Najczęstsze usterki Audi A4 (B9) – co sprawdzić przed zakupem, a co wymienić po?

26 stycznia 2023, 13:45

Audi A4 generacji B9 to model, który jest długo w produkcji, jak na niemieckie standardy. Stylistycznie odrysowany jak od linijki, solidnie poskładany. Innymi słowy jest to jeden z najbardziej klasycznych niemieckich samochodów dostępnych na rynku, który w Polsce zajmuje specjalne miejsce w sercach rodaków. Nowocześnie zaprojektowane Audi może się podobać. Czy pod względem serwisowym również nie ma powodów do narzekań?

Audi A4 B9
Foto: flickr.com

Audi A4 (B9) – dostępne silniki i wersje nadwoziowe

Audi A4 piątej generacji oznaczonej kodem B9 jest produkowane od 2015 roku w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi (w wersji kombi jest również uterenowiona odmiana allroad, usportowione S4 i poszerzone, sportowe RS4). W 2019 roku model przeszedł facelifting i w tej odmianie jest produkowany do dziś. Szeroka gama silnikowa Audi A4 przed liftingiem rozpoczyna się od benzynowego, czterocylindrowego 1.4 TFSI o mocy 150 KM, następny był motor 2.0 TFSI, który występował w wariancie 190 KM lub mocniejszej 252 KM. Oba te silniki są polecane i nie miewają jak dotąd większych problemów podczas eksploatacji. Audi do wersji S4 wsadziło motor 3.0 V6 o mocy 354 KM, który w RS4 dysponował już mocą 450 KM. Po faceliftingu nastąpiła zmiana i w modelu S4 zmieniono silnik benzynowy na diesla, a dokładniej 3.0 TDI V6 o mocy 341/347 KM (moc zależy od roku produkcji). W RS4 jednostka pozostała bez zmian.

W roku 2018 nieco zmieniono jednostki napędowe, a także wprowadzono nowe oznaczenia mocy silnika. Silnik 1.4 został zastąpiony jednostką 2.0 TFSI o tej samej mocy 150 koni mechanicznych (oznaczonej 35 TFSI). Jednostka 2.0 TFSI, która wcześniej miała 190 KM w nowszej wersji nadal tyle ma, jednak została przyodziana w oznaczenie 40 TFSI. Najmocniejszy silnik dostępny w „cywilnych” A4 2.0 TFSI od 2018 roku legitymuje się mocą 245 KM (oznaczenie 45 TFSI). Po faceliftingu benzynowa gama jednostek napędowych również opiera się o silnik 2.0 TFSI w różnych wariantach mocy (150 KM – 35 TFSI, 190/204 KM – 40 TFSI, 245/265 KM – 45 TFSI).

W sekcji silników wysokoprężnych paletę rozpoczyna silnik 2.0 TDI o mocy 122 KM. Następnie mamy również jednostkę o pojemności dwóch litrów w wersji mocy 150 KM i 190 KM (po 2018 roku z oznaczeniami odpowiednio 35 TDI i 40 TDI) Gamę przed liftingiem zamyka 3.0 TDI V6 w wersjach 218 i 272 KM. Po liftingu silniki V6 zniknęły z gamy, pozostawiono 2.0 TDI w czterech wariantach mocy (136 KM – 30 TDI, 163 KM – 35 TDI, 190/204 KM – 40 TDI).

W Audi A4 dostępne są trzy skrzynie biegów – manualna, automatyczna w postaci siedmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni S-tronic (dostępnej w mniejszych, czterocylindrowych jednostkach) oraz ośmiobiegowy automat klasyczny, występujący w najmocniejszych wersjach z silnikami V6 pod maską.

Najczęstsze usterki Audi A4 (B9)

Brak poważnych problemów z jednostkami benzynowymi 1.4 i 2.0 TFSI wynika z poprawy błędów, które trapiły poprzedników – nadmierne zużycie oleju silnikowego przez słabej jakości pierścienie tłokowe czy rozrząd, który również potrafił o sobie przypomnieć. Nie są to jednak jednostki całkowicie pozbawione wad. W 2.0 TFSI, oznaczonej kodem EA888, za standard można uznać ubywający płyn chłodniczy, za co odpowiedzialna jest pompa wody. Wycieki bywają również z obudowy termostatu.

Z kolei w czterocylindrowych dieslach zdarzają się problemy z wtryskiwaczem układu AdBlue (silniki o kodzie EA288 i EA288 evo – ten drugi jest montowany w modelach po liftingu w technologii mild hybrid). Właściwie to tyle, co można powiedzieć o problemach z tymi jednostkami, oprócz klasycznych przypadłości wszystkich silników wysokoprężnych, które mogą się pojawić w egzemplarzach z wyższym przebiegiem, czyli problemy z wtryskami, turbiną i układami oczyszczania spalin. Natomiast w silnikach 3.0 TDI problematyczne są stukające wałki rozrządu i wycieki płynu spod chłodnicy oleju między głowicami.

Skrzynie zarówno manualne, jak i automatyczne, są polecane. Natomiast w skrzyni automatycznej S-tronic sporadycznie zdarza się problem z niewielkim stukaniem, które słychać na biegu wstecznym. Odpowiedzialne może być za to sprzęgło K2 odpowiadające za biegi parzyste i wsteczny.

