Od rozpoczęcia seryjnej produkcji układu ESP w 1995 roku, firma Bosch wyprodukowała już 100 milionów jego sztuk. ESP pozwala kierowcy zachować stabilność toru jazdy i często uniknąć wypadku samochodowego zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów.
– „W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale stał się także ważnym fundamentem dla innych funkcji wspomagających oraz umożliwiających zautomatyzowane prowadzenie samochodu.” – powiedział Gerhard Steiger, Prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.
Według przeprowadzonych badań ESP może zapobiegać nawet 80 proc. wypadków związanych z poślizgiem pojazdu. Od listopada 2014 układu ESP nie trzeba już będzie szukać na listach wyposażenia opcjonalnego samochodów, gdyż będzie on stanowił wyposażenie standardowe każdego nowego samochodu. Obowiązek seryjnego montażu układu ESP we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został już wprowadzony w USA. W Australii oraz Izraelu również wprowadzono obowiązek seryjnego wyposażania pojazdów w układ ESP. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w nadchodzących latach.
Od czasu rozpoczęcia produkcji układu w roku 1995 do roku 2010 wyprodukowano w sumie 50 milionów układów ESP. W ciągu zaledwie czterech kolejnych lat liczba ta zwiększyła się dwukrotnie. – „Od 2010 roku produkujemy więcej układów ESP niż dobrze znanych układów ABS” – powiedział Steiger. Bosch produkuje układy ESP w Niemczech, Francji, USA, Chinach, Indiach oraz Brazylii.
Pierwsza wersja układu ważyła jeszcze 4,3 kg, dziewiąta generacja waży w wersji podstawowej 1,6 kg i jest nie tylko dużo lżejsza i bardziej kompaktowa, ale także tańsza.
W nadchodzących latach coraz więcej manewrów na drodze będzie wykonywanych w sposób automatyczny. Samochody będą mogły same zaparkować w garażu lub automatycznie kierować w porannym korku na autostradzie. Wszystkie te funkcje mają jedną wspólną cechę, którą jest hamowanie bez udziału kierowcy. Samochody, które już dziś posiadają ten układ, można w łatwiejszy sposób wyposażyć w kolejne funkcje bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Decydujące znaczenie ma przy tym integracja układu ESP z czujnikami rejestrującymi zdarzenia w otoczeniu pojazdu. Czujniki rozpoznają innych uczestników ruchu drogowego, ustalają odległość w jakiej się znajdują, prędkość i kierunek poruszania.
Komentarze