W ramach współpracy z GreenGT, Dunlop projektuje opony dla GreenGT H2 – pierwszego prototypu samochodu wyścigowego napędzanego ogniwami wodorowymi, startującego w Le Mans.
Współpraca Dunlop i GreenGT
GreenGT H2 wyposażony w elektryczny układ przeniesienia napędu przeszedł już wstępne próby na oponach wyścigowych inspirowanych najnowszą konstrukcją Dunlop Sport BluResponse. Podczas tygodnia Le Mans, poprzedzającego legendarny wyścig (22-23 czerwca 2013 r.), GreenGT ogłosił plany organizacji światowej trasy promującej projekt.
Samochody elektryczne stanowią dziś wyzwanie dla projektantów opon. Ze względu na zwiększoną masę pojazdu ogumienie musi mieć większą nośność. Natomiast dążenie do lepszej wydajności energetycznej oznacza, że opona powinna posiadać dwie cechy zmniejszające opór toczenia:
- spodnia część mieszanki o niskich parametrach generowania ciepła, która wykazuje wyższą spójność molekularną, co przekłada się na ograniczenie wewnętrznego tarcia, a tym samym mniejsze wydzielanie ciepła,
- zoptymalizowany kształt i konstrukcja opony zapewniające zwiększoną sztywność wzdłużną oraz ograniczające deformację korpusu, co wpływa na zmniejszenie oporu toczenia.
Opony Dunlopa nie tylko poprawiają wydajność i sterowność samochodu z napędem elektrycznym, ale także pozwalają mu dłużej się poruszać. Jest to możliwe dzięki zmniejszeniu zużycia energii przy jednoczesnej maksymalizacji przyczepności i efektywności.
Zastosowane w GreenGT H2 opony wyścigowe zostały zainspirowane konstrukcją najnowszych opon Dunlop Sport BluResponse. Opona drogowa Dunlop wyróżnia
się wysokimi parametrami, podobnie jak koncepcyjna opona BluResponse AA, która otrzymała klasę A zarówno w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i efektywności paliwowej. Te parametry oznaczają zmniejszenie oporu toczenia, co przekłada się na maksymalizację wydajności energetycznej samochodu.
Po przeprowadzeniu wstępnych testów powstanie nowa generacja wyścigowych opon Dunlop Sport BluResponse. W ich projektowaniu inżynierowie uwzględnią wymogi technologii zmiennego rozdziału momentu obrotowego (torque vectoring) i skutki zastosowania elektrycznego przeniesienia napędu w takich pojazdach, jak GreenGT H2.
Komentarze