Komisje IMCO i ITRE głosowały nad Pakietem przydatności do ruchu drogowego

30 kwietnia 2013, 11:29

Komisje ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) oraz ds. Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) zagłosowały za przyjęciem propozycji Komisji Europejskiej ws. Pakietu przydatności do ruchu drogowego. Zapisy mają kluczowe znaczeniu dla zdrowej konkurencji na niezależnym rynku motoryzacyjnym.

Pakiet przydatności do ruchu drogowego

Obydwie Komisje opracowały wcześniej swoje sprawozdania ws. Pakietu przydatności do ruchu drogowego, mając na celu poprawę obecnej propozycji. Pozytywny wynik głosowania, które odbyło się 25 kwietnia 2013 r., jest po części efektem licznych spotkań z przedstawicielami PE, którzy uwzględnili postulaty FIGIEFA.

Głównym celem poprawek jest zmniejszenie śmiertelności na drogach i redukcja emisji spalin.

Obie Komisje były zgodne co do kilku postanowień:

– definicja ,,badania przydatności do ruchu drogowego" powinna skupiać się na funkcjonalności pojazdu, a nie polegać na kontrolowaniu poszczególnych części i komponentów pojazdu, ani tym bardziej na badaniu zgodności tychże części z wymogami homologacyjnymi. Zatem, według nowo-przyjętej definicji, nie będzie zagrożenia wycofania z rynku części porównywalnej jakości.

– niezależni operatorzy powinni uzyskać dostęp do informacji technicznej, koniecznej do wykonania okresowej kontroli technicznej. Jest ona niezbędna do właściwego przygotowania pojazdu do okresowej kontroli technicznej (PTI).

– niezależni operatorzy powinni uzyskać dostęp do informacji, które będą zawarte na planowanej Elektronicznej Platformie Wymiany Informacji o Pojazdach, która będzie ogólnoeuropejską bazą danych zawierającą wszelkie informacje związane z PTI (np. przyczyny uzyskania negatywnego wyniku okresowej kontroli). Ma to na celu zapobieganie sytuacjom, w których niektórzy operatorzy rynku, np. producenci samochodów, mają dostęp do pewnych danych co stawia ich na uprzywilejowanej pozycji względem pozostałych operatorów, a to może zagrozić uczciwej konkurencji na rynku.

Poprawki zawarte w dwóch przyjętych sprawozdaniach zostaną rozpatrzone przez niemieckiego eurodeputowanego Wernera Kuhna (EPP), głównego sprawozdawcę Komisji ds. Transportu i Turystyki (TRAN) ws. Pakietu przydatności do ruchu drogowego. TRAN jest Komisją przewodniczącą całemu procesowi opiniowania Pakietu. FIGIEFA wzywa sprawozdawcę Kuhna oraz wszystkich Członków TRAN do przyjęcia podczas głosowania 30 maja poprawek zaakceptowanych przez poprzednie Komisje (IMCO, ITRE). Końcowy raport ws. Pakietu trafi z Komisji TRAN na czerwcowe posiedzenie plenarne Parlamentu.

 

Kontekst prawny:

Pakiet przydatności do ruchu drogowego to przygotowana przez Komisję Europejską propozycja składająca się z trzech części, mająca na celu aktualizację oraz ujednolicenie przepisów dotyczących okresowych kontroli technicznych w całej Europie. Trzy części pakietu legislacyjnego dotyczą:

 

  • Badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep
  • Drogowych kontroli technicznych pojazdów użytkowych
  • Dokumentów rejestracyjnych pojazdów


Pakiet proponuje wprowadzenie na poziomie europejskim minimalnych wymogów mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę środowiska.

 

Dowiedz się więcej

Pakiet przydatności do ruchu drogowego Komisji Europejskiej
Pakiet przydatności do ruchu drogowego Komisji Europejskiej

Europejskie organizacje działające na rzecz niezależnego rynku motoryzacyjnego domagają się spójnego i odpowiedniego prawa w zakresie badań przydatności do ruchu drogowego. Pakiet przydatności do ruchu drogowego – propozycje europejskich organizacji Środowisko niezależnych podmiotów rynku motoryzacyjnego z zadowoleniem przyjęło zaprezentowany przez Komisję Europejską 13 lipca 2012 r. „Pakiet przydatności do ruchu drogowego”. Pakiet ma zwiększyć bezpieczeństwo […]

Sojusz przeciwko prawnej ochronie wzorów samochodowych części zamiennych
Sojusz przeciwko prawnej ochronie wzorów samochodowych części zamiennych

Szeroki sojusz niemieckich i europejskich stowarzyszeń reprezentujących konsumentów, ubezpieczycieli, sektor hurtowy i uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego domaga się wolnej konkurencji dla widocznych części zamiennych. Sojusz przedstawił swoje postulaty na konferencji prasowej w Berlinie. W skład Sojuszu wchodzą: ADAC (Niemiecki Klub Motoryzacyjny), vzbv (Federacja Niemieckich Organizacji Konsumenckich), GVA (Niemieckie Stowarzyszenie Niezależnych Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych), CLEPA (Europejskie […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 8 maja 2013, 7:31 0 0

Przydatność do ruchu - brak możliwości wymiany żarówki przez przeciętnie rozgarniętego kierowcę a szczególnie kierowczynię powinien dyskwalifikować pojazd z ruchu drogowego. Spróbujcie wymienić żarówkę reflektora, pozycyjną czy inną w jakimś nowym samochodzie. Np. Mazda 3, przód - jak wsadzić rękę, co odkręcić? Zderzak?

Odpowiedz