Najczęstsze usterki Audi A4 (B9) – co sprawdzić przed zakupem, a co wymienić po?

26 stycznia 2023, 13:45

Audi A4 generacji B9 to model, który jest długo w produkcji, jak na niemieckie standardy. Stylistycznie odrysowany jak od linijki, solidnie poskładany. Innymi słowy jest to jeden z najbardziej klasycznych niemieckich samochodów dostępnych na rynku, który w Polsce zajmuje specjalne miejsce w sercach rodaków. Nowocześnie zaprojektowane Audi może się podobać. Czy pod względem serwisowym również nie ma powodów do narzekań?

Audi A4 B9
Foto: flickr.com

Audi A4 (B9) – dostępne silniki i wersje nadwoziowe

Audi A4 piątej generacji oznaczonej kodem B9 jest produkowane od 2015 roku w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi (w wersji kombi jest również uterenowiona odmiana allroad, usportowione S4 i poszerzone, sportowe RS4). W 2019 roku model przeszedł facelifting i w tej odmianie jest produkowany do dziś. Szeroka gama silnikowa Audi A4 przed liftingiem rozpoczyna się od benzynowego, czterocylindrowego 1.4 TFSI o mocy 150 KM, następny był motor 2.0 TFSI, który występował w wariancie 190 KM lub mocniejszej 252 KM. Oba te silniki są polecane i nie miewają jak dotąd większych problemów podczas eksploatacji. Audi do wersji S4 wsadziło motor 3.0 V6 o mocy 354 KM, który w RS4 dysponował już mocą 450 KM. Po faceliftingu nastąpiła zmiana i w modelu S4 zmieniono silnik benzynowy na diesla, a dokładniej 3.0 TDI V6 o mocy 341/347 KM (moc zależy od roku produkcji). W RS4 jednostka pozostała bez zmian.

W roku 2018 nieco zmieniono jednostki napędowe, a także wprowadzono nowe oznaczenia mocy silnika. Silnik 1.4 został zastąpiony jednostką 2.0 TFSI o tej samej mocy 150 koni mechanicznych (oznaczonej 35 TFSI). Jednostka 2.0 TFSI, która wcześniej miała 190 KM w nowszej wersji nadal tyle ma, jednak została przyodziana w oznaczenie 40 TFSI. Najmocniejszy silnik dostępny w “cywilnych” A4 2.0 TFSI od 2018 roku legitymuje się mocą 245 KM (oznaczenie 45 TFSI). Po faceliftingu benzynowa gama jednostek napędowych również opiera się o silnik 2.0 TFSI w różnych wariantach mocy (150 KM – 35 TFSI, 190/204 KM – 40 TFSI, 245/265 KM – 45 TFSI).

W sekcji silników wysokoprężnych paletę rozpoczyna silnik 2.0 TDI o mocy 122 KM. Następnie mamy również jednostkę o pojemności dwóch litrów w wersji mocy 150 KM i 190 KM (po 2018 roku z oznaczeniami odpowiednio 35 TDI i 40 TDI) Gamę przed liftingiem zamyka 3.0 TDI V6 w wersjach 218 i 272 KM. Po liftingu silniki V6 zniknęły z gamy, pozostawiono 2.0 TDI w czterech wariantach mocy (136 KM – 30 TDI, 163 KM – 35 TDI, 190/204 KM – 40 TDI).

W Audi A4 dostępne są trzy skrzynie biegów – manualna, automatyczna w postaci siedmiobiegowej dwusprzęgłowej skrzyni S-tronic (dostępnej w mniejszych, czterocylindrowych jednostkach) oraz ośmiobiegowy automat klasyczny, występujący w najmocniejszych wersjach z silnikami V6 pod maską.

Najczęstsze usterki Audi A4 (B9)

Brak poważnych problemów z jednostkami benzynowymi 1.4 i 2.0 TFSI wynika z poprawy błędów, które trapiły poprzedników – nadmierne zużycie oleju silnikowego przez słabej jakości pierścienie tłokowe czy rozrząd, który również potrafił o sobie przypomnieć. Nie są to jednak jednostki całkowicie pozbawione wad. W 2.0 TFSI, oznaczonej kodem EA888, za standard można uznać ubywający płyn chłodniczy, za co odpowiedzialna jest pompa wody. Wycieki bywają również z obudowy termostatu.

Z kolei w czterocylindrowych dieslach zdarzają się problemy z wtryskiwaczem układu AdBlue (silniki o kodzie EA288 i EA288 evo – ten drugi jest montowany w modelach po liftingu w technologii mild hybrid). Właściwie to tyle, co można powiedzieć o problemach z tymi jednostkami, oprócz klasycznych przypadłości wszystkich silników wysokoprężnych, które mogą się pojawić w egzemplarzach z wyższym przebiegiem, czyli problemy z wtryskami, turbiną i układami oczyszczania spalin. Natomiast w silnikach 3.0 TDI problematyczne są stukające wałki rozrządu i wycieki płynu spod chłodnicy oleju między głowicami.

Skrzynie zarówno manualne, jak i automatyczne, są polecane. Natomiast w skrzyni automatycznej S-tronic sporadycznie zdarza się problem z niewielkim stukaniem, które słychać na biegu wstecznym. Odpowiedzialne może być za to sprzęgło K2 odpowiadające za biegi parzyste i wsteczny.

Z kategorii usterek mniej poważnych, ale za to porównywalnie lub bardziej drażniących, Audi A4 najnowszej generacji miewa problemy z systemem infotainment, który potrafi się zawiesić. Czasem pojawia się problem z połączeniem telefonu lub jego nagłym zerwaniem, a także z ekranem, który zaczyna migotać. Te niedogodności dotyczą jednak modeli sprzed liftingu. Audi czasami ma również w niewielkim stopniu problemy z materiałami wykończeniowymi, tym samym potrafi np. stukać półka za kanapą lub skrzypieć niektóre elementy wnętrza.

Audi A4 (B9) – co sprawdzić przed zakupem i na co zwrócić szczególną uwagę?

Przede wszystkim warto przyjrzeć się bliżej historii danego egzemplarza. Dużo samochodów tej marki jest sprowadzanych z USA i bywają po różnych przygodach – od niewielkich parkingowych stłuczek, przez poważne wypadki po auta, które np. wylądowały w pobliskim stawie czy jeziorze. Oprócz tego warto zerknąć na skrzynię biegów S-tronic i ją osłuchać (pod względem ww. problemów ze wstecznym, który może zwiastować konieczność wymiany sprzęgła).

Podobnie osłuchać należy jednostki V6 (stukające wałki). Naturalnie warto również sprawdzić interwały olejowe czy elementy zawieszenia. W silnikach benzynowych należy sprawdzić czy dana jednostka nadprogramowo nie gubi gdzieś płynu chłodniczego.

Mieliście do czynienia z Audi A4 (B9)? Podzielcie się swoimi doświadczeniami z serwisowaniem tego modelu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Audi, 29 kwietnia 2023, 21:57 5 -2

Od 2 lat a4 b9 2.0 TDI 2017 rok 163 km teraz 230 tys nalotu i wszystko super .po zakupie wymiana rozrządu oleju skrzyni silnika.

Odpowiedz