Sojusz przeciwko prawnej ochronie wzorów samochodowych części zamiennych

20 marca 2013, 12:15

Szeroki sojusz niemieckich i europejskich stowarzyszeń reprezentujących konsumentów, ubezpieczycieli, sektor hurtowy i uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego domaga się wolnej konkurencji dla widocznych części zamiennych. Sojusz przedstawił swoje postulaty na konferencji prasowej w Berlinie.

W skład Sojuszu wchodzą: ADAC (Niemiecki Klub Motoryzacyjny), vzbv (Federacja Niemieckich Organizacji Konsumenckich), GVA (Niemieckie Stowarzyszenie Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych), CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych), BGA (Niemiecka Federacja Handlu Hurtowego i Usług), ZDK (Niemiecka Federacja  Dystrybutorów Części i Warsztatów) oraz firma ubezpieczeniowa HUK Coburg. 

Klauzula Napraw potrzebna w całej UE

Na konferencji prasowej w Berlinie, która odbyła się 15 marca 2013 r., szeroki sojusz stowarzyszeń wskazał na istniejące, niedopuszczalne ograniczenia konkurencji na rynku motoryzacyjnym dotyczące części zamiennych. Wezwano rząd niemiecki do  wspierania liberalizacji rynku na poziomie europejskim w sposób zdecydowany i szybki. Obydwie partie tworzące rząd federalny obiecywały przed wyborami chronić konkurencję na rynku części zamiennych.

Obecni na konferencji prasowej podkreślili konieczność natychmiastowego i szerokiego wprowadzenia w całej UE tak zwanej ,,Klauzuli Napraw", mając na względzie politykę prawną, ochronę konsumentów i konkurencji, jak również interesy małych i średnich przedsiębiorstw. Widoczne części motoryzacyjne, takie jak zderzaki, błotniki samochodowe, maski, reflektory oraz szyby muszą być wyłączone z prawnej ochrony wzorów w nowych samochodach. Włączenie ,,Klauzuli Napraw" do ram prawnych europejskich uregulowań dotyczących ochrony wzorów, jak to już zostało zrobione w wielu krajach europejskich, jest polubownym rozwiązaniem dla konsumentów i MŚP. Liberalizacja mogłaby również nastąpić w Niemczech w trybie niezwłocznym, jeśli obecna Rada Ministrów wyrazi zgodę na proponowany już w 2007 europejski projekt ustawodawczy. Następne posiedzenie Rady Ministrów odbędzie się 30 maja 2013 r. w Brukseli.

Konsensus uczestników w kwestii wymagań skierowanych do rządu federalnego

Hartmut RöhlW niedawnym porównaniu cen ADAC stwierdził, że sprawiedliwa konkurencja na rynku widocznych części motoryzacyjnych w znacznym stopniu obniżyłaby ceny samochodowych części zamiennych dla kierowców. Podczas gdy ceny części niewidocznych wzrosły w ostatnich latach o 12%, ceny widocznych części zamiennych wzrosły w tym samym okresie o 40%.

Hartmut Röhl, niemiecki przedstawiciel niezależnych dystrybutorów części zamiennych oraz prezes GVA i FIGIEFY, w rozmowie z nami zauważył, że stanowisko producentów samochodów próbujące utrzymać prawną ochronę wzorów części zmiennych jest całkowicie odizolowane:

– ,,Nawet ich dostawcy – producenci części samochodowych – domagają się wprowadzenia Klauzuli Napraw. Ponadto badania przeprowadzone w renomowanych instytutach naukowych wykazały, że podnoszona przez producentów pojazdów przy tej okazji argumentacja, na przykład dotycząca bezpieczeństwa tych części, ochrony własności intelektualnej oraz rzekome zagrożenia utraty miejsc pracy w Niemczech, po obiektywnej weryfikacji są niesłuszne i wszystkie zostały już odrzucone"

 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Telematyka w samochodach: szansa czy zagrożenie?
Telematyka w samochodach: szansa czy zagrożenie?

