Awarie układu oczyszczania szyb jesienią i zimą – jak zapobiegać, jak „leczyć”?

5 stycznia 2024, 9:49

Układ oczyszczania szyb ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy – dzięki niemu kierowca ma zapewnioną odpowiednią widoczność w trakcie każdych warunków atmosferycznych. Problemy z właściwym działaniem układu pojawiają się najczęściej w trakcie jesieni i zimy, co potwierdza nasz rozmówca. Jakie awarie układu oczyszczania szyb pojawiają się najczęściej? Jak im zapobiegać? Jak naprawiać?

Z jakich elementów składa się układ oczyszczania szyb?

Podstawowe elementy układu oczyszczania szyb to:

  • Mechanizm wycieraczek przedniej szyby wraz z silnikiem elektrycznym pełniącym rolę napędu – układ może mieć różną konstrukcję w zależności od producenta. Najczęściej stosuje się dwie wycieraczki, pracujące w ten sam sposób. Ale układ może wykorzystywać także jedną, dużą wycieraczkę albo dwie wycieraczki pracujące przeciwbieżnie. Mechanizm jest zamontowany w podszybiu.
  • Mechanizm wycieraczki tylnej szyby, najczęściej z jedną wycieraczką. Warto pamiętać, że ten układ nie występuje we wszystkich samochodach (przykład: sedany, pickupy). Składa się on z dużo bardziej prostego mechanizmu (niż w przypadku przedniej szyby oraz napędzającego go silnika elektrycznego. Całość umieszczona jest najczęściej w klapie bagażnika (zależy to od rodzaju nadwozia i konstrukcji samochodu).
  • Metalowych ramion wycieraczek oraz wymiennych piór wycieraczek.
  • Dysz spryskiwaczy. Dysze spryskiwaczy przedniej szyby zamontowane są najczęściej na górnej części przedniej maski. Najczęściej stosuje się dwa. Mogą być też zamontowane na podszybiu. W niektórych autach stosuje się rozwiązanie, w którym dysze spryskiwaczy są częścią piór wycieraczek. Dysza albo dysze spryskiwaczy tylnej szyby najczęściej montowane są w górnej części szyby.
  • Zbiornik płynu do spryskiwaczy, z tworzywa sztucznego, wraz z zamykanym wlewem. Najczęściej montuje się go w okolicach jednego z przednich kół.
  • Elektryczna pompka płynu do spryskiwaczy. Jest zamontowana w dolnej części zbiornika płynu do spryskiwaczy.
  • Przewody, prowadzące płyn do spryskiwaczy od pompki do dysz.
  • Sterownik całego systemu (opcjonalnie).
  • Czujnik deszczu (opcjonalnie), uruchamiający wycieraczki bez ingerencji ze strony kierowcy. Zamontowany po wewnętrznej stronie przedniej szyby. Działa na zasadzie wykrywania kropli na szybie, które odbijają generowane przez czujnik światło z diodki LED.
  • Przełącznik wielofunkcyjny pod kierownicą, pozwalający na sterowanie pracą układu oczyszczania szyb.
  • Płyn do spryskiwaczy.

Kiedy najczęściej pojawiają się problemy z układem oczyszczania szyb? Czy w sezonie jesiennym i zimowym do warsztatów trafia więcej klientów, którzy mają problemy z układem oczyszczania szyby przedniej?

Postanowiliśmy spytać o to eksperta ze znanej sieci warsztatów samochodowych.

– Zauważyliśmy, że w naszym warsztacie klienci częściej przyjeżdżają do nas przede wszystkim w okresie jesiennym, chcąc wyeliminować problem zaparowanych szyb. W okresie zimowym zwiększa się również sprzedaż piór wycieraczek, które w wyniku spadku temperatury uwidaczniają przepracowany materiał. Zdarza się też, że kierowcy zbyt późno pojawiają się w serwisie na wymianę płynu do spryskiwaczy na zimowy. Ten, by działał właściwie, powinien być wymieniony maksymalnie wczesną jesienią – mówi Jacek Bagiński, właściciel warsztatu Motoklinika w Gołdapi, należącego do sieci Q Service Castrol.

Czy niektóre z tych uszkodzeń są powodowane przez samych kierowców, np. przez brak serwisowania (np. smarowania mechanizmu wycieraczek), używanie płynu do spryskiwaczy niskiej jakości albo w ogóle przez niestosowanie płynu?

– Tak, zdecydowanie. Kierowcy mają w zwyczaju pojawiać się w związku z sezonowymi przeglądami zbyt późno. W obecnym okresie zdarzyło nam się już kilka sytuacji, podczas których musieliśmy wykonać usługę odmrażania samochodu. Zimą uszkodzeniu najczęściej ulegają takie elementy jak pompka do spryskiwaczy oraz spryskiwacze, które się zacierają i zamarzają. Może również dojść do rozsadzenia tych części samochodu. By uniknąć tego rodzaju usterek, dobrze jest nie włączać wycieraczek od razu po uruchomieniu samochodu, a dać rozgrzać się pojazdowi oraz płynowi do spryskiwaczy. Dodatkowo, jakość używanych wycieraczek z pewnością wpływa na ich ogólny stan. W warsztatach należących do Q Service Castrol korzystamy z najwyższej jakości części zamiennych – mówi Jacek Bagiński, właściciel warsztatu Motoklinika w Gołdapi, należącego do sieci Q Service Castrol

Najczęstsze problemy związane z układem oczyszczania szyb. Przyczyny i sposoby naprawy

Zaparowane szyby

Najczęstsze przyczyny: brudna szyba od wewnątrz, zbyt wiele wilgoci we wnętrzu auta, zapchany filtr kabinowy. Niewłaściwe korzystanie z wyposażenia samochodu.

