Szeroki sojusz niemieckich i europejskich stowarzyszeń reprezentujących konsumentów, ubezpieczycieli, sektor hurtowy i uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego domaga się wolnej konkurencji dla widocznych części zamiennych. Sojusz przedstawił swoje postulaty na konferencji prasowej w Berlinie.
W skład Sojuszu wchodzą: ADAC (Niemiecki Klub Motoryzacyjny), vzbv (Federacja Niemieckich Organizacji Konsumenckich), GVA (Niemieckie Stowarzyszenie Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych), CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych), BGA (Niemiecka Federacja Handlu Hurtowego i Usług), ZDK (Niemiecka Federacja Dystrybutorów Części i Warsztatów) oraz firma ubezpieczeniowa HUK Coburg.
Klauzula Napraw potrzebna w całej UE
Na konferencji prasowej w Berlinie, która odbyła się 15 marca 2013 r., szeroki sojusz stowarzyszeń wskazał na istniejące, niedopuszczalne ograniczenia konkurencji na rynku motoryzacyjnym dotyczące części zamiennych. Wezwano rząd niemiecki do wspierania liberalizacji rynku na poziomie europejskim w sposób zdecydowany i szybki. Obydwie partie tworzące rząd federalny obiecywały przed wyborami chronić konkurencję na rynku części zamiennych.
Obecni na konferencji prasowej podkreślili konieczność natychmiastowego i szerokiego wprowadzenia w całej UE tak zwanej ,,Klauzuli Napraw", mając na względzie politykę prawną, ochronę konsumentów i konkurencji, jak również interesy małych i średnich przedsiębiorstw. Widoczne części motoryzacyjne, takie jak zderzaki, błotniki samochodowe, maski, reflektory oraz szyby muszą być wyłączone z prawnej ochrony wzorów w nowych samochodach. Włączenie ,,Klauzuli Napraw" do ram prawnych europejskich uregulowań dotyczących ochrony wzorów, jak to już zostało zrobione w wielu krajach europejskich, jest polubownym rozwiązaniem dla konsumentów i MŚP. Liberalizacja mogłaby również nastąpić w Niemczech w trybie niezwłocznym, jeśli obecna Rada Ministrów wyrazi zgodę na proponowany już w 2007 europejski projekt ustawodawczy. Następne posiedzenie Rady Ministrów odbędzie się 30 maja 2013 r. w Brukseli.
Konsensus uczestników w kwestii wymagań skierowanych do rządu federalnego
W niedawnym porównaniu cen ADAC stwierdził, że sprawiedliwa konkurencja na rynku widocznych części motoryzacyjnych w znacznym stopniu obniżyłaby ceny samochodowych części zamiennych dla kierowców. Podczas gdy ceny części niewidocznych wzrosły w ostatnich latach o 12%, ceny widocznych części zamiennych wzrosły w tym samym okresie o 40%.
Hartmut Röhl, niemiecki przedstawiciel niezależnych dystrybutorów części zamiennych oraz prezes GVA i FIGIEFY, w rozmowie z nami zauważył, że stanowisko producentów samochodów próbujące utrzymać prawną ochronę wzorów części zmiennych jest całkowicie odizolowane:
– ,,Nawet ich dostawcy – producenci części samochodowych – domagają się wprowadzenia Klauzuli Napraw. Ponadto badania przeprowadzone w renomowanych instytutach naukowych wykazały, że podnoszona przez producentów pojazdów przy tej okazji argumentacja, na przykład dotycząca bezpieczeństwa tych części, ochrony własności intelektualnej oraz rzekome zagrożenia utraty miejsc pracy w Niemczech, po obiektywnej weryfikacji są niesłuszne i wszystkie zostały już odrzucone"
Komentarze