W Alfie Romeo MiTo pojawił się komunikat o awarii systemu ESP. Przedstawiamy najszybszy sposób odnalezienia źródła problemu przy pomocy urządzeń firmy Texa oraz dane osoby, która zostanie wyróżniona upominkami.
Rozwiązanie problemu – porada Texa
W analizowanym przypadku włoskiego producenta Alfa Romeo, w modelu MiTo pojawia się informacja na wyświetlaczu „Hill Holder niedostępny” lub/i „ESP niedostępny. Problem może być spowodowany nieprawidłowością w działaniu stycznika pedału hamulca pochodzącą, w większości przypadków, od nieprawidłowego położenia samego stycznika. Aby potwierdzić przypuszczenia sięgamy po urządzenie diagnostyczne Texa – nowy interfejs Navigator TXC, pracujący na znanym i sprawdzonym już na rynku oprogramowaniu IDC4 Car Plus.
Wybieramy z menu właściwą markę i model (Uwaga! Kiedy nie będziemy diagnozować silnika można w ogóle go nie wybierać, może mieć to wpływ na ilość obsługiwanych systemów – zostaną wyświetlone wszystkie możliwe niezależnie od wersji silnikowej).
W celu przekonania się, że włączenie lampki kontrolnej jest rzeczywiście spowodowane nieprawidłowym działaniem stycznika pedału hamulca trzeba przy pomocy urządzenia diagnostycznego Texa ustanowić połączenie z jednostką sterującą ABS oraz zweryfikować obecność błędu: C1215 – Stycznik hamulca.
Stycznik składa się z podwójnego wewnętrznego styku. Błędne połączenie pomiędzy pedałem a stycznikiem może spowodować działanie tylko jednego z dwóch styków, pociągając za sobą niespójność sygnałów odczytywanych przez jednostkę sterującą. Obydwa styki muszą współdziałać równocześnie.
Podobnie za pomocą systemu diagnostyki można przede wszystkim sprawdzić działanie podwójnego stycznika poprzez wywołanie stanów:
- Stycznik hamulca normalnie otwarty,
- Stycznik hamulca normalnie zamknięty.
Obydwa styki muszą mieć przeciwną wartość stanów i przełączać się jednocześnie za każdym razem ilekroć stycznik przechodzi z położenia zwolnionego do wciśniętego.
Jak wynika z zakładki „STANY” jeden z obwodów stycznika nie działa właściwie.
Dziękujemy za przesyłanie propozycji możliwych przyczyn usterki. Upominkami od firmy Texa nagrodzony zostanie użytkownik o loginie: AUTOZIBI. Skontaktujemy się z nim drogą mailową.
Przypominamy, że pod uwagę brane są tylko odpowiedzi zalogowanych użytkowników (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)
Naprawa usterki
Z dostępnych kart technicznych możemy zaczerpnąć szereg bardzo ważnych informacji:
Z karty technicznej czytamy: Jeśli to ma miejsce i światła stop włączają się regularnie to problem wynika z błędnego położenia stycznika, innymi słowy trzeba będzie wymienić ten komponent.
Demontaż:
- zdjąć obudowę wewnętrzną zamykającą od dołu tablicę rozdzielczą i nawiew wewnętrzny powietrza,
- zdjąć stycznik pedału hamulca ze wspornika pedału obracając go o 45° w kierunku pedału sprzęgła,
- odłączyć połączenie elektryczne i wyjąć stycznik.
Montaż:
- zablokować pedał hamulca w pozycji zwolnionej,
- użyć odpowiedniej podpory pomiędzy podłogą a pedałem hamulca,
- pedał nie powinien móc się ruszać z tego położenia,
- zapiąć połączenie elektryczne, ponownie włożyć stycznik pedału hamulca na jego miejsce i obrócić go o 45° w kierunku pedału przyspiesznika,
- stycznik musi obrócić się w swoim gnieździe aż do końca skoku (odczuwalne jest zwolnienie i czujnik nie może się już dalej obracać),
- usunąć podporę włożoną pod pedał hamulca i sprawdzić działanie świateł,
- ponownie założyć dyfuzor wewnętrzny powietrza i pokrywę wewnętrzną zamknięcia tablicy rozdzielczej.
UWAGA: Boczne światła stop są sterowane przez Body Computer, podczas gdy trzecie światło stop jest sterowane bezpośrednio przez stycznik.
W omawianym przypadku z pewnością każdy mechanik poradziłby sobie wykorzystując multimetr lub oscyloskop, jednakże czas poświęcony na poszukiwanie usterki mógłby być bardzo długi. Wykorzystując IDC4 Car Plus (z aktywnym pakietem Tex@info), możemy sięgnąć do informacji, które są porównywalne z informacją jaką mają serwisy autoryzowane. Złożoność systemów, ich różnorodność oraz strategia działania niejednokrotnie przyprawiają o zawrót głowy i tylko narzędzie, które będzie w stanie dostarczyć coś więcej jak tylko „suchą” diagnostykę będzie prawdziwym partnerem w pracy każdego mechanika.
Komentarze