Audi A6 C8 (2018-2025): co sprawdzić przed zakupem, co wymienić po?

17 marca 2025, 8:26

Audi A6 to bardzo popularny sedan marki z czterema pierścieniami w logo. Model doczekał się w tym roku już szóstej generacji, a na ulicach gości od 1994 r. Generacja piąta, czyli C8, produkowana od 2018 do 2025, w dalszym ciągu utrzymuje wysoką wartość rynkową, chociaż miewa swoje bolączki. Na co uważać, co sprawdzić przed zakupem?

Audi A6

Audi A6: przekrój modelu

Audi A6 pierwszy raz na rynku pojawiło się w 1994 roku. Było to w gruncie rzeczy przedłużenie i unowocześnienie ostatniej generacji modelu 100 (1991-1994) i powstało na dokładnie tej samej platformie (Volkswagen Group C4). Samochód w Europie był na rynku do 1997 roku, kiedy został zastąpiony znacznie świeższym C5. Co ciekawe, w Chinach A6 C4 produkowano w latach 2000-2003.

Model oferowano w wielu wariacjach silnikowych oraz nadwoziowych: podstawową wersją był oczywiście sedan oraz kombi (Avant), ale stworzono także (od C5 wzwyż) wariant Allroad Quattro z podniesionym prześwitem i charakterystyczną zabudową. Nie zabrakło również A6 w wersjach usportowionych – S6 (od C4) oraz RS6 (od C5), które do dziś cieszą się uznaniem wśród pasjonatów marki.

Audi A6
Audi A6 C4 (I generacja)

W materiale skupimy się natomiast na piątej generacji, czyli C8. Na rynku pojawiła się w 2018, a produkcja zostanie zakończona w tym roku, ze względu na kolejną wersję.

W A6 C8 można znaleźć katalogowo następujące wersje silnikowe:

Silniki benzynowe z układem miękkiej hybrydy (MHEV 48V):

  • 45 TFSI (z możliwością wersji quattro): R4 2.0L 242 KM/370 Nm,
  • 55 TFSI quattro: V6 3.0L 340 KM/500 Nm,
  • 2.9 TFSI quattro: Twin-Turbo V6 444 KM/600 Nm (wersja S6),
  • 4.0 TFSI quattro: Twin-Turbo V8 592 KM/800 Nm (wersja RS6).

Silniki wysokoprężne z układem miękkiej hybrydy (MHEV 48V):

  • 35 TDI: R4 2.0L, 161 KM/360 Nm,
  • 40 TDI (z możliwością wersji quattro): R4 2.0L, 201 KM/400 Nm,
  • 45 TDI quattro: V6 3.0L 228 KM/500 Nm,
  • 50 TDI quattro: V6 3.0L 282 KM/620 Nm,
  • 55 TDI quattro (Allroad)/3.0 TDI quattro (S6): V6 3.0L 344 KM/700 Nm.

Silniki benzynowe z układem hybrydy typu Plug-In (PHEV):

  • 50 TFSI e quattro: R4 2.0L, 295 KM/490 Nm (silnik elektryczny 143 KM),
  • 55 TFSI e quattro: R4 2.0L, 362 KM/600 Nm (silnik elektryczny 143 KM).

Audi A6 C8 wychodziło z fabryki z dwoma skrzyniami automatycznymi: 7-biegowym S-Tronic lub 8-biegowym Tiptronic.

Audi A6 C8: usterki i awarie

Dużo problemów silnikowych w Audi A6 C8 wiąże się z dwulitrowym dieslem (2.0 TDI dla wersji 35 i 40 TDI). Tutaj możemy spotkać się z całym wachlarzem awarii zgłaszanych przez użytkowników: od usterek związanych z DPF, EGR, po wadliwe turbosprężarki i rozrząd.

