Konferencja roczna Grupy Bosch – 10 najważniejszych faktów

, 31 maja 2016, 10:17

Pod koniec maja w Warszawie odbyła się konferencja, na której przedstawiono szczegółowe dane na temat działalności Grupy Bosch na polskim rynku. Ze wszystkich informacji wyłoniliśmy te najbardziej istotne, skupiając się szczególnie na dotyczących rynku motoryzacyjnego.

1. Rozwój poszczególnych sektorów koncernu Bosch był w 2015 roku bardzo zróżnicowany. Największy, 12-procentowy wzrost odnotował sektor Mobility Solutions, osiągając obroty na poziomie 41,7 mld EUR. Warto zaznaczyć, że sektor rozwijał się lepiej niż światowy rynek produkcji samochodów, który wzrósł tylko o 2%. Mniej zadowalające były wyniki sektora Industrial Technology, w szczególności działu Drive and Control Technology, który odczuł efekty trudnej sytuacji na rynku aplikacji mobilnych. W sumie obroty sektora zmalały o 1,6%, do 6,6 mld EUR.

2. Największe obroty w wysokości 37,3 mld EUR koncern wypracował w Europie, osiągając wzrost na poziomie 3,8%. Nadal Europa ma największy, 53-procentowy udział w sprzedaży produktów i rozwiązań Bosch. W Ameryce Północnej Bosch, wspierany przez dynamicznie rozwijającą się gospodarkę, odnotował wzrost w wysokości 25%.

3. EBIT, czyli dochód przed odliczeniem podatków i odsetek, wyniósł 4,6 mld EUR, czyli wzrósł o 24%w porównaniu do wyniku w roku poprzednim. W 2015 roku w ramach EBIT równoważyły się efekty specjalne mające wpływ na dochód, przy czym do efektów pozytywnych należy zaliczyć uwzględnienie po raz pierwszy w sprawozdaniu rocznym Grupy Bosch spółek Automotive Steering i BSH Hausgeräte.

4. Nakłady na badania i rozwój w ramach grupy, wyniosły w 2015 r. rekordowe 6,4 mld EUR. We wszystkich 118 ośrodkach badawczo-rozwojowych Bosch na świecie pracuje obecnie 56 000 osób.

5. Wśród najważniejszych elementów strategii Bosch na kolejne lata, w obszarze motoryzacji znalazły się działania takie jak: elektryfikacja napędów, automatyzacja jazdy samochodem, integracja samochodów za pośrednictwem internetu, modułów czy smartfonów, a także innowacje dotyczące parkowania (np. parkowanie zautomatyzowane).

6. Bosch utrzymuje w Polsce silną pozycję, w 2015 roku łączny obrót wszystkich sektorów wyniósł 4,6 mld złotych. Bosch zatrudnia obecnie 4 600 osób. Wszystkie działy handlowe firmy Robert Bosch w Polsce odnotowały w 2015 roku wzrost obrotów powyżej rynku.

7. Mobility Solutions, działający w obszarze motoryzacji, w 2015 roku rozwijał się pozytywnie. Ważnym elementem strategii ekspansji działu w Polsce jest rozwijanie sieci warsztatów samochodowych Bosch Car Service i Auto Crew, zrzeszającej prawie 400 warsztatów autoryzowanych oraz ok. 900 niezależnych. Jest to największa w Polsce sieć powiązana z producentem części zamiennych.

8. Bosch przewiduje, że rozwój światowej gospodarki utrzyma się na umiarkowanym poziomie ok. 2,5%, a produkcja samochodów wzrośnie o 2%. Branża produkcji maszyn prawdopodobnie nieznacznie zmaleje, co stanowi wyzwanie. Konsumpcja prywatna i budownictwo powinny nieznacznie wzrosnąć. Mimo słabych prognoz dla gospodarki światowej, Grupa Bosch planuje ponownie zwiększyć obroty w 2016 roku o 3 do 5% oraz utrzymać zysk na poziomie roku poprzedniego.
 
