Historia marki Dunlop

, 1 sierpnia 2013, 12:43

Dunlop to dziś jeden z wiodących producentów opon. Tę markę zna każdy miłośnik motoryzacji, a zwłaszcza motosportu. Nie każdy jednak wie,
że pierwsza opona Dunlopa powstała na potrzeby… trójkołowego rowerka.

Łukasz Tłuchowski, dyrektor marketingu Grupy Goodyear Polska, mówi:

,,Już sam początek historii naszej firmy wskazuje na fakt, że Dunlop to nie tylko ogumienie do samochodów. Opona była przecież montowana w rowerach i motocyklach. Ciekawostką jest, że zanim w 1919 roku Dunlop zaczął produkować ogumienie do samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów rolniczych, dostarczał opony do samolotów. Pierwsze z nich powstały już w 1910 roku. Do dziś funkcjonuje lotniczy dział firmy. "

Kiedy wiosną 1928 roku powstało oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce, w ofercie Dunlopa były nie tylko opony i dętki do samochodów osobowych i ciężarowych, ale także do motocykli i autobusów oraz akcesoria dla warsztatów wulkanizacyjnych. Ponadto spółka prowadziła sprzedaż m.in. gumowanego płótna oraz innych wyrobów z gumy i kauczuku naturalnego. Przy siedzibie Dunlopa powstał sklep firmy Macinlop oferujący buty tenisowe, piłki golfowe i tenisowe Fort, a także rakiety do tenisa.

Dunlop na wojnie

Pod koniec lat 30. sytuacja polityczna w Europie stawała się coraz trudniejsza. W 1939 roku, w związku z podjęciem przygotowań do wojny, brytyjska armia zaczęła testować opony Dunlop „Bulletproof” i „Run Flat” z wewnętrznym pierścieniem ochronnym z kauczuku. Ogumienie odporne na uszkodzenia i pociski z broni automatycznej montowano w brytyjskich samochodach pancernych Daimler Mk.I. Opony Dunlop instalowano także w wielu innych pojazdach wojskowych i samolotach. Niedobór kauczuku na ogumienie dla armii spowodował, że Brytyjczycy zorganizowali zbiórkę piłek golfowych, przekazując je firmie Dunlop w ramach wysiłku wojennego.

W 1940 roku, podczas Bitwy o Anglię, balony zaporowe Dunlop chroniły Londyn i inne angielskie miasta przed nalotami Luftwaffe. Z kolei 80% myśliwców RAF posiadało opony Dunlop. Brytyjczycy bronili się dzielnie (m.in. przy sporym wsparciu polskich pilotów), a firma Dunlop, za swój wkład w produkcję zbrojeniową, została w 1941 roku odznaczona najważniejszymi brytyjskimi orderami Distinguished Service Order (DSO) oraz Distinguished Conduct Medal (DCM).

Wojna wreszcie dobiegła końca. W grudniu 1945 roku do portu w Gdyni zawinął statek z pomocą UNRRA (ang. Administracja Narodów Zjednoczonych do Spraw Pomocy i Odbudowy) dla Polski. Na jego pokładzie znalazł się dar mieszkańców Londynu i Plymouth dla zburzonej Warszawy: 10 piętrowych autobusów. W lutym 1946 roku wyruszyły one na polskie ulice wyposażone w opony Dunlop. W ciągu dwóch kolejnych lat – w ramach pomocy UNRRA – do portu w Gdyni dotarły 152 podwozia angielskich ciężarówek Bedford OLBZ. Na ich bazie powstawały samochody strażackie, które w całej Polsce służyły na oryginalnym ogumieniu Dunlop Trak Grip. Według strażaków, opony te bardzo dobrze sprawdzały się na słabych nawierzchniach dróg i w terenie.

Nie tylko opony

Historia firmy Dunlop nie kręci się wyłącznie wokół opon. Dunlop miał również ogromny wkład w opracowanie tak powszechnych dziś hamulców tarczowych. Eksperymenty z tym rozwiązaniem były przeprowadzane od pierwszych dni rozwoju motoryzacji, ale to Dunlop jest pionierem jeśli chodzi o opracowanie modelu, który mógł być niezawodnie używany w czasie jazdy.

