Nowe tworzywa sztuczne w elektrycznym BMW

, 10 kwietnia 2014, 13:01

BASF jest dostawcą tworzyw sztucznych dla kilku innowacyjnych komponentów i wspiera producenta w zakresie wiedzy konstrukcyjnej Know-How na potrzeby produkcji elektrycznego BMW i3. Współpraca obejmuje produkcję oparć przednich foteli, kluczowych elementów wzmacniających nadwozie wykonanych z włókien węglowych oraz siedzisk tylnej kanapy.

Ważące zaledwie 2 kg oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo i niepowlekanym elementem konstrukcyjnym wykonanym z poliamidu, który posiada widoczną powierzchnię i wykorzystywany jest we wnętrzu samochodu.

Oparcie, które łączy wiele funkcji, wykonane jest z wysokoodpornego na promieniowanie UV związku poliamidowego 6 opracowanego przez firmę BASF specjalnie do tego typu zastosowań (Ultramid B3ZG8 UV). Poza zapewnieniem odpowiedniej sztywności, materiał ten gwarantuje również wystarczającą rozciągliwość i wytrzymałość aby spełnić wymagania mechaniczne producenta BMW, które obejmują zakres temperatur od -30 do +80 ° C.

Jeśli chodzi o dźwignię zwalniającą, tworzywo z której została wykonana nie może zawieść podczas wypadku. Dlatego też do tego typu zastosowania wykorzystano specjalny materiał wzmocniony włóknem szklanym Ultramid Structure B3WG8 LF.

Karbonowe nadwozie BMW i3 pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną powłoką zawiera elementy konstrukcyjne wykonane z PBT (politereftalanu butylenu). Największa część to tzw. komponent integralny znajdujący się w tylnej części, pomiędzy karbonowymi powłokami nadwozia. Poza pełnieniem funkcji nośnej, komponent w przypadku zderzenia oddziela od siebie powłoki nadwozia oraz spełnia rolę konstrukcji tworzącej tylne otwarcie okna. W pozostałych obszarach nadwozia wykorzystano również ponad dwadzieścia mniejszych komponentów z tworzywa Ultradur o łącznej masie ok. dziewięciu kilogramów. Służą do wzmocnienia konstrukcji i uzyskania lepszej akustyki wewnątrz pojazdu.

Samonośne siedzisko tylnej kanapy wyprodukowane zostało przy użyciu systemu poliuretanowego Elastolit firmy BASF. To tutaj po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym wykorzystano materiały z włókien węglowych w połączeniu z poliuretanową matrycą. Komponent łączy w sobie wiele funkcji, takich jak uchwyt na kubek, czy schowek, co przyczyniło się do redukcji masy i ograniczyło ilość operacji montażowych. Elastolit firmy BASF posiada szerokie okno przetwarzania, charakteryzuje się wytrzymałością na zmęczenie i tolerancją na uszkodzenia. Dzięki specjalnym właściwościom materiału, istotny element konstrukcyjny (przy grubości zaledwie 1,4 mm) spełnia wymagania bezpieczeństwa BMW.

Pianka strukturalna PU Elastolit  D stosowana jest jako materiał wzmacniający całą ramę dachu, w tym słupek A. Wysoko odporna na nacisk pianka wchodzi w skład warstwowego kompozytu karbonowego wspomagając sztywność konstrukcji pojazdu.
 

Pozostałe komponenty wykonane z tworzyw sztucznych firmy BASF wykorzystane na zewnątrz i wewnątrz pojazdu:

