W niemal każdej branży wyczuwa się obecnie atmosferę wątłej stabilizacji zmieszanej z niepewnością jutra. Branża napraw pojazdów nie jest tu wyjątkiem, choć doświadczenia z poprzednich lat powinny dodawać otuchy. Obronną ręką wyszliśmy z kryzysu pandemicznego, wielkich zmian nie spowodował wybuch wojny na Ukrainie. Czy zatem prowadzenie warsztatu samochodowego to dziś pewny i spokojny biznes? Z pewnością nie. Za rogiem czekają wyzwania, z którymi przyjdzie się zmierzyć – być może już w 2025 r.
Wzrost kosztów pracy w 2025 r.
W przeprowadzonym przez nas badaniu, blisko 45% przedstawicieli warsztatów wskazało na konieczność podniesienia wynagrodzeń jako na jeden z największych wyzwań, przed którymi aktualnie stoją. Od 1 stycznia 2025 roku wzrośnie płaca minimalna w Polsce – do 4666 zł, czyli o 366 zł. Nie jest to jednak jedyny powód podnoszenia wynagrodzeń przez warsztaty. Rynek wciąż boryka się z dużym niedoborem wykwalifikowanych fachowców, których utrzymanie lub pozyskanie kosztuje coraz więcej. Wzrost kosztów pracy będzie bez wątpienia przekładał się na dalsze podnoszenie stawek roboczogodziny przez warsztaty w 2025 r.
Zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r.
To jedna z niewielu zmian, której wprowadzenie nie oznacza wyższych kosztów dla przedsiębiorców, lecz przeciwnie, możliwość zredukowania wydatków. Od Nowego Roku, nastąpi obniżenie minimalnej podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Podstawa zostanie zmniejszona do 75% minimalnego wynagrodzenia. Przy prognozowanym minimalnym wynagrodzeniu w 2025 roku, czyli wspomnianych wyżej 4666 zł, podstawa ta wyniesie 3 499,50 zł, co oznacza miesięczną składkę zdrowotną w wysokości 314,96 zł (9% z 3 499,50 zł). Obecnie przedsiębiorcy o najniższych dochodach, płacą ponad 100 zł więcej.
Co ważne dla niektórych warsztatów, od stycznia zlikwidowana zostanie też składka zdrowotna od sprzedaży środków trwałych. Przychody ze sprzedaży środków trwałych, takich jak samochody czy maszyny, nie będą już wliczane do podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Zmiany mają na celu odciążenie finansowe małych przedsiębiorców i dostosowanie wysokości składki zdrowotnej do ich realnych dochodów.
Zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
W 2025 r. zostanie wprowadzona nowa klasyfikacja PKD, co może wymagać aktualizacji kodów działalności przez przedsiębiorców, zwłaszcza planujących założyć lub rozszerzyć swoją działalność. Dotychczasowy dział 45., obejmujący handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi oraz ich naprawę, zostanie zlikwidowany. W nowej klasyfikacji działalność związana z naprawą i konserwacją pojazdów zostanie przeniesiona do działu 95., który obejmuje naprawę i konserwację komputerów, artykułów użytku osobistego i domowego oraz pojazdów silnikowych.
W związku z tym, warsztaty samochodowe będą musiały zaktualizować swoje kody PKD, aby odzwierciedlały nowe klasyfikacje. Okres przejściowy na dostosowanie się do tych zmian potrwa do końca 2026 roku. Przedsiębiorcy mają więc czas na wprowadzenie niezbędnych korekt do swoich wpisów w rejestrach takich jak REGON czy KRS, jednak lepiej nie odwlekać obowiązku i wypełnić go już w roku 2025.
Wyższe ceny prądu dla warsztatów samochodowych w 2025 r.
Warsztaty samochodowe w Polsce to w głównej mierze małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). W nowym roku ta grupa przestanie być objęta państwowym parasolem limitów maksymalnych cen prądu. Ministerstwo Klimatu i Środowiska uznało, że w aktualnej sytuacji rynkowej dalsza państwowa pomoc dla MŚP nie ma rynkowego uzasadnienia.
