Europoseł w polskiej fabryce Brembo

, 23 kwietnia 2014, 13:15

W zakładzie Brembo w Dąbrowie Górniczej miesięcznie produkuje się milion tarcz hamulcowych. Z procesem produkcyjnym w fabryce zapoznał się prof. Adam Gierek, poseł do Parlamentu Europejskiego, od lat zaangażowany w pracę nad rozwiązaniami prawnymi, wspierającymi niezależny sektor motoryzacyjny.

Milion tarcz miesięcznie

Inwestycje w polskim przemyśle motoryzacyjnym kojarzą się najczęściej z fabrykami samochodów. W ich cieniu pozostają niestety wydarzenia związane z niezależnym sektorem, w tym również wytwórcami części. Tymczasem  wartość produkcji sprzedanej pochodzącej z 900 zlokalizowanych w naszym kraju fabryk części motoryzacyjnych osiągnęła w 2013 roku rekordową wartość 60 mld zł, czyli więcej niż wyniosła wartość produkcji samochodów w Polsce.

Wśród obecnych w Polsce światowych producentów części jest firma Brembo, wytwórca elementów układu hamulcowego, m.in. tarcz i klocków hamulcowych, która od 2006 roku realizuje w Polsce milionowe inwestycje. W zakładzie Brembo w Dąbrowie Górniczej miesięcznie produkuje się milion tarcz hamulcowych. W nowoczesnych piecach odlewniczych w ciągu 50 minut topi się 12 ton żeliwa. Żeliwo o masie równej Wieży Eiffla przetopiono by w fabrycznych piecach ledwie w tydzień.

Firma Brembo jest przykładem na to, jak wielki wkład w rozwój motoryzacji mają niezależni producenci części. 5% globalnego obrotu inwestuje się w badania i rozwój, a co 10. pracownik to inżynier lub  specjalista zatrudniony w dziale badań i rozwoju.

Towarzyszący prof. Gierkowi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podkreślił, że tak wielkie nakłady na rozwój przeznaczane są przez większość niezależnych producentów części.

– „To właśnie w należących do nich centrach badawczych powstają nowe technologie i rozwiązania dla motoryzacji. Aż 80% elementów, z których składa się nowy samochód, pochodzi właśnie od niezależnych producentów." – wyjaśnił Alfred Franke.

Duże zainteresowanie posła Gierka wzbudził nowy projekt Brembo realizowany w Dąbrowie Górniczej i nowej fabryce w Niepołomicach. Wytwarzane tam innowacyjne tarcze hamulcowe przeznaczone do nowych modeli marki Mercedes wykonane są z dwóch stopów – żeliwa i stali, dzięki czemu są o 10-15% lżejsze od tradycyjnych, co pozwala w samochodzie zmniejszyć tzw. masę nieresorowaną. To zaś korzystnie wpływa na komfort jazdy i pozwala obniżyć zużycie paliwa.

Prezes SDCM podkreślił znaczenie niezależnego rynku motoryzacyjnego dla polskiej gospodarki.

– „Tworzy on ponad 81% miejsc pracy w całym polskim sektorze motoryzacyjnym. Zatrudnienie znajduje tam rzesza pracowników. Sami producenci części dają pracę 115 tysiącom osób, z czego blisko 2 tysiące stanowią pracownicy firmy Brembo." – powiedział Alfred Franke.

Problemy niezależnego rynku

Niezależny rynek motoryzacyjny ma również znaczny udział w zapewnieniu państwu wpływów do budżetu. Działające na nim przedsiębiorstwa odprowadzają rocznie do państwowej kasy 11 mld złotych. Niestety, mimo znaczenia, jakie dla naszego kraju ma ten segment gospodarki, wciąż napotyka on na przeszkody utrudniające konkurencyjne funkcjonowanie. Jako przykład, Alfred Franke podał nieprzestrzeganie przez koncerny samochodowe zapisów MV BER/GVO, które zapewniają kierowcom prawo serwisowania samochodów w niezależnych warsztatach także w okresie gwarancyjnym.

