Pierwszy komputerowo (elektronicznie) sterowany układ ABS wprowadził Cadilac w 1971 roku. Dzisiejsze systemy ABS czy ESP są dalece bardziej zaawansowane, ale niestety czasem odmawiają posłuszeństwa. Tak zdarzyło się w przypadku opisywanej Alfy Romeo MiTo.
Włączona lampka kontrolna ESP
Historia systemu ABS rozpoczyna się w latach ‘50 ubiegłego stulecia, kiedy opracowano system Maxaret. System ten wdrożono nie, jakby się mogło wydawać, w samochodach osobowych, ale w lotnictwie. Przeprowadzone badania potwierdziły skrócenie o blisko 30% drogi hamowania, system był autorstwa firmy Dunlop, działał tylko na tylną oś. Po raz pierwszy w seryjnej produkcji zastosowano go w 1966 r. w brytyjskim samochodzie Jensen FF. Pierwszy komputerowo (elektronicznie) sterowany układ ABS wprowadził Cadilac w 1971 roku, przy czym system ten działał tylko na tylną oś. Również w 1971 roku Chrysler zaczął oferować system ABS w modelu Imperial, działający już na wszystkie koła.
Od momentu pojawienia się pierwszego systemu ABS upłynęło wiele czasu i patrząc na ogromny postęp jaki się dokonał, można mieć wrażenie, że wszechobecna elektronika niestety wtórnie upośledza kierowców. Całe dobrodziejstwo jakie niesie jest nie do przecenienia, natomiast problem i niepokój pojawia się wtedy, gdy nagle zapala się kontrolka oznaczająca awarię systemu. Wszyscy użytkownicy samochodów powinni wiedzieć co w takim przypadku należy zrobić i jakie są tego konsekwencje.
Wiemy, że dzisiejsze systemy ABS czy ESP są dalece bardziej zaawansowane wymagają odpowiednich narzędzi diagnostycznych, które nie tylko pomogą we wskazaniu usterki, ale również przeprowadzą wymagane kodowanie czy inicjalizacje. W sytuacji kiedy mamy do czynienia z rozbudowanym systemem, poszukiwanie usterki „na piechotę” czyli z wykorzystaniem multimetru i/lub oscyloskopu może wymagać znacznej ilości czasu, natomiast może się okazać, że usterka jest naprawdę prozaiczna.
W analizowanym przypadku włoskiego producenta Alfa Romeo, w modelu MiTo pojawia się informacja na wyświetlaczu „Hill Holder niedostępny" lub/i „ESP niedostępny". Na podstawie tych komunikatów trudno stwierdzić, co jest przyczyną usterki. Zachęcamy jednak do podejmowania prób wskazania diagnozy w komentarzach pod tym artykułem.
Najciekawszą odpowiedź nagrodzimy zestawem upominków od firmy Texa*, w skład którego wchodzą: polar, koszulka polo, notes, długopis oraz smycz.
*W celu kontaktu prosimy o zalogowanie się (jeśli nie jesteś posiadaczem konta na MotoFocus.pl, zarejestruj się klikając w link)
W kolejnym odcinku podamy źródło problemu oraz sposób jego odnalezienia za pomocą urządzeń firmy Texa.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 3 września 2013, 11:39 0 0
proponowałbym najpierw sprawdzić poziom płynu hamulcowego , może jest za niski poziom .
Następnie sprawdzić stan akumulatora i wszystkie połączenia masowe i zasilania w układzie akumulator i ESP.
Odpowiedz
Anonim, 3 września 2013, 19:34 0 0
czujnik stopu pod pedałem hamulca
Odpowiedz
Anonim, 3 września 2013, 22:30 0 0
Czujnik pedału sprzęgła lub hamulca
Odpowiedz
Anonim, 5 września 2013, 20:38 0 0
czujnik poziomu nadwozia.
Odpowiedz