Dunlop prezentuje na targach genewskich nowe opony wyścigowe Sport BluResponse zaprojektowane dla GreenGT H2, pierwszego auta wyścigowego zasilanego ogniwami wodorowymi, startującego w Le Mans.
Dunlop Sport BluResponse
Dunlop zapowiedział dostarczenie opon dla GreenGT H2 – pierwszego samochodu wyścigowego zasilanego ogniwami wodorowymi, który startuje w Le Mans. Informacji tej towarzyszy rozpoczęcie programu rozwoju opon do wyścigowych aut nowej generacji, zasilanych energią elektryczną i wodorem.
Przedstawiciele Dunlopa zwracają uwagę na trzy główne wyzwania stojące przed projektantami opon dla wyścigów. W przypadku takich pojazdów jak GreenGT H2 trzeba uwzględniać masę pojazdu, odmienną charakterystykę silnika oraz poprawę w zakresie efektywności paliwowej. Zmiana masy pojazdu oznacza zwiększenie sił przenoszonych przez opony, natomiast odmienna charakterystyka momentu obrotowego wymaga zwiększenia sztywności wzdłużnej opony. Efektywność paliwowa musi zostać zoptymalizowana za sprawą mniejszego oporu toczenia opon.
Nacisk na obniżenie oporu toczenia poprzez zastosowanie mieszanek wytwarzających mniej ciepła oraz optymalizacja kształtów karkasu to priorytety konstrukcyjne, które zastosowano również w nowej oponie drogowej Sport BluResponse, debiutującej podczas targów w Genewie.
GreenGT H2, który wystartuje w tegorocznym 24-godzinnym wyścigu Le Mans, to pierwszy samochód wyścigowy napędzany ogniwami wodorowymi i wyposażony w elektryczny układ przenoszenia napędu. Ogniwa wodorowe mają szansę stać się źródłem zasilania dla sportów motorowych w przyszłości, dlatego opony projektowane do takich pojazdów muszą w szczególny sposób uwzględniać maksymalizację przyczepności i efektywności paliwowej. W przyszłości pojazdy wyścigowe zasilane alternatywnymi paliwami będą w dużym stopniu opierać się na technice kierowania momentem obrotowym. Technologia ta ma istotny wpływ na projektowanie opon. Mechaniczne dyferencjały nierównomiernie rozkładają moment obrotowy na lewe i prawe koło. Technika kierowania momentem obrotowym pozwala mechanizmowi różnicowemu odpowiednio rozkładać moment na poszczególne koła, co optymalizuje przyspieszenie boczne. Zawieszenie może wówczas pełnić rolę mechanizmu kontrolującego reakcję pojazdu, a układ różnicowy zapewnia stabilność.
Skład mieszanki bieżnika wpływa na takie aspekty, jak optymalizacja zachowania samochodu na różnych nawierzchniach i w zakrętach, równomierność zużycia, kontrolowanie temperatury opony oraz opór toczenia. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, mieszanki bieżnika należy optymalizować mając na uwadze konkretny tor. Dunlop opracował proces ,,charakteryzacji toru’, który wykorzystuje czas przejazdu symulowanych okrążeń do oszacowania pracy wykonywanej przez poszczególne opony. Na tej podstawie opracowuje podstawowe parametry mieszanki dla każdego toru. Zastosowanie różnych map rozkładu momentu obrotowego dla danego pojazdu może pomóc w doborze opon i składu ich mieszanki pod kątem poszczególnych torów.
Komentarze