Pompy cieczy chłodzącej oferowane wraz z zestawami rozrządu Boscha są wyposażane w nowy, trwalszy typ uszczelnień.
Uszczelnienie ślizgowe pompy cieczy chłodzącej jest jedną z najważniejszych jej części. Od niej w dużej mierze zależy trwałość całego zespołu. Dlatego też firma Bosch zdecydowała się zastosować nowy wytrzymalszy materiał – węglik krzemu, który powoduje, że uszczelnienie jest mniej wrażliwe na uszkodzenia, a cała pompa staje się bardziej trwała.
Jak działa uszczelnienie ślizgowe pompy cieczy chłodzącej?
Na wirniku pompy znajduje się bardzo twardy pierścień ceramiczny, a w jej obudowie zamocowany jest pierścień z węglika krzemu, dociskany do pierścienia ceramicznego sprężyną. Aby ta para bardzo twardych pierścieni mogła współpracować i wzajemnie się nie niszczyła, musi być smarowana płynem chłodzącym. Konieczność zapewnienia ciągłego smarowania uszczelnienia powoduje, że pewna, niewielka ilość płynu chłodzącego musi penetrować szczelinę pomiędzy dwoma pierścieniami. W związku z tym może następować wypływ bardzo małej ilości płynu. Jest ona tak mała, że zazwyczaj płyn odparowuje jeszcze wewnątrz pompy, w specjalnej komorze, więc nie widać żadnych wycieków.
Dzięki zastosowaniu pierścienia z węglika krzemu uszczelnienie pompy jest bardziej odporne na:
– pęknięcie pierścienia spowodowane szokiem termicznym;
– uszkodzenie wstępne spowodowane obracaniem wirnika pompy bez smarowania, tzw. na sucho, czyli bez dostępu płynu chłodzącego do uszczelnienia;
– wpływ zanieczyszczeń z układu chłodzenia.
Trwałość uszczelnienia przy eksploatacji w normalnych warunkach znacznie przewyższa interwały wymiany układu rozrządu.
Wskazówki, jak uniknąć uszkodzeń uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej
Działaniem, które może prowadzić do tzw. wstępnego uszkodzenia uszczelnienia pompy, jest nadmierne obracanie jej wirnikiem przed zamontowaniem, lub odpalanie silnika bez płynu chłodzącego. Podczas pracy uszczelnienia na sucho powstają mikrouszkodzenia pierścieni ślizgowych, które w późniejszym czasie mogą spowodować brak szczelności.
Przed zamontowaniem pompy należy sprawdzić czystość układu chłodzenia. Jeżeli na starej pompie oraz wewnątrz układu chłodzenia widać osad i oznaki korozji, może to świadczyć o zanieczyszczeniu układu. W takim przypadku należy przed zalaniem układu nowym płynem wypłukać układ chłodzenia. Korozja, kryształy wapnia z twardej wody oraz inne twarde zabrudzenia krążące w układzie chłodzenia mogą dostawać się pomiędzy pierścienie uszczelnienia pompy i porysować ich powierzchnię.
Komentarze