Termowizja w służbie diagnostyki samochodowej – wywiad

20 marca 2025, 9:23

Kamera termowizyjna to sprzęt, który jest coraz częściej wykorzystywany do diagnostyki samochodów w dobrze wyposażonych warsztatach. Termowizja może zdecydowanie przyspieszyć znalezienie źródła problemów bez konieczności rozbierania samochodu na części. Dlatego też postanowiliśmy porozmawiać z ekspertem na temat praktycznego zastosowania kamery termowizyjnej w warsztacie samochodowym.

Kamera termowizyjna to bardzo interesujące narzędzie diagnostyczne. Jest one wykorzystywane w przemyśle (np. do diagnozowania maszyn) i w budownictwie, gdzie można dzięki niej znaleźć przecieki w instalacjach albo mostki cieplne. Nic zatem dziwnego, że taka kamera może również znaleźć zastosowanie w warsztacie samochodowym. Jakie? O to zapytaliśmy Artura Błażewicza, specjalistę ds. marketingu i IT warszawskiej firmie Merserwis, zajmującej się dystrybucją mierników, rejestratorów i urządzeń termowizyjnych.

Zacznijmy od najważniejszego. Czyli od praktycznego wykorzystania kamery w warsztacie. Panie Arturze – jakie zastosowanie może mieć kamera termowizyjna w warsztacie samochodowym?

Artur BłażewiczArtur Błażewicz: Kamery termowizyjne mają szerokie zastosowanie w warsztatach samochodowych, znacznie wykraczające poza lokalizację wycieków czy diagnozowanie przegrzewającej się turbiny. Przede wszystkim pozwalają na nieinwazyjną diagnostykę silnika, wykrywając punkty przegrzania, które mogą wskazywać na potencjalne usterki. Umożliwiają również inspekcję układów hamulcowych – szybko identyfikując nierównomierne nagrzewanie się tarcz i zacisków, co może świadczyć o zacinających się zaciskach lub zużytych klockach.

A zatem kamera diagnostyczna może być stosowana do diagnostyki silnika i osprzętu silnika.

Tak. Wyraźnie widoczne na kamerze termowizyjnej będą problemy z wtryskiwaczami paliwa, które objawiają się niższą temperaturą na kolektorze wydechowym przy danym cylindrze. Niedziałające wtryskiwacze lub niskie ciśnienie w cylindrach powodują niedostateczne spalanie, co skutkuje niższą temperaturą w porównaniu do prawidłowo działających cylindrów. Przegrzewające się elementy silnika, takie jak głowica czy blok, mogą wskazywać na problemy z termostatem lub układem chłodzenia. Kamera termowizyjna pozwala również zidentyfikować problemy z uszczelką pod głowicą czy pęknięcia w kolektorze wydechowym.

A jak to wygląda w przypadku układu przeniesienia napędu? Czy kamera termowizyjna będzie przydatna przy diagnostyce skrzyń biegów?

W przypadku skrzyni biegów i mechanizmów różnicowych, termowizja umożliwia wykrycie przegrzewających się łożysk i przekładni. Nadmierne tarcie spowodowane zużyciem komponentów lub niewłaściwym smarowaniem objawia się wyższą temperaturą. Szczególnie istotne jest monitorowanie temperatur skrzyni biegów, która zwykle przegrzewa się przed awarią. Podobnie, problemy z wałami napędowymi i przegubami można zidentyfikować poprzez wykrycie obszarów o podwyższonej temperaturze wynikającej z nadmiernego tarcia.

Czy prawdą jest, że kamera termowizyjna może być pomocna przy diagnozowaniu rozrządu?

Tak. Niewspółosiowość kół pasowych może powodować przegrzewanie się i nadmierne obciążenie pasków napędowych, co jest łatwo wykrywalne za pomocą kamery termowizyjnej.

Diagnozowanie układów wydechowych nie należy do łatwych i przyjemnych. Wysoka temperatura, zanieczyszczenia. Czy w tym przypadku mechanik może ułatwić sobie pracę, korzystając z kamery termowizyjnej?

W tym przypadku urządzenie też się sprawdzi. Kamera termowizyjna pozwala szybko określić, czy temperatura układu wydechowego jest zbyt wysoka, co może wskazywać na nieprawidłowe działanie wtryskiwacza paliwa. Nieszczelności w układzie wydechowym, pęknięte kolektory, uszkodzone uszczelki i zatkane katalizatory mogą być precyzyjnie zlokalizowane dzięki termowizji. Zbyt niska temperatura spalin może wskazywać na niedostateczne spalanie, co sugeruje problemy wewnętrzne lub nieprawidłowe warunki pracy silnika.