9. W Polsce priorytetem dla Bosch jest utrzymanie silnej pozycji na rynku oraz stabilnego wzrostu. Koncern konsekwentnie szuka też nowych obszarów ekspansji.
 
10. Dynamicznie rozwija się  produkcja układów hamulcowych w Fabryce Bosch w Mirkowie k. Wrocławia. Zakład w 2015 roku zanotował dwucyfrowy wzrost obrotów w porównaniu z rokiem 2014. W roku bieżącym planowane jest uruchomienie produkcji iBoostera, innowacyjnego, elektromechanicznego systemu hamowania, co przyczyni się do dalszego rozwoju i zwiększenia obrotów zakładu.

Dowiedz się więcej

Do czego służy urządzenie SMT 300 firmy Bosch?
Do czego służy urządzenie SMT 300 firmy Bosch?

W ofercie Bosch znajduje się urządzenie SMT 300, przeznaczone do wykorzystywania w warsztatach samochodowych. Narzędzie służy do wyszukiwania wycieków i nieszczelności w wielu układach występujących w pojeździe. SMT 300 nadaje się do badania w pojazdach szczelności każdego zamkniętego układu. Wielkość przecieku i jego lokalizacja mogą być ustalane w dwóch etapach. Wykrywacz może być stosowany do […]

Jak uniknąć błędów podczas wymiany pompy cieczy chłodzącej
Jak uniknąć błędów podczas wymiany pompy cieczy chłodzącej

Producenci współczesnych samochodów zalecają, aby pompę cieczy chłodzącej wymieniać każdorazowo podczas wymiany układu rozrządu. Sama czynność wymiany pompy jest dość prosta, ale o jakości tej usługi, a zarazem trwałości pompy decydują, jak to zazwyczaj bywa, detale. Niestety nawet doświadczeni mechanicy montując pompy popełniają mniej lub bardziej poważne błędy. Z powodu nieprawidłowości podczas montażu najczęściej uszkadza […]

Bosch wspiera wyścigi DTM 2016
Bosch wspiera wyścigi DTM 2016

Po raz kolejny Bosch dostarcza części i technologię do samochodów startujących w zawodach serii DTM German Touring Car Masters. Oprócz sterowników silnika i wyświetlaczy, Bosch dostarcza również rozruszniki, alternatory, wiązki przewodów i napędy bezpośrednie wycieraczek. Stanowią one standardowe wyposażenie każdego samochodu wyścigowego. Te elementy, wykorzystywane w sportach motorowych, są projektowane i produkowane w centrum rozwoju […]

40 lat sondy lambda Boscha
40 lat sondy lambda Boscha

W ciągu czterech dekad Bosch wyprodukował miliard czujników odpowiedzialnych za czystość spalin. Sonda lambda jest inteligentnym strażnikiem czystości spalin w układzie wylotowym silnika bowiem mierzy skład gazów wydechowych. To rozwiązanie pozwoliło na dokładne dozowanie ilości wtryskiwanego paliwa, a tym samym na powstanie bardzo efektywnych i czystych silników. Ten czujnik tlenu potrafi jednak jeszcze więcej. Na […]

Targi ProfiAuto Show 2016: Bosch
Targi ProfiAuto Show 2016: Bosch

Bosch po raz kolejny na targach zaprezentował innowacyjne rozwiązania wyposażenia warsztatowego, w tym bezłyżkową montażownicę do opon, tester wtrysków paliwa czy także podnośniki warsztatowe. Wspomnianą nowością była bezłyżkowa montażownica TCE 4470. Zamiast łyżki zastosowano tu rozwiązanie, które nazwano „magic finger” tzw. pazur, który ściąga oponę. Dzięki temu rozwiązaniu, nie ma potrzeby używania siły przez zdejmującego […]

Komentarze

Brak komentarzy