Zdolność nawiązywania przez samochody łączności satelitarnej oraz wysyłania i odbierania informacji to telematyka. Jak każde nowe rozwiązanie, telematyka bez odpowiednich regulacji prawnych może stać się zarówno narzędziem niezwykle przydatnym dla kierowców, jak też metodą drenowania ich kieszeni. Internet nieuchronnie przenika do kolejnych urządzeń codziennego użytku. Początkowo łączyły się ze sobą tylko komputery, obecnie Internet można […]

Niezależny rynek motoryzacyjny w Niemczech – wywiad z prezesem GVA
Niezależny rynek motoryzacyjny w Niemczech – wywiad z prezesem GVA

Hartmut Roehl jest prezesem organizacji FIGIEFA oraz niemieckiego stowarzyszenia dystrybutorów części – GVA. W rozmowie z nami opowiedział o sytuacji warsztatów niezależnych na niemieckim rynku. Rynek niemiecki charakteryzuje się tym, iż ma stosunkowo dużą ilość warsztatów autoryzowanych w porównaniu do niezależnych. Czym to jest podyktowane? Od samego początku niemieccy producenci samochodów mieli własne sieci serwisowe. […]

Pakiet przydatności do ruchu drogowego Komisji Europejskiej
Pakiet przydatności do ruchu drogowego Komisji Europejskiej

Europejskie organizacje działające na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego domagają się spójnego i odpowiedniego prawa w zakresie badań przydatności do ruchu drogowego. Pakiet przydatności do ruchu drogowego – propozycje europejskich organizacji Środowisko niezależnych podmiotów rynku motoryzacyjnego z zadowoleniem przyjęło zaprezentowany przez Komisję Europejską 13 lipca 2012 r. „Pakiet przydatności do ruchu drogowego”. Pakiet ma zwiększyć bezpieczeństwo […]

„SDCM zmobilizowało środowisko motoryzacyjne” – wywiad z Alfredem Franke, Prezesem SDCM
„SDCM zmobilizowało środowisko motoryzacyjne” – wywiad z Alfredem Franke, Prezesem SDCM

W czerwcu 2013r. wejdzie w życie ustawa regulująca kwestię homologacji części. W jej pierwotnym projekcie znajdowały się bardzo niekorzystne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego i konsumentów zapisy. Na szczęście dla branży i kierowców, dzięki konsultacjom decydentów z przedstawicielami SDCM, udało się wspólnie wypracować odpowiednie regulacje prawne, które zadbają o bezpieczeństwo, jednocześnie nie zagrażając uczciwie działającym przedsiębiorcom. […]

,,Wprowadzenie Klauzuli Napraw niesie wiele korzyści dla konsumentów”- wywiad z prezesem ECAR
,,Wprowadzenie Klauzuli Napraw niesie wiele korzyści dla konsumentów”- wywiad z prezesem ECAR

ECAR to Europejska Kampania na Rzecz Swobody Rynku Części Samochodowych i Napraw. Od lat zabiega o wprowadzenie we wszystkich krajach europejskiej wspólnoty Klauzuli Napraw. Na temat działań organizacji w tym zakresie rozmawialiśmy z prezesem ECAR, Thomasem Funke. Które rynki europejskie wciąż zwlekają z przyjęciem Klauzuli Napraw, a które najszybciej zdecydowały się na wdrożenie jej postanowień? […]

Komisje IMCO i ITRE głosowały nad Pakietem przydatności do ruchu drogowego
Komisje IMCO i ITRE głosowały nad Pakietem przydatności do ruchu drogowego

Komisje ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) oraz ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) zagłosowały za przyjęciem propozycji Komisji Europejskiej ws. Pakietu przydatności do ruchu drogowego. Zapisy mają kluczowe znaczeniu dla zdrowej konkurencji na niezależnym rynku motoryzacyjnym. Pakiet przydatności do ruchu drogowego Obydwie Komisje opracowały wcześniej swoje sprawozdania ws. Pakietu przydatności do ruchu […]

Klauzula Napraw zablokowana – monopoliści znowu górą
Klauzula Napraw zablokowana – monopoliści znowu górą

Sprawa wprowadzenia „Klauzuli Napraw” we wszystkich krajach UE utknęła w martwym punkcie. Komisja Europejska została zmuszona do wycofania swojej propozycji liberalizacji rynku zewnętrznych części zamiennych. Lobby producentów samochodów znów pokazało swoją siłę. Klauzula Napraw – dlaczego jest tak istotna? Zapewne każdy właściciel samochodu chce sam decydować, gdzie kupi części zamienne do swojego pojazdu. Mowa tu […]

Kia ukarana za ograniczanie dostępu do danych. Mamy kolejny precedens?
Kia ukarana za ograniczanie dostępu do danych. Mamy kolejny precedens?

GVA – niemieckie stowarzyszenie niezależnych dystrybutorów części motoryzacyjnych wygrało proces przeciwko marce Kia. Koreański producent samochodów nie udostępniał we właściwy sposób danych niezbędnych do obsługi serwisowej pojazdów przez niezależne warsztaty. Wyrok sądu może mieć ogromne znaczenie dla całego europejskiego rynku części zamiennych. Konkurencja a monopol – „Na drogach naszego kraju obserwujemy coraz większe zróżnicowanie modeli […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!