Naprawa: umycie szyby od wewnątrz, wymiana dywaników na gumowe, sprawdzenie stanu uszczelek drzwi, wymiana filtra kabinowego, używanie klimatyzacji (programów łączących pracę klimatyzacji z ogrzewaniem) do odparowywania i ogrzewania przedniej i tylnej szyby.

Pióra wycieraczek

Smużenie – szybę i wycieraczki należy umyć. Jeśli to nie pomaga, wycieraczki trzeba wymienić na nowe.

Hałasowanie i tarcie – szybę i wycieraczki należy umyć. Warto wymienić płyn do spryskiwaczy na nowy, z dodatkiem środków poślizgowych (np. gliceryny). Jeśli to nie pomaga – wymienić wycieraczki na nowe.

Niedoczyszczone miejsca, podskakiwanie – należy wymienić wycieraczki na nowe.

Przymarznięte wycieraczki – uwolnić je za pomocą odmrażacza do szyb.

O czym warto pamiętać w trakcie zimy? Nie wolno używać wycieraczek do usuwania lodu i śniegu. Zanim kierowca uruchomi wycieraczki, powinien dokładnie oczyścić przednią i tylną szybę ze śniegu i lodu, korzystając z odmrażacza albo skrobaczki. Można też wykorzystywać ogrzewanie postojowe do stopniowego ogrzania przedniej i tylnej szyby.

Płyn do spryskiwaczy

Białe osady – płyn niskiej jakości albo koncentrat płynu do spryskiwaczy, rozmieszczany z wodą, z dużą zawartością wapnia (tak zwaną twardą wodą)

Zimowy płyn zamarza – płyn mało odporny na mróz. Być może kierowca zastosował nieodpowiednie stężenie koncentratu w stosunku do wody. Należy dolać koncentratu zimowego płynu do spryskiwaczy bezpośrednio do zbiorniczka.

Jak zapobiec zamarzaniu płynu? Wymienić płyn na zimowy pod koniec jesieni, w okolicach listopada. Można całkowicie zużyć płyn letni i wymienić go na zimowy. Można stopniowo uzupełniać braki płynem zimowym. Można dolać do płynu letniego koncentrat płynu zimowego.

Zamarzł płyn do spryskiwaczy Co należy zrobić?

Oczyścić szyby w aucie za pomocą odmrażacza i skrobaczki. Wyjechać na drogę (jeśli nie ma opadów i nie trzeba uruchamiać wycieraczek), włączając ogrzewanie.

Po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej, płyn do spryskiwaczy w zbiorniczku oraz dysze powinny się rozmrozić. Wtedy należy się zatrzymać i dolać do zbiorniczka zimowy płyn do spryskiwaczy, albo koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy. Następnie należy zużyć jak najwięcej płynu ze zbiorniczka za pomocą dysz, aby zrobić więcej miejsca na nowy, zimowy płyn do spryskiwaczy.

Dysze nie działają albo pryskają w niewłaściwy sposób (na dach zamiast na szybę).

Należy przeczyścić dysze za pomocą szpilki lub sprężonego powietrza. Jeśli to nie pomaga i nadal nie działają, należy sprawdzić drożność przewodów, doprowadzających płyn do dysz. Dysze można też odpowiednio wyregulować, aby spryskiwały odpowiednie miejsca.

Mechanizm wycieraczek hałasuje. Wycieraczki pracują z trudem, podskakują.

Należy nasmarować mechanizm smarem, np. smarem białym. Trzeba też sprawdzić, czy nie pojawiły się na nim ślady korozji. Jeśli są – zmyć je chemicznym zmywaczem. Jeśli to nie pomoże, trzeba wymienić mechanizm na nowy, albowiem coraz większe opory ze strony mechanizmu spowodują spalenie silnika wycieraczek.

Silnik wycieraczek

Woń spalenizny spod deski rozdzielczej. Przerywana praca wycieraczek. Podskakiwanie wycieraczek. To najczęstsze oznaki uszkodzenia silnika wycieraczek, który najprawdopodobniej będzie trzeba wymienić na nowy. Niestety zwykle, jest drogi, najczęściej kosztuje minimum kilkaset złotych. W wielu przypadkach trzeba go wymienić wraz z mechanizmem.

Nie można uruchomić wycieraczek albo spryskiwaczy

Należy sprawdzić bezpiecznik, a następnie przełącznik zespolony pod kierownicą.

Wycieraczki nie uruchamiają się automatycznie, pomimo tego, że w aucie jest czujnik deszczu

Przede wszystkim należy umyć i odtłuścić przednią szybę. Jeśli czujnik dalej nie działa, należy sprawdzić błędy w pamięci sterownika, a następnie skontrolować sam czujnik. W razie awarii, należy go wymienić, a potem poddać kalibracji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!