W porównaniu z hamulcami bębnowymi, hamulce tarczowe są skuteczniejsze – tarcze łatwiej jest chłodzić, dzięki czemu hamulce tarczowe nie mają problemu z tak dużą utratą skuteczności hamowania. Zaprojektowane przez Dunlopa hamulce zostały zamontowane w samochodzie Jaguar podczas wyścigu na torze Le Mans. Dzięki nowemu rozwiązaniu, Jaguary typu  C i D pięciokrotnie wygrywały 24-godzinny wyścig Le Mans (w latach 1951, 1953, 1955-1957).

Skuteczniejsze hamowanie oznaczało, że należało zmodernizować opony, aby uniknąć ich blokowania się w czasie silnego hamowania.  W tamtym czasie Dunlop wprowadził na rynek nowy wzór bieżnika, zapewniający lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Opony do wszystkich chyba typów pojazdów, jakie skonstruowano, to nie wszystko. Systemy hamulcowe, obręcze ze stali i lekkich stopów, piłeczki tenisowe i golfowe, a nawet – podobno bardzo wygodne – materace Dunlopillo. Firma Dunlop na przestrzeni lat była czymś więcej niż producentem opon.

Dowiedz się więcej

Sukces opon Dunlop na Le Mans
Sukces opon Dunlop na Le Mans

Wszystkie stopnie podium w klasie LMP2 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2013 zajęli kierowcy startujący na oponach Dunlop. Siedem z ośmiu pierwszych miejsc dla załóg z oponami Dunlop Startujący z pole position z numerem 24 Morgan-Nissan zespołu Oak Racing był liderem od samego początku. Jednak siostrzane auto z numerem 35, które startowało z dziewiątej pozycji, rywalizowało […]

Samochód napędzany ogniwami wodorowymi testuje opony Dunlop
Samochód napędzany ogniwami wodorowymi testuje opony Dunlop

W ramach współpracy z GreenGT, Dunlop projektuje opony dla GreenGT H2 – pierwszego prototypu samochodu wyścigowego napędzanego ogniwami wodorowymi, startującego w Le Mans. Współpraca Dunlop i GreenGT GreenGT H2 wyposażony w elektryczny układ przeniesienia napędu przeszedł już wstępne próby na oponach wyścigowych inspirowanych najnowszą konstrukcją Dunlop Sport BluResponse. Podczas tygodnia Le Mans, poprzedzającego legendarny wyścig […]

Chińskie opony niebezpieczne na mokrych nawierzchniach
Chińskie opony niebezpieczne na mokrych nawierzchniach

Magazyn AutoBild porównał ContiPremiumContact 5 z dziesięcioma chińskimi modelami opon. Droga hamowania na dalekowschodnich oponach okazała się o 24 metry dłuższa. W lipcowym numerze niemieckiego magazynu AutoBild porównano produkowane w Chinach opony w rozmiarze 205/55 R 16 z Continental ContiPremiumContact 5. Ogumienie z Dalekiego Wschodu wypadło podczas testów znacznie gorzej od europejskiego konkurenta. – „Zwłaszcza […]

Opel Monza Concept z oponami Dunlop
Opel Monza Concept z oponami Dunlop

Najnowszy koncepcyjny model Opla – Monza posiada ogumienie zaprojektowane przez Dunlop. Pojazd jest właśnie prezentowany we Frankfurcie na 65. Międzynarodowych Targach Motoryzacji. Ogumienie do najnowszego konceptu Opla Zaprojektowane wspólnie przez Opla i Dunlopa opony współgrają z nowym wzornictwem samochodu i uzupełniają jego lekką, atletyczną linię. Prace nad koncepcyjną oponą w rozmiarze 245/35 R 21 rozpoczęły […]

Sukces firmy Dunlop w Le Mans 24h
Sukces firmy Dunlop w Le Mans 24h

Po opuszczeniu flagi w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, nastąpiło rozstrzygnięcie walki o tytuł Mistrza Świata Endurance FIM. Jadący na oponach Dunlop Suzuki Endurance Racing Team (SERT) sięgnął po swoje trzynaste zwycięstwo, ale zdobywcą Pucharu Świata Endurance 2013 została ekipa Team Motors Events April Moto. Dunlop na podium Le Mans 24h Jadąca na Dunlopach ekipa R2CL […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!