Dotychczasowe mechanizmy zamrażania cen, które utrzymywały stawki na poziomie 693 zł/MWh, przestaną obowiązywać z końcem 2024 roku. Na jak duże wzrosty rachunków za prąd przełoży się ta sytuacja? Zależy to w dużej mierze od wahań cen energii, jednak analitycy mówią o co najmniej kilkunastoprocentowych podwyżkach w 2025 r. Chcąc kompensować te podwyżki, warsztaty mogą rozważyć optymalizację zużycia energii lub inwestycje w odnawialne źródła energii.
Utrudniony dostęp do danych i opłaty za diagnostykę przez OBD
Samochody, które do niedawna uchodziły za skomplikowane i nowoczesne, zaczynają już stanowić znaczną część rynku, zwłaszcza w związku z wciąż wysokim importem pojazdów używanych zza granicy. Układy takich aut posiadają często zabezpieczenia przed nieautoryzowanym montażem części zamiennych. W takim wypadku warsztat musi posiadać odpowiednie narzędzie diagnostyczne, zwykle przeznaczone do konkretnej marki samochodu i nierzadko wymagające bezpośredniego, zdalnego połączenia z serwerami producentów pojazdów, aby móc zamontować część zamienną. W jednym z naszych badań, zdecydowana większość warsztatów przyznała, że spotyka się z problemami z przeprowadzeniem napraw w związku z kodowaniem części. 43,6% ankietowanych przyznało, że zdarza im się to często. W 2025 r. wskaźnik ten będzie systematycznie rosnąć.
Wciąż narastającym problemem warsztatów jest także dostęp do danych naprawczych. Im nowszy samochód, tym trudniej jest pozyskać niezbędne do jego obsługi dane na wolnym rynku. Warsztaty, jak wykazało nasze badanie, najczęściej korzystają z danych, udostępnianych przez podmioty niezależne od producentów samochodów. Mowa tu o niezależnym oprogramowaniu lub oprogramowaniu, zakupowanym wraz z nośnikiem, czyli urządzeniem diagnostycznym.
Rzecz jasna, utrudniony dostęp do danych wymaga od warsztatów niezależnych inwestycji w coraz lepszy i bardziej zaawansowany sprzęt. Czas pokaże, czy w 2025 r. warsztaty będą skłonne do inwestowania czy raczej odłożą wydatki na potem. Nasze ostatnie badania rynku z ostatnich lat, wskazują na pozytywny trend wzrostowy w kwestii inwestycji, podejmowanych przez warsztaty.
Czy SERMI wejdzie w życie w 2025 r.?
Uwierzytelnienie SERMI powstało, by zapewnić klientom szerszy dostęp do wybranych usług autoryzowanych serwisów oraz uniknąć ich monopolizowania. Uwierzytelnienie wspomóc ma niezależne warsztaty, ale nakłada na nie także pewne obowiązki. Projekt ma na celu uregulowanie dostępu do informacji związanych z naprawą i konserwacją pojazdów. To właśnie SERMI ma zapewnić niezależnym warsztatom pełen dostęp do tych samych informacji związanych z serwisem i naprawami pojazdu, które mają serwisy autoryzowane. Warunkiem jest spełnienie przez niezależne warsztaty określonych standardów bezpieczeństwa.
Pierwotne założenia zakładały, że uwierzytelnienie SERMI będzie obowiązkowe w Polsce już od 1 czerwca 2024 roku. Na ten moment wciąż nie została jednak podana dokładna data. Istnieje duża szansa na to, że SERMI zacznie obowiązywać już w 2025 r.
Dzięki, że dobrnąłeś do końca artykułu. Jeśli chcesz otrzymywać więcej informacji z branży, zapisz się na nasz newsletter.
Komentarze