Wiele problemów sprawia diagnostyka układów elektrycznych. Czy kamera termowizyjna może to ułatwić?

Kamery termowizyjne są niezastąpione przy diagnostyce układów elektrycznych, pozwalając na wykrycie przegrzewających się przewodów, złączy czy bezpieczników. Sprawdzają się również przy kontroli systemów HVAC, umożliwiając weryfikację działania ogrzewania szyb, podgrzewanych foteli czy klimatyzacji. W przypadku opon i układu jezdnego, termowizja pozwala wykryć nieprawidłowe zużycie bieżnika czy problemy z geometrią zawieszenia. Kamery termowizyjne są też przydatne przy diagnozowaniu szczelności nadwozia.

Czy kamera termowizyjna może pomóc przy diagnozowaniu samochodu elektrycznego, np. przegrzewających się ogniw w baterii czy innych?

Kamery termowizyjne są niezwykle przydatne przy diagnozowaniu samochodów elektrycznych, szczególnie w kontekście monitorowania baterii wysokonapięciowych. Pozwalają na nieinwazyjne wykrywanie przegrzewających się ogniw w pakiecie baterii, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu elektrycznego. Termowizja umożliwia identyfikację punktów o wysokiej rezystancji na połączeniach między modułami baterii, które mogą prowadzić do utraty mocy lub nawet pożaru.

Zgodnie z zaleceniami modułu szkoleniowego IVR VR27 dotyczącego pojazdów elektrycznych, operatorzy powinni regularnie monitorować temperaturę baterii w pięciu punktach kontrolnych, aby wykryć potencjalne zagrożenie związane z tzw. „thermal runaway” (niekontrolowanym wzrostem temperatury).

Kamery termowizyjne są również przydatne podczas testów systemów chłodzenia baterii, monitorowania procesu ładowania (szczególnie szybkiego) oraz diagnozowania innych komponentów wysokonapięciowych. Technologia ta pozwala na wczesne wykrycie anomalii temperaturowych, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa i wydłużenie żywotności baterii pojazdów elektrycznych.

Czas to pieniądz. I dla mechanika i dla klienta. Czy kamera termowizyjna może uprościć i przyspieszyć czynności diagnostyczne?

Zdecydowanie tak. Kamery termowizyjne znacząco upraszczają i przyspieszają czynności diagnostyczne. Dzięki nim mechanicy mogą szybko zidentyfikować problemy bez konieczności demontażu poszczególnych elementów pojazdu. Przykładowo, zamiast czasochłonnego sprawdzania każdego punktu termometrem kontaktowym, kamera termowizyjna pozwala na błyskawiczne zeskanowanie całego obszaru i natychmiastowe zlokalizowanie anomalii temperaturowych.

Technologia ta umożliwia wykrycie problemów na wczesnym etapie, zanim doprowadzą do poważniejszych awarii. W przypadku elementów grzewczych, jak podgrzewane fotele czy szyby, termowizja pozwala na natychmiastową weryfikację ich działania – wadliwe elementy są wyraźnie widoczne jako chłodniejsze obszary. Według specjalistów, dzięki termowizji czas diagnostyki może skrócić się z godzin do minut, co przekłada się na oszczędność czasu zarówno dla mechanika, jak i klienta warsztatu.

 

Na co powinien zwrócić uwagę mechanik, który będzie chciał wybrać kamerę termowizyjną do warsztatu?

Wybierając kamerę termowizyjną do warsztatu samochodowego, mechanik powinien zwrócić uwagę na kilka kluczowych parametrów. Przede wszystkim istotna jest rozdzielczość detektora – wyższa rozdzielczość (np. 256 x 192 pikseli) zapewnia dokładniejsze obrazy i lepszą identyfikację problemów i potencjalnych usterek. Zakres temperatur jest również ważny – dobra kamera powinna mierzyć w szerokim zakresie, najlepiej od -20°C do przynajmniej 550°C, co pozwoli na diagnozowanie różnorodnych elementów pojazdu.

Warto też zwrócić uwagę na czułość termiczną kamery – im niższa wartość (np. 0,05°C), tym lepiej kamera wykryje nawet niewielkie różnice temperatur. Ergonomia i wytrzymałość urządzenia są istotne w warunkach warsztatowych – kamera powinna być odporna na upadki, kurz i olej, najlepiej z klasą ochrony IP54 lub wyższą. Dodatkowe funkcje, jak możliwość mieszania obrazów termicznych z wizualnymi, wbudowana pamięć czy łączność Wi-Fi do szybkiego przesyłania raportów, również zwiększają funkcjonalność urządzenia. Wreszcie, należy rozważyć stosunek ceny do jakości – dostępne są zarówno podstawowe modele dla mniejszych warsztatów, jak i zaawansowane kamery dla specjalistycznych zastosowań.

