.0 TDI jest szczególnie podatna na niskie ciśnienie oleju lub jego zanieczyszczenia.
Wielu kierowców skarży się również na ogólną kulturę pracy silnika. Chodzi tu przede wszystkim o falowanie na wolnych obrotach i nieprzyjemny, głośny „klekot” przed rozgrzaniem silnika. Dotyczy to każdej wersji 2.0 TDI z układem miękkiej hybrydy. Audi nie uznaje tego za usterkę. Po rozgrzaniu silnik chodzi znacznie lepiej.
Kłopoty dotyczą także 2.0 TFSI
Nie tylko Diesel ma swoje bolączki fabryczne w Audi A6 C8. Silnik benzynowy 2.0 TFSI również kojarzy się z kilkoma wadami. Jedną z popularniejszych jest nadmierne zużycie oleju związane z przedwczesną degradacją pierścieni tłokowych. To z kolei może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, która jest szczególnie wrażliwa na niski stan oleju.
Kłopotliwe są także skrzynie biegów
Kłopotliwe w tych modelach mogą być także skrzynie biegów. Wielu użytkowników skarży się, że poważna awaria może wystąpić już po 20-30 tys. kilometrów. Objawy są różne: auto blokuje się na którymś biegu, przeciąga zmiany lub nie reaguje na gaz. W wielu przypadkach wadliwe były sterowniki skrzyń, ale zdarzało się także uszkodzenie mechatroniki.
Elektronika to największa wada Audi A6 C8
Problemy mechaniczne często wynikają z użytkowania samochodu przez kierowców, a pozostałe, chociaż nie są pojedynczymi przypadkami, to wcale nie muszą być regułą. Najwięcej kłopotów kierowcom sprawiła jednak elektronika w Audi A6 C8. Tutaj kłopoty dotyczyły głównie systemu informacyjno-rozrywkowego: zawieszający się system przy zapłonie, niedziałający ekran dotykowy (co za tym idzie, nawigacja, telefon, a nawet regulacja klimatyzacji) i inne powiązane z multimediami problemy.
To jednak nie wszystko. „Gremliny” mogą się pokazywać nawet w systemach wspomagających i asystujących układach bezpieczeństwa. Często problemy znikają po ponownym uruchomieniu silnika, a niekiedy kłopoty znikają dopiero po wyjściu z auta, zamknięciu i otwarciu. Aktualizacje systemu nie zawsze przynoszą skutek.
Czy warto kupić Audi A6 C8?
Audi A6 C8 to model, który spotkał się z wieloma opiniami potwierdzającymi jego awaryjność, jednak dotyczyło to głównie elektroniki. Jeśli poszukiwany egzemplarz nie będzie przedstawiał objawów wieszających się systemów multimedialnych, to warto potwierdzić historię serwisową oraz zapytać poprzedniego właściciela o warunki użytkowania pojazdu, co jest szczególnie istotne w modelach z silnikiem Diesla.
Komentarze