Spółki Robert Bosch GmbH oraz ZF Friedrichshafen AG podpisały umowę, na mocy której spółka ZF Lenksysteme GmbH stanie się w 100% własnością Boscha.
ZF Lenksysteme zatrudnia ponad 13 000 pracowników w ośmiu krajach i zajmuje się rozwojem, produkcją i sprzedażą układów kierowniczych do samochodów osobowych oraz użytkowych na całym świecie. W 2013 roku obroty spółki wyniosły ok. 4,1 mld EUR. Przedsiębiorstwo posiada 20 zakładów w najważniejszych dla rynku motoryzacyjnego regionach świata. Oprócz zakładów w Europie, USA oraz Chinach, prowadzi produkcję także w Indiach, Brazylii oraz Malezji.
Więcej niż co dziesiąty pracownik ZF Lenksysteme, a więc w sumie ok. 1 400 osób, jest zatrudnionych w działach badawczo-rozwojowych. Nakłady spółki na badania i rozwój wyniosły w 2013 roku ok. 238 mln EUR. Od czasu utworzenia spółka ZF Lenksysteme zgłosiła ok. 750 patentów. Głównym obszarem prowadzonych działań badawczo-rozwojowych jest integracja komponentów w kompleksowe systemy za pomocą specjalnego oprogramowania.
– „Dzięki objęciu całości udziałów w spółce ZF Lenksysteme, Bosch umocni swoją pozycję i będzie miał możliwość aktywnego współtworzenia przyszłego rynku motoryzacji. Spółka jest jednym z liderów technologii elektrycznych układów kierowniczych, które stanowią fundament zautomatyzowanych funkcji jazdy. Funkcje takie pojawią się w coraz wydajniejszych samochodach, także w wersjach elektrycznych." – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH.
Spółka ZF Lenksysteme już dziś osiąga blisko 60% swoich obrotów ze sprzedaży elektrycznych układów kierowniczych. Przyczyną sukcesu efektywnych układów kierowniczych jest potencjał oszczędności paliwa: samochód średniej klasy z silnikiem o pojemności 2 litry jest w stanie zaoszczędzić do 0,8 litra paliwa na 100 kilometrów. Pozwala to obniżyć poziom emisji nawet o 14 g/CO2 na kilometr. Ponadto, elektryczny układ kierowniczy jest w samochodzie osobowym ważnym komponentem wielu układów wspomagających. Przykładem takiego układu jest asystent pasa ruchu, który automatycznie utrzymuje właściwy kurs jazdy.
Transakcja wymaga zgody odpowiednich urzędów antymonopolowych.
Komentarze