Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia szyb czołowych w samochodach? Czy mechanik może uszkodzić szybę w aucie klienta? Zapytamy eksperta i zajrzymy do naszych statystyk.
Uszkodzona albo porysowana szyba czołowa wpływa negatywnie na pole widzenia kierowcy. Nawet niewielkie ryski skutecznie utrudniają widoczność, kiedy kierowca jedzie pod słońce.
Jazda z uszkodzoną przednią szybą jest bardzo ryzykowna. Ograniczone pole widzenia i oślepianie przez rysy powoduje, że kierowca może doprowadzić do wypadku. W razie kontroli drogowej Policja na pewno odbierze dowód rejestracyjny, jeśli na przedniej szybie będzie uszkodzenie, zwłaszcza pęknięcie. Tym bardziej, że przepisy nie są precyzyjne.
„Pojazd uczestniczący w ruchu musi być m.in. tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy” – zgodnie z art. 66, ust. 1, pkt 5 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
Uszkodzenia szyby w warsztacie samochodowym – czy mechanik może uszkodzić szybę w aucie swojego klienta?
Może. Jeśli jest nieostrożny – może to zrobić. Przykład? Spawanie w warsztacie, w pobliżu innych aut. Rozżarzony drucik może przelecieć nawet kilka metrów. Jeśli trafi na przednią szybę (albo inną) wtopi się w nią. A potem szyba zacznie pękać…
Inny przykład? Do warsztatu trafia klient, który skarży się na niesprawne wycieraczki. Mechanik uruchamia je – i rysuje szybę. Najpierw zawsze trzeba dokładnie obejrzeć pióra, a raczej to, co może znajdować się zamiast piór.
Szyby powypadkowe i… po źle wykonanych naprawach
Auto przeżyło wypadek – to jeden z najczęstszych powodów uszkodzenia szyby czołowej. Do uszkodzenia szyby najczęściej dochodzi na skutek nacisku ze strony innych, przemieszczonych elementów nadwozia. Ale w szybę może też coś uderzyć.
Często do warsztatów trafiają klienci, którzy zlecają sprawdzenie używanego auta przed zakupem. I może okazać się, że auto ma pękniętą przednią szybę. Co może być tego powodem? Powypadkowa przeszłość, ale też źle wykonana naprawa powypadkowa przez inny warsztat. Po uszkodzeniu w wypadku, w nadwoziu nadal pozostały naprężenia, które stale wywierają presję na przednią szybę. I w końcu prowadzą do jej pęknięcia. W tym przypadku pęknięcia pojawiają się najczęściej na krańcach szyby. I bardzo szybko się powiększają. Oczywiście, mogą być maskowane, najczęściej różnej maści naklejkami. Albo – tanimi chińskimi klejami, które na pewno szyby nie skleją, ale mogą lekko zamaskować uszkodzenie.
Uszkodzenia szyby – najczęstszym powodem są…
– Do uszkodzeń szyb samochodowych dochodzi w różnych okolicznościach, jednak zdecydowanie najczęściej mamy do czynienia z uszkodzeniami mechanicznymi. Mowa tu o wszelkiego rodzaju kamykach i fragmentach asfaltu, które podczas jazdy uderzają w szybę, powodując jej mikrouszkodzenia lub pęknięcia – mówi Jarosław Garbacz, Product & Sales Manager w Pilkington AGR w Polsce (Pilkington Automotive Poland AGR).
Mogą to być nie tylko kamyki, ale też wszystko, co znajdzie się na drodze, jest twarde, może zostać wyrzucone przez koła i może uderzyć w szybę innego auta. Na przykład jakaś śruba.
Uszkodzenia szyby po małym kamyku
Do uszkodzeń mechanicznych szyby czołowej może też dojść, gdy na auto spadnie duża gałąź, złamana podczas silnej wichury.
Szyby poddają się również w trakcie silnych opadów gradu. Niestety, w tym przypadku nadają się tylko do wymiany.
Uszkodzenia eksploatacyjne szyby czołowej
– Kolejnym rodzajem są uszkodzenia eksploatacyjne, powodujące wytarcie wierzchniej warstwy szyby przez piach, żwir i pył. Wówczas szkło traci na przejrzystości, a w odpowiednim świetle widać powstałe mikrouszkodzenia. Mogą one dać o sobie znać, np. kiedy ktoś zimą polewa szyby gorącą wodą w celu szybkiego pozbycia się lodu z ich powierzchni. Mikrouszkodzenia osłabiają strukturę szyb, które pod wpływem kontaktu z gorącą wodą zwyczajnie pękają. Nie jest to więc dobra metoda na pozbycie się lodu – wyjaśnia Jarosław Garbacz z Pilkington AGR.
Uszkodzenia eksploatacyjne, powodujące wytarcie wierzchniej warstwy szyby mogą pojawić się także wtedy, gdy kierowca eksploatuje stare wycieraczki i stale oszczędza na płynie do spryskiwaczy.
Poza tym, co pewien czas powinno się umyć pióra wycieraczek. Mogą się na nich znajdować drobinki piasku i maleńkie kamienie. W trakcie pracy wycieraczki będą rysować szybę.