Prezes SDCM zwrócił również uwagę na błędy w statystykach dotyczących parku samochodowego w Polsce, powodujących zawyżanie średniego wieku samochodów, który w rzeczywistości wynosi około 11 lat, a więc aż o 4 lata mniej niż to wynika z danych zgromadzonych w bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jest to o tyle istotny problem, że rzekomo bardzo zaawansowany średni wiek samochodów w Polsce jest wykorzystywany przez rozmaite grupy nacisku jako argument na rzecz stworzenia korzystnych dla nich rozwiązań prawnych, które jednak będą godziły w interes konsumentów.

Prof. Adam Gierek stwierdził, że potrzebna jest harmonizacja całego systemu regulacji prawnych, prowadzących do zwiększenia popytu na rynku europejskim.

– „Musi ona uwzględnić cały łańcuch wartości: od produkcji gotowego pojazdu, poprzez jego eksploatację w okresie gwarancji i po tym okresie, aż po kasację wyeksploatowanego pojazdu, czyli jego złomowanie i recykling." – wyjaśnił poseł Gierek.

Wizyta deputowanego do Parlamentu Europejskiego w fabryce Brembo była okazją do przeniesienia dyskusji o motoryzacji z sal i kuluarów do firmy z niezależnego sektora motoryzacji. Zobaczenie z bliska jak funkcjonuje ten segment rynku pozwala spojrzeć pod innym kątem na zagadnienia związane z rynkiem motoryzacyjnym, to zaś pomaga uzyskać bardziej całościowy pogląd. Motoryzacja ma bowiem wiele aspektów, zaś skala działalności niezależnych producentów części jest często trudna do wyobrażenia.

Dowiedz się więcej

Zwiedzanie fabryki Brembo – relacja
Zwiedzanie fabryki Brembo – relacja

Fabryka Brembo w Dąbrowie Górniczej jest najnowocześniejszym obiektem włoskiej firmy na świecie. Na co dzień to miejsce nie jest otwarte dla zwiedzających. Wyjątkiem była wizyta czytelników portalu MotoFocus oraz użytkowników Forum Mechaników. Z wizytą w fabryce tarcz hamulcowych Brembo w Dąbrowie Górniczej Chętni do obejrzenia od wewnątrz wytwórni tarcz hamulcowych zgłaszali się poprzez specjalny temat […]

Europoseł z wizytą w centrum dystrybucyjnym Inter Cars
Europoseł z wizytą w centrum dystrybucyjnym Inter Cars

Prof. Adam Gierek, poseł do Parlamentu Europejskiego zaangażowany w prace Komisji ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii zwiedził centrum dystrybucyjne firmy Inter Cars w Mysłowicach. Wizytę zorganizowano z inicjatywy Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Niezależny rynek motoryzacyjny – znaczenie i potrzeby Mysłowicki magazyn największego polskiego dystrybutora części motoryzacyjnych ma powierzchnię 17 000 m2. Codziennie […]

Wyniki finansowe Brembo w pierwszej połowie 2014 roku
Wyniki finansowe Brembo w pierwszej połowie 2014 roku

Skonsolidowane przychody netto Grupy Brembo wyniosły w pierwszej połowie bieżącego roku 901,7 milionów €. Oznacza to wzrost o 18,2% w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego. Wzrost zanotowały wszystkie segmenty działalności Grupy. Wysoki wzrost Brembo odnotowało w segmencie części samochodowych – o prawie o 22,2%. Segment motocyklowy wzrósł o 16,8%, a sportów motorowych o […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 23 kwietnia 2014, 19:17 0 0

Się kolunio rozpędził....pozwiedza, poodwiedza.....a po wyborach będzie miał głębokim poważaniu i zapomni gdzie był, po co był i na co był...

Odpowiedz

Anonim, 25 kwietnia 2014, 11:20 0 0

a po co był ? :D

Odpowiedz