Naprawiamy z Texą – Alfa Romeo MiTo

, 3 września 2013, 9:49

Pierwszy komputerowo (elektronicznie) sterowany układ ABS wprowadził Cadilac w 1971 roku. Dzisiejsze systemy ABS czy ESP są dalece bardziej zaawansowane, ale niestety czasem odmawiają posłuszeństwa. Tak zdarzyło się w przypadku opisywanej Alfy Romeo MiTo.

Włączona lampka kontrolna ESP

Alfa Romeo MiTo TexaHistoria systemu ABS rozpoczyna się w latach ‘50 ubiegłego stulecia, kiedy opracowano system Maxaret. System ten wdrożono nie, jakby się mogło wydawać, w samochodach osobowych, ale w lotnictwie. Przeprowadzone badania potwierdziły skrócenie o blisko 30% drogi hamowania, system był autorstwa firmy Dunlop, działał tylko na tylną oś. Po raz pierwszy w seryjnej produkcji zastosowano go w 1966 r. w brytyjskim samochodzie Jensen FF.  Pierwszy komputerowo (elektronicznie) sterowany układ ABS wprowadził Cadilac w 1971 roku, przy czym system ten działał tylko na tylną oś. Również w 1971 roku Chrysler zaczął oferować system ABS w modelu Imperial, działający już na wszystkie koła.

Od momentu pojawienia się pierwszego systemu ABS upłynęło wiele czasu i patrząc na ogromny postęp jaki się dokonał, można mieć wrażenie, że wszechobecna elektronika niestety wtórnie upośledza kierowców. Całe dobrodziejstwo jakie niesie jest nie do przecenienia, natomiast problem i niepokój pojawia się wtedy, gdy nagle zapala się kontrolka oznaczająca awarię systemu. Wszyscy użytkownicy samochodów powinni wiedzieć co w takim przypadku należy zrobić i jakie są tego konsekwencje.

Wiemy, że dzisiejsze systemy ABS czy ESP są dalece bardziej zaawansowane wymagają odpowiednich narzędzi diagnostycznych, które nie tylko pomogą we wskazaniu usterki, ale również przeprowadzą wymagane kodowanie czy inicjalizacje. W sytuacji kiedy mamy do czynienia z rozbudowanym systemem, poszukiwanie usterki „na piechotę” czyli z wykorzystaniem multimetru i/lub oscyloskopu może wymagać znacznej ilości czasu, natomiast może się okazać, że usterka jest naprawdę prozaiczna.

W analizowanym przypadku włoskiego producenta Alfa Romeo, w modelu MiTo pojawia się informacja na wyświetlaczu „Hill Holder niedostępny" lub/i „ESP niedostępny". Na podstawie tych komunikatów trudno stwierdzić, co jest przyczyną usterki. Zachęcamy jednak do podejmowania prób wskazania diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.

Najciekawszą odpowiedź nagrodzimy zestawem upominków od firmy Texa*, w skład którego wchodzą: polar, koszulka polo, notes, długopis oraz smycz.

*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)

W kolejnym odcinku podamy źródło problemu oraz sposób jego odnalezienia za pomocą urządzeń firmy Texa.

Dowiedz się więcej

Naprawiamy z Texą – Mercedes klasa E (W211)
Naprawiamy z Texą – Mercedes klasa E (W211)

Coraz większa rola, jaką odgrywa w pojazdach elektronika wymaga od mechaników koncentracji, nawet podczas wykonywania teoretycznie prostych napraw. Niewielka niefrasobliwość podczas procedury serwisowania układu klimatyzacji, może być powodem zablokowania pracy układu. Po obsłudze klimatyzacji, układ nie działa… Obecność wszędobylskiej elektroniki ma oczywiście uprzyjemnić życie kierowcy, natomiast niekoniecznie życie mechanika. Istotą tego stwierdzenia jest fakt, że […]

Naprawiamy z Texą – Alfa Romeo MiTo – rozwiązanie
Naprawiamy z Texą – Alfa Romeo MiTo – rozwiązanie

W Alfie Romeo MiTo pojawił się komunikat o awarii systemu ESP. Przedstawiamy najszybszy sposób odnalezienia źródła problemu przy pomocy urządzeń firmy Texa oraz dane osoby, która zostanie wyróżniona upominkami. Rozwiązanie problemu – porada Texa W analizowanym przypadku włoskiego producenta Alfa Romeo, w modelu MiTo pojawia się informacja na wyświetlaczu „Hill Holder niedostępny" lub/i „ESP niedostępny. […]

Naprawiamy z Texą – BMW serii 1
Naprawiamy z Texą – BMW serii 1

Producenci samochodów prześcigają się w nowinkach, które mają ułatwić korzystanie z samochodu. Jednym z takich udogodnień jest system kontroli okładzin hamulcowych, stosowany przez BMW. Niestety może on powodować pewne komplikacje w czasie wymiany elementów układu hamulcowego. Systemy kontroli coraz bardziej rozbudowane Wszyscy użytkownicy nowszych samochodów zauważyli informacje pojawiające się na głównym wyświetlaczu o poziomie oleju, […]

Naprawiamy z Texą – Honda Accord
Naprawiamy z Texą – Honda Accord

Honda Accord 2.0i KAT wyposażona w instalację gazową miała problem z wolnymi obrotami silnika. Usterka była szczególnie widoczna, kiedy temperatura silnika nieco się podnosiła. Wówczas jednostka gasła na wolnych obrotach i mówiąc kolokwialnie, w ogóle „nie miała ochoty” pracować… Honda gaśnie na wolnych obrotach Usterka występowała niezależnie od tego czy silnik pracował na gazie czy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 3 września 2013, 11:39 0 0

proponowałbym najpierw sprawdzić poziom płynu hamulcowego , może jest za niski poziom .
Następnie sprawdzić stan akumulatora i wszystkie połączenia masowe i zasilania w układzie akumulator i ESP.

Odpowiedz

Anonim, 3 września 2013, 19:34 0 0

czujnik stopu pod pedałem hamulca

Odpowiedz

Anonim, 3 września 2013, 22:30 0 0

Czujnik pedału sprzęgła lub hamulca

Odpowiedz

Anonim, 5 września 2013, 20:38 0 0

czujnik poziomu nadwozia.

Odpowiedz