Samodzielne prace przy aucie – robota dla mechanika
– Inną częstą przyczyną uszkodzeń szyb samochodowych jest nieuwaga przy samodzielnej wymianie np. filtra przeciwpyłowego, gdzie konieczne jest zdemontowanie i ponowny montaż podszybia. Zwykle w takich sytuacjach dochodzi do pęknięcia szyby na skutek nacisku miejscowego – mówi Jarosław Garbacz.
Do uszkodzenia szyby mogą doprowadzić też „domowi mechanicy”, którzy samodzielnie usuwają korozję znajdującą się w okolicach szyby.
Czy przednią szybę w samochodzie można naprawić?
Na rynku działa wiele firm, które zajmują się naprawą szyb samochodowych.
Co można naprawić? Jeśli uszkodzenie nie jest większe niż 5 złotowa moneta – zdaniem fachowców można je naprawić. Nie naprawia się za to pęknięć. Po prostu – nie ma na to skutecznej metody. Jeśli na szybie powstały tak zwane pajączki, a wewnętrzna folia uległa zabrudzeniu – nie uda się wykonać naprawy. Bo nie uda się przywrócić właściwości, charakterystycznych dla sprawnej szyby przedniej.
A co z ryskami? W tym przypadku dobre efekty daje polerowanie szyb tlenkiem ceru. Opisaliśmy tą metodę we wcześniejszym artykule – Polerowanie szyb za pomocą tlenku ceru.
W przypadku każdych innych uszkodzeń należy wymienić szybę na nową.
Ewolucja szyby czołowej w samochodzie na przestrzeni lat
Teoretycznie może wydawać się, że przednia szyba jest jednym z niewielu elementów wyposażenia auta, który nie zmienia się na przestrzeni lat. Bo niby co można zmienić w konstrukcji szyby? Standardowo, szyba czołowa składa się z dwóch paneli szklanych, pomiędzy którymi znajduje się specjalna warstwa folii, zapobiegająca pokruszeniu szkła w razie uszkodzenia mechanicznego (w domyśle – przede wszystkim w wypadku). Szyba otoczona jest specjalną uszczelką i ma wpływ na sztywność nadwozia samochodu. Co zatem można w niej zmienić?
W ostatnich latach przednie szyby zaczęto wyposażać między innymi w ogrzewanie, podobne do tego, stosowanego w szybie tylnej (z drucikami wolframowymi). Szyba czołowa może być wykonana ze szkła o zielonym zabarwieniu, które chroni kierowcę, pasażerów i wnętrze auta przed promieniowaniem UV, nagrzewaniem wnętrza i niszczeniem tapicerki oraz elementów deski rozdzielczej.
Pojawiły się szyby, które dzięki specjalnej, trzywarstwowej folii, wyciszają szum docierający do kabiny podczas jazdy z prędkością autostradową. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby szyba była równocześnie i atermiczna, i wyciszona.
Prawdziwa ewolucja przyszła jednak wraz z ADAS, czyli stale rozszerzanym pakietem systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. W autach z systemami ADAS na przedniej szybie (od strony wewnętrznej) montuje się między innymi:
- czujniki światła i deszczu, które automatycznie uruchamiają odpowiednie oświetlenie zewnętrzne (światła mijania/drogowe/doświetlanie zakrętów) i włączają wycieraczki, bez konieczności ingerencji ze strony kierownicy;
- kamery, które kontrolują pas ruchu i drogę przed autem, przesyłając informacje między innymi do systemu przeciwzderzeniowego;
- kamery, które obserwują znaki na poboczach.
Powyższe czujniki montowane są w górnej części szyby, aby nie ograniczać widoczności kierowcy i zapewnić jak najlepsze pole widzenia.
Natomiast w polu widzenia kierowcy można zamontować wyświetlacz Head Up. Umieszcza się go na specjalnym, transparentnym wyświetlaczu (zazwyczaj monochromatycznym, zielonym albo czerwonym), umieszczonym na folii, łączącej obie warstwy szyby czołowej.
Przednia szyba może mieć też zamontowaną antenę GPS (dla nawigacji) i standardową antenę radiową, telewizyjną albo internetową. Dzięki temu systemy wyposażenia auta znacznie lepiej łapią sygnał, a nie ma potrzeby budowania dodatkowych instalacji.
Niestety, jak zawsze jest skutek uboczny. Jest nim wysoka cena szyby, znacznie wyższa, niż w przypadku szyby standardowej, zwykłej. Do tego dochodzi konieczność kalibracji wszystkich zamontowanych urządzeń elektronicznych, po każdej wymianie szyby.
Wypowiadającym się w tekście ekspertem był:
Jarosław Garbacz – od 2002 roku pracuje w branży związanej bezpośrednio w wymianą szyb samochodowych, natomiast od 2009 roku w Pilkington Automotive. Głównymi obszarami jego działań są koordynowanie procesów montażowych na filiach AGR, wprowadzanie innowacji w zakresie montażu i kalibracji elektronicznych systemów ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), opiniowanie zgłoszeń reklamacyjnych związanych z montażem szyb, poszerzanie oferty produktów z grupy akcesoria i chemia montażowa.
Komentarze