Warto wspomnieć, że nowoczesne kamery termowizyjne są coraz częściej integrowane z systemami zarządzania bateriami (BMS) w pojazdach elektrycznych, co pozwala na automatyczne dostosowanie parametrów ładowania w zależności od zmian temperatury w czasie rzeczywistym. Ponadto, dane zbierane przez kamery termowizyjne mogą być analizowane w dłuższym okresie, co pomaga w optymalizacji wydajności baterii i przewidywaniu potencjalnych problemów.

Jakie dodatkowe plusy może mieć zakup kamery termowizyjnej do warsztatu?

W kontekście warsztatowym, kamery termowizyjne stają się standardowym narzędziem nie tylko do diagnostyki, ale również do dokumentowania stanu pojazdu przed i po naprawie, co może być przydatne w przypadku reklamacji czy sporów z klientami. Technologia ta jest również coraz częściej wykorzystywana w procesie produkcji pojazdów, gdzie pomaga w kontroli jakości komponentów i wykrywaniu wad fabrycznych. Na myśl przychodzą mi jeszcze dodatkowe korzyści zastosowania kamer termowizyjnych w warsztatach samochodowych, obejmujące kilka kluczowych aspektów, które znacząco usprawniają pracę mechaników i podnoszą jakość świadczonych usług.

Termowizja to też redukcja kosztów. Technologia termowizyjna może prowadzić do znacznych oszczędności zarówno dla warsztatów, jak i właścicieli pojazdów. Dzięki wczesnemu wykrywaniu potencjalnych problemów, mechanicy mogą uniknąć kosztownych napraw w przyszłości. Na przykład, wykrycie niewielkiego wycieku płynu chłodzącego może zapobiec poważnemu uszkodzeniu silnika. Dodatkowo, termowizja pozwala na precyzyjne zidentyfikowanie przyczyny problemu, eliminując zgadywanie i zmniejszając koszty robocizny.

Bezpieczeństwo jest najważniejsze w branży motoryzacyjnej, a kamery termowizyjne mogą pomóc w jego zwiększeniu podczas inspekcji. Identyfikując potencjalne zagrożenia, takie jak przegrzewające się komponenty czy usterki elektryczne, mechanicy mogą podjąć proaktywne działania, aby je wyeliminować. Chroni to nie tylko pojazd i jego użytkowników, ale także zapewnia bezpieczeństwo mechanikom wykonującym inspekcję. Kamery termowizyjne umożliwiają wdrożenie programu diagnostyki predykcyjnej, która daje informacje o temperaturze urządzeń i pozwala wyciągnąć wnioski pozwalające na wcześniejsze zamówienie części zamiennych lub zaplanowanie naprawy pojazdu. Cykliczna kontrola z użyciem kamer termowizyjnych pozwala na oszczędności, które mogą wyniknąć przy niespodziewanych awariach i przestojach.

Oprogramowanie do kamer termowizyjnych umożliwia tworzenie szczegółowych raportów, które dostarczają jasnych dowodów wizualnych wykrytych problemów. Ułatwia to klientom zrozumienie koniecznych napraw i związanych z nimi kosztów. Każdy przypadek wykrycia nieprawidłowej temperatury może być zarejestrowany w celach dokumentacyjnych, co jest szczególnie przydatne przy reklamacjach i sporach z klientami.

Jakie modele kamer termowizyjnych mógłby Pan polecić mechanikom jako przykład?

Wybierając kamerę termowizyjną mechanik może wybierać spośród kilku klas produktów. Zacznijmy od rozwiązań najtańszych. W naszym przypadku jest to budżetowy model – MINI2. Hikmicro MINI2 to kompaktowa przystawka do smartfona, podłączana za pomocą 30-centymetrowego przewodu. Dzięki niewielkim rozmiarom i elastyczności, doskonale sprawdza się w diagnostyce trudno dostępnych miejsc w pojeździe.

Optymalnym rozwiązaniem jest kamera Hikmicro B20S. To zaawansowane urządzenie oferujące wysoką rozdzielczość obrazu oraz szybką częstotliwość odświeżania. Dodatkowo, jej obudowa spełnia normę IP54, co zapewnia odporność na kurz i zachlapania. Dla perfekcjonistów najlepszym rozwiązaniem będzie model Hikmicro M31. To profesjonalne urządzenie oferujące bardzo wysoką rozdzielczość oraz możliwość nagrywania filmów, co jest niezwykle przydatne podczas dokumentowania procesów diagnostycznych.

www.merserwis.pl

Komentarze

Brak komentarzy!