Pompa cieczy chłodzącej sama w sobie nie jest główną częścią układu rozrządu, ale z racji na to że w większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu staje się jedną z najistotniejszych części zestawu części do wymiany układu rozrządu. Najczęściej to właśnie jakość pompy decyduje o jakości całego zestawu rozrządu. Bosch na w swojej ofercie zestawy rozrządu wraz z pompą.
Jeżeli producent pompy cieczy chłodzącej użyje łożyskowania wałka pompy o niewystarczającej nośności, pompa przedwcześnie może zacząć hałasować, a potem nawet się zablokować i doprowadzić do zerwania paska rozrządu. Dodatkowo złej jakości uszczelnienie pompy może spowodować wyciek płynu chłodzącego, który również po pewnym czasie użytkowania może doprowadzić do uszkodzenia łożyskowania i zerwania paska rozrządu.
Każda przedwczesna konieczność ingerowania w układ rozrządu jest pracochłonna, a dla właściciela pojazdu droga, dlatego przy wyborze zestawu rozrządu należy kierować się rozwagą.
Pompy cieczy chłodzącej stosowane w zestawach Bosch są najwyższej klasy, od 2015 r. w pompach Bosch jest stosowane uszczelnienie o wydłużonej trwałości, gdzie obok pierścienia ceramicznego jest stosowany pierścień z bardzo trwałego materiału, jakim jest twardy Węglik Krzemu. Połączenie tych dwóch materiałów w uszczelnieniu pomp pozwoliło osiągnąć bardzo dużą trwałość uszczelnienia, przewyższającą trwałością interwały wymiany rozrządów we współczesnych samochodach. Dodatkowo zwiększyło odporność uszczelnienia na uszkodzenia, takie jak tzw. uszkodzenie początkowe spowodowane przez kręcenie na sucho pompą, czy na zawartość kryształów kamienia kotłowego w cieczy chłodzącej.
Żeby sobie wyobrazić jak twardym materiałem jest twardy węglik krzemu należy zauważyć, że ten materiał jest stosowany do produkcji nowoczesnych ściernic szlifierskich.
Kolejnym z ważnych parametrów pompy jest trwałość wałka łożyskowego. Trwałość łożysk pompy jest dobierana do przebiegu, jaki musi zrobić cały układ rozrządu pomiędzy wymianami, tzn. że trwałość łożysk pompy jak również uszczelnienia pompy jest obliczona na przebieg interwału wymiany wyznaczony przez producenta samochodu. W obecnej sytuacji, gdy przebiegi pomiędzy kolejnymi zmianami układu rozrządu w niektórych samochodach sięgają nawet ponad 200 tyś. kilometrów, nie można rezygnować z wymiany pompy podczas wymiany układu rozrządu. Nawet wtedy, gdy w momencie wymiany rozrządu wygląda ona na dobrą. Może okazać się, że pompa wytrzyma kolejny rok, może kolejne 20-30 tyś. kilometrów, ale po tym czasie, o ile nie dojdzie wcześniej do uszkodzenia silnika, klient będzie musiał ponownie zapłacić za robociznę związaną z rozmontowaniem całego układu rozrządu, wymianą pompy, zmontowaniem i ustawieniem rozrządu oraz będzie musiał oprócz pompy zakupić przynajmniej nowy pasek rozrządu.
Wynika z tego, że taka próba odsunięcia kosztów wymiany pompy powoduje, że właściciel pojazdu płaci podwójnie w krótkich odcinkach czasu za wymianę rozrządu.
Dlatego też zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej są mądrym rozwiązaniem, oszczędzającym pieniądze właściciela samochodu. Pozwalają też oszczędzić czas warsztatu ponieważ zestaw zawiera wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany układu rozrządu.
Ale nawet, gdy zdarzy się reklamacja z winy wady produktu, warsztat i właściciel pojazdu nie tracą czasu i nerwów na dochodzenie, która część zawiniła, tylko zgłaszają reklamację do jednego dostawcy. Bosch jako podmiot odpowiedzialny w przypadku uznania winy produktu zwraca klientowi wszystkie koszty związane z reklamacją, czyli koszt uszkodzonej części oraz koszty dodatkowe takie jak np. koszt ponownej wymiany rozrządu.
Komentarze