  • Materiały Ultramid, Ultradur bądź poliuretany wykorzystywane są do zastosowań z zakresu elektryki i elektroniki, np. skrzynka bezpieczników wyprodukowana z tworzywa Ultramid  B3ZG3, która spełnia najwyższe wymagania w zakresie sztywności i wytrzymałości na rozciąganie, a także złącza wysokiego napięcia wykonane z tworzywa Ultramid  A3EG6; Oprócz tego do produkcji osłonek i dławików kablowych wykorzystuje się poliuretany Elastollan i Elastoflex .
  • We wnętrzu pojazdu półsztywna pianka PU Elastoflex E wykorzystywana jest do wypełniania tablicy rozdzielczej, natomiast poszycie słupka C wykonane jest w technologii Ultramid B3ZG3.
  • Dwie różne pianki poliuretanowe Elastoflex E stosowane są do zapewnienia lepszej akustyki dachu; materiał znajduje się w podsufitce, tworząc rdzeń z kompozytu warstwowego, który wykazuje doskonałą zdolność kształtowania termicznego i wysoką sztywność; otwarto komórkowa pianka Elastoflex E o wyjątkowo niskiej gęstości wykorzystywana jest do wyciszania newralgicznych elementów pojazdu.
  • Przy produkcji modułów rozsuwanego dachu stosuje się odporny na promieniowanie UV i warunki atmosferyczne system hermetyczny Elastolit R 8919. Rama szyberdachu  wykonana jest z tworzywa Ultradur B 4040 G6 – odpornej na deformację mieszanki PBT/PET.
  • Lekkie odbojniki sprężyn wyprodukowane z materiału Cellasto, specjalnego mikro-komórkowego elastomeru, znajdują się w przedniej i tylnej części zawieszenia BMW i3.
     

Dział BASF Coatings zapewnia też dostawy lakieru bazowego w czterech kolorach dla nowej linii produkcyjnej modelu BMW i3 w fabryce w Lipsku.

Dowiedz się więcej

85-lecie płynów do chłodnic silnikowych Glysantin
85-lecie płynów do chłodnic silnikowych Glysantin

Glysantin, płyn chłodniczy firmy BASF, obchodzi jubileusz 85-lecia produkcji. Już od 1929 roku oferuje ochronę silników przed korozją, przegrzaniem i mrozem. W ramach obchodów rocznicy marka Glysantin prezentuje się w nowym świetle, przechodzi lifting i prezentuje nowego menedżera marki. – „W ramach odmłodzenia marki postanowiliśmy zdigitalizować maskotkę produktów Glysantin – psa (Glysa). Pomogło to w ożywieniu wizerunku […]

Nowe BMW serii 5 z technologią HELLA
Nowe BMW serii 5 z technologią HELLA

HELLA wyposaża najnowszy model BMW serii 5 w pakiet oświetlenia zewnętrznego i szereg elektronicznych komponentów odpowiedzialnych za zarządzanie energią elektryczna i przedłużenie czasu pracy akumulatora. Nową Serię 5 wyposażono w system adaptacyjnego oświetlenia przedniego w technologii full LED i warstwowy układ lamp tylnych, także w technologii LED. System oświetlenia zewnętrznego oraz bezcieniowy, optymistycznie nastrajający układ […]

Elektryczny układ kierowniczy do BMW i3 produkowany w Polsce
Elektryczny układ kierowniczy do BMW i3 produkowany w Polsce

Pierwszy w pełni elektryczny samochód BMW – model i3 został wyposażony w układ kierowniczy, który produkowany jest wyłącznie w tyskim i gliwickim zakładzie firmy Nexteer Automotive. Elektryczny system sterowania typu Single-Pinion EPS od Nexteer Automotive Rocznie w polskich fabrykach Nexteer, największych pod względem produkcji i zatrudnienia, ma powstawać 40 tysięcy sztuk elektrycznych systemów sterowania typu […]

Premier Ewa Kopacz w fabryce BASF
Premier Ewa Kopacz w fabryce BASF

Premier Ewa Kopacz odwiedziła niedawno otwarty zakład produkcyjny katalizatorów emisji firmy BASF w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. W najbliższym czasie fabryka zatrudni 100 nowych pracowników. Trwa rekrutacja. Premier została powitana przez Dirka Elvermanna, prezesa zarządu firmy BASF Polska. Obejrzała pracę przy produkcji katalizatorów i rozmawiała z pracownikami. Dziś w fabryce pracuje 160 osób. Prowadzona jest […]

Komentarze

Brak komentarzy