W raporcie z badania trendów opublikowanym jesienią ubiegłego roku firma BASF podała, że dotychczasowe koło kolorów motoryzacyjnych przechodzi transformację. Najnowszy Raport kolorów za 2023 r. BASF zawiera twarde dane potwierdzające tę tendencję.
W rankingu kolorów achromatycznych, które zawsze stanowiły fundament palety wykorzystywanej przez branżę motoryzacyjną, zachodzą poważne zmiany. Kolor biały zachował co prawda pozycję lidera w segmencie lekkich samochodów osobowych, ale jego udział w rynku znacząco się zmniejszył. Dla odmiany mocno zyskał kolor czarny, który przejął część rynku od bieli.
Zaznaczają się też różnice preferencji konsumentów w poszczególnych regionach. Na przykład mieszkańcy Ameryki Północnej coraz częściej wybierają jaśniejsze odcienie koloru srebrnego zamiast ciemniejszych szarości, natomiast w regionie EMEA trendy wskazują na zainteresowanie ciemniejszymi odcieniami. To zróżnicowanie regionalne dodaje intrygującego aspektu ewolucji palety barw.
Jednocześnie pozycja kolorów chromatycznych pozostaje stabilna, bez znaczących zmian ich łącznego udziału w rynku (19%). Do tej kategorii zalicza się takie kolory, jak niebieski, czerwony, brązowy i beżowy, które wciąż są popularne wśród klientów.
Różnice gustów kolorystycznych między krajami
Kolory achromatyczne — biały, czarny, szary i srebrny — zyskały dwa punkty procentowe w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA). Nabywcy samochodów odchodzili od jaśniejszego białego i srebrnego na rzecz ciemniejszych szarości i czerni. W samochodach klasy premium — częściej niż w modelach podstawowych i klasy średniej — można spotkać kreatywne lakiery z pigmentami efektowymi, które zwiększają głębokość palety odmian poszczególnych kolorów.
Europejscy konsumenci nie stroną od kolorów, ale preferencje różnią się między krajami. Niemcy uwielbiają niebieski (11%), Hiszpanie i Brytyjczycy wolą czerwony i pomarańczowy (ok. 9%), a Francuzom podoba się zieleń (6%). Włosi kochają wszystkie kolory, a udział lakierów chromatycznych jest tam największy wśród wymienionych pięciu krajów (30%).
– O ile kolory achromatyczne wciąż są najpopularniejsze, o tyle poszczególne kraje mają różnych faworytów w segmencie chromatycznym. Zasadniczo w każdym z największych krajów EMEA rozkład popularności kolorów jest inny. Nasi klienci, czyli producenci samochodów, pozostawiają teraz dealerom dużo swobody pod względem indywidualności i kreatywności, z czego korzystają nabywcy samochodów. — komentuje Mark Gutjahr, globalny dyrektor ds. projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w BASF.
Ameryka Północna
Podobnie jak w regionie EMEA również w Ameryce Północnej kolory achromatyczne (biały, srebrny i szary) zyskały dwa punkty procentowe w ogólnym rankingu. Po wycofaniu się producentów z niektórych wariantów szarości konsumenci skierowali swoją uwagę na jaśniejsze odcienie. Wspomniane szarości były często zastępowane lakierami w odcieniach srebra.
W 2023 r. Ameryka Północna wyróżniała się też najwyższym udziałem czerwonych samochodów w porównaniu z innymi regionami. Mimo to czerwieni nie udało się pokonać niebieskiego jako najpopularniejszego chromatycznego koloru w Ameryce Północnej.
– Odnotowujemy podobne zmiany jak w pozostałych regionach. Dotychczasowa standardowa paleta kolorów jest już nieaktualna. Na popularności zyskują jaśniejsze odcienie, odbierając rynek szarościom. Coraz więcej kolorów jest dostępnych z dodającymi intensywności i fascynującymi pigmentami efektowymi. — dodała Elizabeth M. Hoffmann, projektantka kolorów na rynek północnoamerykański.
Region Azji i Pacyfiku
W krajach Azji i Pacyfiku kolory chromatyczne na nadwoziach nowych samochodów wciąż dominują, a ich udział nawet lekko się zwiększył w porównaniu z 2022 r. Wzrosła popularność kolorów naturalnych, a zwłaszcza zielonego. Chętniej wybierane są też jaśniejsze kolory, zwłaszcza szarości i srebrny.
Różnorodność palety kolorów w regionie Azji i Pacyfiku wynika po części z dużego wyboru rodzajów nadwozia. Świeże odcienie pojawiły się w pojazdach z segmentu NEV (napędzanych nowymi źródłami energii). Więcej jest zwłaszcza zieleni oraz odmian fioletu.
– To dość naturalne, że w ślad za nowymi modelami w ofercie producentów ożywiła się też paleta barw. Nowi producenci projektujący nowe pojazdy w Azji domagają się zmian w dotychczasowym standardowym kole kolorów. Oczekują odważnych i kreatywnych pomysłów do swoich nowych projektów, a młodym konsumentom podobają się takie kolory. — powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w regionie Azji i Pacyfiku.
Ameryka Południowa: region z nadal największym udziałem kolorów achromatycznych
Ameryka Południowa jest tradycyjnie konserwatywna w podejściu do kolorów, więc także w 2023 r. lakiery achromatyczne miały tam znaczny udział w rynku. Aż 86% nowych pojazdów opuszczało południowoamerykańskie fabryki i montownie z nadwoziem w białym, czarnym, srebrnym lub szarym. To najwyższy wynik tego segmentu kolorów wśród wszystkich regionów. Udział koloru srebrnego również jest najwyższy w Ameryce Południowej.
Przy takiej specyfice rynku coraz więcej producentów decyduje się na pigmenty efektowe, aby jakoś wyróżnić poszczególne warianty lakierów achromatycznych. W porównaniu z 2022 r. sprzedano więcej pojazdów z pigmentami efektowymi we wszystkich segmentach wielkości nadwozia.
– Kolor to już nie tylko po prostu barwa lakieru, ale doświadczenie. Efekt perłowy, płatków metalu czy inny pigment sprawia, że każdy właściciel może widzieć inaczej dany lakier. Ludzie coraz częściej zwracają uwagę na takie subtelności. — powiedział Marcos Fernandes, dyrektor BASF w Ameryce Południowej.
Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (BASF Color Report for Automotive OEM Coatings) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych dotyczących globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach kupowanych na użytek niekomercyjny w 2023 r.
Komentarze