W roku 2013 mija 125. rocznica powstania producenta opon Dunlop. Wynalazca opony pneumatycznej i globalny dostawca opon do sportów motorowych zmienił ostatnio częściowo kierunek swojego rozwoju.
Jubileusz Dunlop i plany na przyszłość
W ostatnim czasie marka skupia się na pracach mających na celu zwiększanie efektywności paliwowej oraz wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, zarówno na torze wyścigowym, jak
i na drodze. Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport, zapewnia, że dla firmy nadal ważną rolę odgrywa opracowywanie technologii dla sportu:
-„Sport motorowy nie stał w miejscu przez ostatnie ponad sto lat i nie zatrzyma się także dziś. Nowe technologie motoryzacyjne, wykorzystywane na torach wyścigowych i na drogach będą ewoluowały. Wśród nich ważnym obecnie dla nas trendem są prace nad efektywnością paliwową oraz alternatywnymi źródłami energii. W miarę wzrostu ilości wyścigów, pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi i inicjatyw w tym zakresie, Dunlop zwiększa swoje zaangażowanie w innowacyjne technologie, które sprostają nowym standardom. Obecnie obchodzimy nasze 125-lecie i już teraz patrzymy w przyszłość, planując kolejne 125 lat”
Dunlop od wielu lat rozwija technologie dla pojazdów hybrydowych, elektrycznych i zasilanych paliwami alternatywnymi. Obecnie dział motosportowy firmy dodatkowo wzmógł aktywność w tym obszarze, podejmując się roli dostawcy opon dla GreenGT H2 – pierwszego startującego w wyścigu Le Mans samochodu zasilanego ogniwami wodorowymi. Dunlop rozpoczyna tym samym specjalny program badawczo-rozwojowy dedykowany przyszłym generacjom pojazdów wyścigowych zasilanych energią elektryczną i wodorem.
Auto GreenGT H2, które stanie do walki w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2013 roku, jest pierwszym na świecie samochodem wyścigowym zasilanym wodorem z elektrycznym systemem przeniesienia napędu. Ogniwa wodorowe mają potencjał zastosowania w sporcie motorowym, a opony do takich pojazdów muszą być specjalnie zaprojektowane, aby maksymalizować przyczepność i wydajność energetyczną pojazdu.
Dunlop poinformował ostatnio o zawarciu umowy z Nissanem i jego zespołem Eco Racing Team w Hiszpanii. Umowa obejmuje dostawę opon BluResponse AA – nowych opon Dunlop klasy AA – do modeli Nissan Juke 1.5 dCi, Nissan Micra 1.2 DIG-S oraz dwóch modeli elektrycznych Nissan Leaf, które wezmą udział w organizowanych w Hiszpanii wyścigach Eco Series.
Po raz pierwszy w Europie Dunlop wprowadził 31 maja 2012 roku opony klasy AA – BluResponse AA. Oznaczenie AA na oponach świadczy o tym, że model osiąga najwyższą możliwą klasę w zakresie efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, zgodnie z europejskim systemem etykietowania opon.
Sanjay Khanna, dyrektor zarządzający marki Dunlop, twierdzi, że firma ma jeszcze wiele do zrobienia w kwestii produkcji opon sportowych, przyczyniających się do redukcji zużycia paliwa:
-„Paliwo stanowi masę, która pogarsza osiągi. Jednocześnie im bardziej wydajny energetycznie pojazd, tym więcej może wykonać okrążeń bez oznaczającego stratę cennego czasu tankowania. Właśnie w tym aspekcie bardzo ważną rolę odgrywa Dunlop, dostarczając opony o optymalnym oporze toczenia, zrównoważonym z innymi parametrami. Zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo pomaga osiągnąć zwycięstwo – to trudne wyzwanie, ale mamy za sobą 125 lat rozwoju wielu generacji technologii.".
Komentarze