Skąd warsztaty biorą dane potrzebne do napraw samochodów?

27 maja 2024, 8:33

Warsztat samochodowy, wykonujący złożone naprawy pojazdów bez korzystania z danych naprawczych można by dziś porównać do osoby, która próbuje samodzielnie złożyć, zakupione w sieciowym sklepie meble, bez korzystania z instrukcji i zalecanych narzędzi. Dane są potrzebne, by naprawa była skuteczna, szybka i niezawodna. Skąd najlepiej je czerpać? Mamy informacje na temat preferencji polskich warsztatów niezależnych.

Dane naprawcze samochodów – preferencje warsztatów

Zarówno warsztaty zrzeszone w sieciach warsztatowych, jak i te działające na rynku “w pojedynkę” najczęściej korzystają z danych, udostępnianych przez podmioty niezależne od producentów samochodów. Mowa tu o niezależnym oprogramowaniu lub oprogramowaniu, zakupowanym wraz z nośnikiem, czyli urządzeniem diagnostycznym.

Sieciowym warsztatom zwykle wystarczają źródła dostarczane lub rekomendowane przez operatora sieci. Dlatego warto zwrócić uwagę na fakt, że to warsztaty niezrzeszone, te działające „w pojedynkę”, częściej korzystają z danych  zakupionych bezpośrednio od producentów pojazdów.

Serwisom zdarza się pobierać dane także z mniej profesjonalnych źródeł. Co trzeci warsztat przyznaje się do korzystania także z for internetowych w poszukiwaniu danych naprawczych. Tej praktyce nieco częściej oddają się warsztaty niezrzeszone.

Andrzej Guzek– Najwięcej warsztatów korzysta z niezależnego oprogramowania jako osobnego narzędzia lub „wbudowanego” w urządzenia diagnostyczne. Jest to oczywiście najbardziej kompleksowe i uniwersalne rozwiązanie z uwagi na mnogość marek i modeli pojazdów. Warto jednak pamiętać, że nie mają one 100% pokrycia w danych, a niekiedy wymagają dodatkowej weryfikacji i identyfikacji podzespołów przez mechanika. Wybór odpowiedniego źródła danych ma swoje konsekwencje w poprawności i czasie wykonanej na ich podstawie naprawy. Osobiście byłbym bardzo ostrożny w podjęciu się naprawy opierając się o niepewne źródła internetowe lub fora tematyczne. – komentuje Andrzej Guzek, Network Manager Sieci EuroWarsztat i NexDrive.

Duże i małe warsztaty i dostęp do danych naprawczych

Producenci samochodów nadal dokładają starań, by dostęp do oferowanych przez nich danych naprawczych nie był ani prosty ani tani dla warsztatów niezależnych. W praktyce, zakup informacji niezbędnych do napraw samochodowych często nie jest opłacalny, zwłaszcza dla małych warsztatów. Potwierdzają to wyniki badania. Z danych producentów pojazdów zdecydowanie częściej korzystają duże warsztaty, przyjmujące tygodniowo co najmniej 40 klientów. W ich przypadku istnieje o wiele większa szansa na to, że z opłaconych i pobranych danych mechanicy skorzystają częściej niż tylko raz. Duże warsztaty zdecydowanie rzadziej wertują także Internet w poszukiwaniu darmowej dokumentacji technicznej czy porad.

– Najbardziej wiarygodnym i kompleksowym źródłem są dane pozyskane z platformy producenta pojazdów. Są to informacje precyzyjnie dopasowane do konkretnego samochodu, w oparciu o które pracują również serwisy autoryzowane. Mniejsza liczba warsztatów korzystająca z tych danych świadczy o niewątpliwie utrudnionym procesie uzyskania dostępu do konkretnej platformy. Musimy również pamiętać, że wykupując taki dostęp mamy możliwość pozyskania danych do konkretnej marki co stawia to narzędzie na dalszej pozycji jeśli chodzi o jego szersze zastosowanie w warsztacie wielomarkowym. Dla warsztatów zrzeszonych w sieci EuroWarsztat oraz NexDrive dedykowaliśmy specjalną usługę, dzięki której mogą w łatwy sposób pozyskać dostęp do danych interesującej ich marki. – dodaje Andrzej Guzek.

Źródła danych naprawczych – skąd biorą dane warsztaty w Europie?

Przedstawione powyżej statystyki dla rynku polskiego nie odbiegają od średniej europejskiej, którą w naszym badaniu wyciągnęliśmy po zebraniu danych z 8 państw Europy Środkowo-Wschodniej oraz Włoch i Wielkiej Brytanii. Na wszystkich rynkach widać wyraźnie stosunkowo niskie wykorzystywanie danych, oferowanych przez producentów  samochodów, zapewne wynika to z utrudnień w dostępie do nich, jak też z powodów cenowych. Wiele wskazuje na to, że rynek napraw pokłada duże nadzieje i oczekiwania w niezależnych dostawcach urządzeń i oprogramowania. Wynika to z faktu, iż warsztaty chcą w ramach jednej transakcji lub jednego abonamentu, zapewnić sobie dostęp do danych naprawczych pokrywających jak największą część parku pojazdów. Powodem są nie tylko koszty, ale i chęć zapewnienia sobie wygody i szybkości naprawy.

Warto zauważyć także ogólnoeuropejską skłonność warsztatów do współpracy pomiędzy sobą. Co piąty warsztat wśród głównych źródeł informacji niezbędnych do napraw wskazuje kontakt z  zaprzyjaźnionym serwisem autoryzowanym. Taka współpraca warsztatów z serwisami autoryzowanymi może być wartością na wagę złota w czasach, gdy dane techniczne  stały się dobrem, bez którego naprawa pojazdów  przestaje być możliwa

– Wybór odpowiedniego narzędzia to oczywiście sprawa indywidualna i mocno uzależniona od profilu warsztatu i pojazdów jakie obsługuje. Wg. mnie najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie niezależnego oprogramowania, które w bardzo dobry sposób zaspokoi potrzeby warsztatów w większości przypadków, a dodatkowo posiadania dostępu do platform producentów marek najczęściej obsługiwanych w danym serwisie. – podsumowuje Manager Sieci EuroWarsztat i NexDrive.

Metodologia badania

Badanie, na podstawie którego przygotowano artykuł, zostało przeprowadzone przez portal MotoFocus.eu w formie wywiadu internetowego (CAWI) na panelu reprezentantów warsztatów samochodowych w następujących krajach Europy: Polska, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Bułgaria, Litwa, Rumunia i Węgry. W badaniu udział wzięły 722 osoby.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!