Z kategorii usterek mniej poważnych, ale za to porównywalnie lub bardziej drażniących, Audi A4 najnowszej generacji miewa problemy z systemem infotainment, który potrafi się zawiesić. Czasem pojawia się problem z połączeniem telefonu lub jego nagłym zerwaniem, a także z ekranem, który zaczyna migotać. Te niedogodności dotyczą jednak modeli sprzed liftingu. Audi czasami ma również w niewielkim stopniu problemy z materiałami wykończeniowymi, tym samym potrafi np. stukać półka za kanapą lub skrzypieć niektóre elementy wnętrza.

Audi A4 (B9) – co sprawdzić przed zakupem i na co zwrócić szczególną uwagę?

Przede wszystkim warto przyjrzeć się bliżej historii danego egzemplarza. Dużo samochodów tej marki jest sprowadzanych z USA i bywają po różnych przygodach – od niewielkich parkingowych stłuczek, przez poważne wypadki po auta, które np. wylądowały w pobliskim stawie czy jeziorze. Oprócz tego warto zerknąć na skrzynię biegów S-tronic i ją osłuchać (pod względem ww. problemów ze wstecznym, który może zwiastować konieczność wymiany sprzęgła).

Podobnie osłuchać należy jednostki V6 (stukające wałki). Naturalnie warto również sprawdzić interwały olejowe czy elementy zawieszenia. W silnikach benzynowych należy sprawdzić czy dana jednostka nadprogramowo nie gubi gdzieś płynu chłodniczego.

Mieliście do czynienia z Audi A4 (B9)? Podzielcie się swoimi doświadczeniami z serwisowaniem tego modelu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Audi, 29 kwietnia 2023, 21:57 7 -2

Od 2 lat a4 b9 2.0 TDI 2017 rok 163 km teraz 230 tys nalotu i wszystko super .po zakupie wymiana rozrządu oleju skrzyni silnika.

Odpowiedz

Edek, 14 sierpnia 2024, 22:56 2 0

Bierze olej ci ten sprzęt?

Odpowiedz

Andrzej., 12 lipca 2024, 13:59 0 -4

Kwintesencja pomyłek. Elektronika do bani. W serwisie trzy razy w ciągu miesiąca. Średni samochód.

Odpowiedz

Heniu, 17 października 2024, 17:20 2 0

Co jest tańsze w naprawach: tfsi czy tdi w tym modelu?

Odpowiedz

Wreckedge, 4 stycznia 2025, 13:48 0 0

Kujpiłem A4 B9 Avant z przebiegiem 160 000 km od b. dobrego dealera samochodowego.
Przy zakupie sprawdziłem wszystko. Mam zrobione 200 000.
Wymieniam olej co 15 000 km. Wlewam ceramizator.Co 10 000km środki czyszczące układ paliwowy. Auto majac obecnie 200k km nie bierze oleju w zasadzie wcale. Jestem 5 300 km po wymianie oleju i olej pokazuje max.
Nic nie stuka. Skrzynia jest świetna. Świece z oryginalnych z fabryki wymieniłem przy 195 000km. Spalanie jest tu bardzo zależne od ciężkości nogi. Ale na wycieczce po Italii -4000 km średnie spalanie jadąc z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami wyniosło 6,2l/100km - tryb E ale ustawienie skrzyni na S na autostradach a D z automatycznym start stop w korkach.
To miękka hybryda i klima na ECO działa dalej nawet jak się silnik wyłącza.
Auto na niemieckich autostradach osiąga prędkość do której jest zablokowane 240km\h w 35-40s.Odblokowałem go na 2 miechy. jedzie 280. Wtedy wziął 800ml oleju na 3000 k.
Skrzynia jest 7-biegowa Ultra S-Tronic. Cicha,. Bardzo sprawna. 140 jedzie na 1300RPM.
Mam wersję S-lline - limousine. Bardzo cicha i przyjemna.

Jednak, auto ma 1 wadę. Brzydką z resztą. A mianowicie Auto hold. Bardzo fajnie jeździ się w automacie, ale ten system włącza się podczas hamowania przy prędkości 5km/h. Co tak naprawd powoduje szarpnięcie i przyduszenie silnika.
Stąt w wiekszości przypadków, jeżdżąc w trybie Comfort na przełożeniach S - nie używam autohold - bo lecę na ryj, jak dojeżdżam do świateł i hamuję.
NIe rozumiem tego ustawienia. Wolałbym aby włączało się 500ms po zatrzymaniu auta. A nie w trakcie jazdy.

Odpowiedz

zertaul, 19 marca 2025, 19:18 0 0

Twój egzemplarz jest uszkodzony. Auto hold nie powinno włączać się w czasie jazdy, ale tylko i wyłącznike po całkowitym zatrzymaniu pojazdu.

Odpowiedz

waldi, 13 stycznia 2025, 10:26 1 -1

Audi a4 b9 avant 2,0 TDI z 2018r sprowadziłem z Niemiec miał wtedy 169,00 tyś km super się jeździ zrobiłem 222,00 tyś km i nie miałem żadnego problemu , następne też będzie audi.

Odpowiedz