Po raz kolejny Bosch dostarcza części i technologię do samochodów startujących w zawodach serii DTM German Touring Car Masters.
Oprócz sterowników silnika i wyświetlaczy, Bosch dostarcza również rozruszniki, alternatory, wiązki przewodów i napędy bezpośrednie wycieraczek. Stanowią one standardowe wyposażenie każdego samochodu wyścigowego. Te elementy, wykorzystywane w sportach motorowych, są projektowane i produkowane w centrum rozwoju w Abstatt. Pracujący tam inżynierowie tworzą na nowo system zarządzania silnikiem DTM, wyświetlacz i wiązkę przewodów. „Sterownik wtrysku dla DTM różni się od sterowników stosowanych w pojazdach drogowych, dlatego powstają na specjalne zamówienie i w bardzo krótkich seriach" – mówi dr Klaus Boettcher, wiceprezes Bosch Motorsport. Podobnie jest w przypadku oprogramowanie do zarządzania silnikiem, które powstaje pod kątem wyścigów samochodowych. Pozwala ono zespołom dokonywać w samochodach indywidualnych zmian wielu parametrów, jak również analizować dane z ukończonych okrążeń. Rozruszniki, alternatory i napędy bezpośrednie wycieraczek są w dużej mierze oparte na seryjnej produkcji. Inżynierowie Bosch poprawiają parametry tych komponentów i czynią je bardziej odpornymi na zanieczyszczenia, wibrację, ciepło i wilgoć. Ściśle przy tym współpracują z oddziałami zajmującymi się budową prototypów w zakładach Bosch na całym świecie.
115-letnia tradycja w sportach motorowych
Zaangażowanie Boscha w sporty motorowe ma długą tradycję. Pierwsze zwycięstwa samochodów wyposażonych w technikę Boscha miały miejsce na wyścigach Nicea-Salon-Nicea w 1901 roku oraz Gordon Bennett Cup w 1903 roku. Wówczas to pierwsze miejsca zdobyli kierowcy wyścigowych Mercedesów, które były wyposażone w iskrownik elektromagnetyczny Boscha. Kolejny przełom nastąpił w roku 1954 podczas Grand Prix Francji, kiedy to po raz pierwszy w samochodzie wyścigowym wykorzystano mechaniczny system bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch. Dwa lata później, w 1965 roku, w Porsche 906 po raz pierwszy użyto bezstykowego, tranzystorowego układu zapłonowego, a wkrótce potem, w 1968 roku pojawił się eksperymentalny układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) w Porsche Bergspyder. Na początku 1980 roku firma Bosch połączyła bezpośredni układ wtryskowy benzyny z układem zapłonowym tworząc elektroniczny system sterowania Motronic. Został on przystosowany do potrzeb Formuły 1, co w 1983 roku przyniosło tytuł Mistrza Świata kierowcy samochodu Brabham BMW. Od 2001 do 2005 roku wszyscy zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans używali elektronicznego układu bezpośredniego wtrysku benzyny firmy Bosch. Od 2006 do 2011 roku wszystkie pojazdy, które wygrały Circuit de la Sarthe były wyposażone w układy wtryskowe Bosch Common-Rail, a w 2012 roku po raz pierwszy zwycięstwo przypadło w udziale hybrydowemu Dieslowi, który również był wyposażony w rozwiązania opracowane przez inżynierów z Bosch Motorsport.
Komentarze