Wydarzenia takie jak konkurs Drive to Innovate w Warszawie oraz CLEPA Innovation Awards w Brukseli pokazują, jak innowacje w duchu zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji przekształcają przemysł motoryzacyjny, kształtując jego przyszłość.
Współczesny samochód to owoc współpracy wielu firm produkcyjnych, wyspecjalizowanych w różnych technologiach. Aż 80% komponentów samochodu wytwarzanych jest przez niezależnych producentów części, a pozostałe 20% przez firmy produkujące pojazdy. Współczesny samochód spalinowy może zawierać około 1000 mikroprocesorów, podczas gdy pojazd elektryczny będzie ich miał dziesięciokrotnie więcej. Każdy z tych mikroprocesorów jest mini-komputerem, którego moc przekracza tę używaną w superkomputerach wysyłanych w misjach kosmicznych przez NASA. Współczesna motoryzacja nie tylko staje się bardziej zaawansowana, ale również wymaga coraz bardziej precyzyjnych i technologicznie zaawansowanych rozwiązań.
By dalej liczyć się w grze firmy z Europy muszą stawiać na innowacje. Podkreślił to w szeroko komentowanym raporcie Mario Draghi. Motoryzacja historycznie wydawała od zawsze znaczne kwoty na badania i innowacje. Producenci części motoryzacyjnych przeznaczają ok. 5-10% swoich przychodów na działania związane z badaniami i rozwojem. Dość wspomnieć, że rocznie rejestrują oni prawie 40 tysięcy patentów, co pokazuje, jak innowacyjny jest to sektor.
Polska na Czele Innowacji: Drive to Innovate
Istotne jest zatem, by promować i celebrować osiągnięcia oraz nowatorskie rozwiązania w tej dziedzinie. Dlatego 20 listopada 2024 roku w Warszawie odbyła się premierowa edycja konkursu Drive to Innovate, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). Polska branża motoryzacyjna, będąca trzecim największym sektorem przemysłowym w kraju, zatrudnia prawie 400 tysięcy osób i ma ogromny wpływ na gospodarkę. Konkurs Drive to Innovate zgromadził liderów branży, którzy zaprezentowali przełomowe rozwiązania. Wśród nich najwyżej oceniono firmy Italcom, Tedgum oraz Motorro.
– Konkurs Drive to Innovate doskonale pokazał, jak polska motoryzacja wkracza w przyszłość, przodując w zakresie innowacji, które zmieniają oblicze branży. Firmy, które zaprezentowały swoje pomysły, wyznaczają nowe standardy i kształtują przyszłość tej branży w kraju i na świecie – powiedział Prezes SDCM, Tomasz Bęben.
Europejskie innowacje: CLEPA Innovation Awards
4 grudnia 2024 roku w Brukseli CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) uczciło 65-lecie swojej działalności podczas gali CLEPA Innovation Awards. Wyróżniono 12 „Top Innovators” za ich wkład w rozwój technologii ekologicznych i cyfrowych.
Podczas wydarzenia podkreślano, jak ważne są regulacje wspierające otwartość technologiczną, ograniczanie zależności od dostawców spoza Europy oraz przyspieszenie działań na rzecz klimatu. Jak zauważył Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny CLEPA,
– Nagrody CLEPA Innovation Awards rzucają światło na najnowsze innowacje producentów części motoryzacyjnych i podkreślają ich wyjątkowe osiągnięcia w naszej branży. Skupiając się na mobilności cyfrowej i ekologicznej, odpowiadamy na pilne potrzeby UE w zakresie transformacji praktyk biznesowych w kierunku szybszych, bardziej zaawansowanych i zróżnicowanych rozwiązań – powiedział Sekretarz Generalny CLEPA, Benjamin Krieger.
Innowacje w sektorze motoryzacyjnym
Polski sektor motoryzacyjny przeznaczył w 2022 roku rekordową sumę 1,4 miliarda złotych na badania i rozwój, co czyni go liderem w kraju pod względem inwestycji w R&D. Zarówno lokalne, jak i europejskie inicjatywy pokazują, że przyszłość branży zależy od wdrażania technologii odpowiadających na wyzwania współczesności.
Od inicjatyw takich jak Drive to Innovate, które podkreślają rolę Polski jako centrum innowacji, po międzynarodowe wyróżnienia CLEPA, motoryzacja zmierza w kierunku zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji, tworząc fundamenty dla przyszłości przemysłu w Europie i na świecie. Ta nie jest dla europejskiego przemysłu tak kolorowa i pewna jak jeszcze dekadę temu. Dzięki innowacjom Europa może zachować swoją pozycję w coraz bardziej konkurencyjnym świecie. Mamy droższą energię i ogólne koszty produkcji wyższe niż w Azji czy USA, ale nie brakuje nam na szczęście talentów i zaplecza inżynierskiego, które pozwoli utrzymać przewagę w kluczowych obszarach technologicznych, takich jak elektromobilność, autonomiczne systemy jazdy czy zaawansowane rozwiązania w zakresie produkcji materiałów. Europa, choć staje przed licznymi wyzwaniami, nadal ma szansę być liderem innowacji, pod warunkiem, że wykorzysta swój potencjał do budowania zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu przyszłości.
Komentarze