Problemy z DPF dotyczą samochodów, które jeżdżą głównie po mieście. Nieprawidłowe wypalanie filtra związane z krótkimi trasami może wiązać się z utratą mocy, zwiększeniem spalania, a ostatecznie także z włączeniem trybu awaryjnego. Użytkownicy zgłaszali także komunikat związany ze zbyt niskim ciśnieniem oleju, mimo wysokiego stanu. Powodem był komputer pojazdu, który zwiększał dawkę paliwa w celu wypalania DPF. Nieprzepalone paliwo wówczas mieszało się z olejem do takiego stopnia, że smarowanie miało zbyt niskie ciśnienie. Wówczas, aby uniknąć kosztownej i bolesnej awarii, konieczna jest natychmiastowa wymiana oleju i filtra. Przy zakupie A6 z silnikiem Diesla należy dopytać o warunki, w których pojazd był używany i czy pokonywał chociaż raz na jakiś czas dłuższe trasy.

Audi A6

Podobne problemy mogą dotyczyć zaworu EGR, który wskutek częstego pokonywania krótkich odcinków może być bardziej podatny na nagromadzenie nagaru.

Problemy powstałe z niewypalonego filtra DPF mogą również prowadzić prostoliniowo do uszkodzenia turbosprężarki. Ta w 2.0 TDI jest szczególnie podatna na niskie ciśnienie oleju lub jego zanieczyszczenia.

Wielu kierowców skarży się również na ogólną kulturę pracy silnika. Chodzi tu przede wszystkim o falowanie na wolnych obrotach i nieprzyjemny, głośny „klekot” przed rozgrzaniem silnika. Dotyczy to każdej wersji 2.0 TDI z układem miękkiej hybrydy. Audi nie uznaje tego za usterkę. Po rozgrzaniu silnik chodzi znacznie lepiej.

Kłopoty dotyczą także 2.0 TFSI

Nie tylko Diesel ma swoje bolączki fabryczne w Audi A6 C8. Silnik benzynowy 2.0 TFSI również kojarzy się z kilkoma wadami. Jedną z popularniejszych jest nadmierne zużycie oleju związane z przedwczesną degradacją pierścieni tłokowych. To z kolei może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, która jest szczególnie wrażliwa na niski stan oleju.

Kłopotliwe są także skrzynie biegów

Kłopotliwe w tych modelach mogą być także skrzynie biegów. Wielu użytkowników skarży się, że poważna awaria może wystąpić już po 20-30 tys. kilometrów. Objawy są różne: auto blokuje się na którymś biegu, przeciąga zmiany lub nie reaguje na gaz. W wielu przypadkach wadliwe były sterowniki skrzyń, ale zdarzało się także uszkodzenie mechatroniki.

Elektronika to największa wada Audi A6 C8

Problemy mechaniczne często wynikają z użytkowania samochodu przez kierowców, a pozostałe, chociaż nie są pojedynczymi przypadkami, to wcale nie muszą być regułą. Najwięcej kłopotów kierowcom sprawiła jednak elektronika w Audi A6 C8. Tutaj kłopoty dotyczyły głównie systemu informacyjno-rozrywkowego: zawieszający się system przy zapłonie, niedziałający ekran dotykowy (co za tym idzie, nawigacja, telefon, a nawet regulacja klimatyzacji) i inne powiązane z multimediami problemy.

Audi A6

To jednak nie wszystko. „Gremliny” mogą się pokazywać nawet w systemach wspomagających i asystujących układach bezpieczeństwa. Często problemy znikają po ponownym uruchomieniu silnika, a niekiedy kłopoty znikają dopiero po wyjściu z auta, zamknięciu i otwarciu. Aktualizacje systemu nie zawsze przynoszą skutek.

Czy warto kupić Audi A6 C8?

Audi A6 C8 to model, który spotkał się z wieloma opiniami potwierdzającymi jego awaryjność, jednak dotyczyło to głównie elektroniki. Jeśli poszukiwany egzemplarz nie będzie przedstawiał objawów wieszających się systemów multimedialnych, to warto potwierdzić historię serwisową oraz zapytać poprzedniego właściciela o warunki użytkowania pojazdu, co jest szczególnie istotne w modelach z silnikiem Diesla.

Komentarze

Brak komentarzy!