Ile samochód może ciągnąć “na haku”? Kiedy potrzebne są dodatkowe uprawnienia?

24 stycznia 2024, 12:11

W żargonie motoryzacyjnym funkcjonują różne pojęcia. Osoby zainteresowane hakami holowniczymi mogły spotkać się z pojęciem uciągu samochodu. W poniższym poradniku kwestia ciągnięcia przyczepy zostanie pozbawiona wszelkich wątpliwości.

Projektowanie samochodów jest skomplikowanym procesem. Inżynierowie muszą uwzględnić wiele parametrów. Jednym z nich jest uciąg samochodu. Oczywiście nie w każdym przypadku istnieje możliwość legalnego montażu haka holowniczego. Jednak większość aut dostępnych na rynku ma homologację do ciągnięcia ładunków.

Skąd wiadomo jaką przyczepkę można pociągnąć?

Kluczowym elementem przygotowania do holowania jest zrozumienie, jak określić maksymalny uciąg samochodu. Ta wartość jest ustalana przez producenta pojazdu i znajduje się między innymi na tabliczce znamionowej Należy pamiętać, że przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia pojazdu, a także stanowi zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przykładowo, jeśli dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 2500 kg, a dopuszczalna masa zestawu (pojazd + przyczepa) to 4800 kg, to maksymalny uciąg dla przyczepy z hamulcem wynosi 2300 kg. Najlepszym jednak rozwiązaniem jest sprawdzenie tych parametrów w dowodzie rejestracyjnym pojazdu:

F2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu;
O1 – dopuszczalna masa całkowita przyczepy z hamulcem;
O2 – dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca;
F3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu (pojazd+przyczepa).

Ważne jest, by zawsze sprawdzać te wartości przed podróżą, aby uniknąć ryzyka wypadku i nieprzyjemności z powodu mandatu za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zestawu pojazdów.

Czym jest masa własna, dopuszczalna masa całkowita i dopuszczalna masa zespołu pojazdów?

Zanim wyruszymy w drogę z przyczepą, warto zrozumieć podstawowe terminy związane z holowaniem.

Masa własna – oznacza masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego, bez pasażerów i bagażu;
Dopuszczalna masa całkowita – oznacza największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;
Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – zsumowana maksymalna waga pojazdów połączonych ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość wraz z masą ładunku i osobami.

Te informacje pomogą w ocenie, czy nasz samochód nadaje się do holowania konkretnej przyczepy.

Elektronika w samochodach i dodatkowe źródła napędu drastycznie podnoszą wagę pojazdów. Jednocześnie przepisy dotyczące uprawnień na daną kategorię prawa jazdy ze względu na DMC auta, pozostają od lat takie same. W ten sposób część samochodów dostępna na polskim rynku razem z przyczepą niebezpiecznie zbliża się do granicy 3.5 t w ramach prawa jazdy kategorii B – mówi Mariusz Fornal – kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof

Jak zachować bezpieczeństwo podczas ciągnięcia przyczepy?

Bezpieczeństwo holowania zależy od wielu czynników, w tym od znajomości ograniczeń naszego pojazdu. Warto zwrócić uwagę na sytuacje, kiedy tabliczka VIN wskazuje, że zdolność holowania jest równa zero – oznacza to, że nasz samochód nie jest przystosowany do holowania. Dodatkowo, zalecamy, aby początkujący użytkownicy przyczep kempingowych nie przekraczali 85% masy własnej pojazdu. To zasada, która zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo, szczególnie w niepewnych warunkach drogowych.

Kluczowe jest zrozumienie i przestrzeganie zasad dotyczących masy własnej pojazdu, masy całkowitej i masy zestawu Te wartości nie tylko wpływają na legalność holowania, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi. Pamiętajmy o regularnym sprawdzaniu tych wartości i dostosowywaniu naszych planów podróży do możliwości naszego pojazdu. Bezpieczne holowanie to przemyślane i odpowiedzialne holowanie – podsumowuje Mariusz Fornal.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Pavel, 25 stycznia 2024, 8:39 3 0

Z treści tego artykułu nie uzyskałem informacji na temat dodatkowych uprawnień. Kiedy są potrzebne ? Poza tym Pan z firmy Steinhof nie do końca precyzyjnie się wypowiada, granica masy zespołu pojazdów na kat B z przyczepą lekką jest większa i nie wynosi 3500 kg tylko 4250 :)

Odpowiedz

Aaaaaa, 26 stycznia 2024, 13:12 1 0

Całkowicie się z Panem zgadzam :)

Odpowiedz