Od momentu wprowadzenia normy spalinowej Euro 4 coraz częściej stosowane są systemy EGR z chłodnicami EGR. Chłodnice te nie są typowymi częściami zużywalnymi. Mimo to w okresie ich użytkowania może dojść do awarii.
Awarie chłodnic EGR
W przypadku chłodnic EGR medium do chłodzenia silnika służy płyn chłodzący. Chłodnice wykonane są albo ze stali szlachetnej, albo z aluminium. Przy niekorzystnych lub nieprzewidzianych stanach roboczych (np. przy eksploatacji silnika z paliwem o dużej zawartości siarki lub paliwem ekologicznym) może dochodzić do powstawania agresywnych produktów procesu spalania. W perspektywie długoterminowej może to powodować wewnętrzną nieszczelność, której towarzyszy skryta utrata płynu chłodzącego. Przy szukaniu strat wody są często mylnie i bezskutecznie odnawiane uszczelnienia głowicy cylindra, głowice cylindra lub uszczelnienia mokrych tulei cylindra.
Najczęstszą przyczyną awarii jest nieszczelność po stronie spalin. Rzadziej występującą przyczyną jest korozja wżerowa po stronie środka chłodzącego. Nieprawidłowe środki chłodzące mogą prowadzić do korozji lub kawitacji. Ponieważ przeciwciśnienie spalin podczas pracy silnika jest wyższe niż ciśnienie w układzie chłodzenia, strata środka chłodzącego nie zawsze jest od razu widoczna. Po wyłączeniu silnika środek chłodzący uchodzi do kanału spalin lub zasysania silnika.
Jeżeli chłodnica EGR znajduje się wyżej niż zawory wpustowe i wypustowe, może prowadzić to do gromadzenia się płynu chłodzącego w komorze spalania jednego lub kilku cylindrów. Po uruchomieniu silnika występują „uderzenia wody”, a w ich konsekwencji ciężkie uszkodzenia tłoka, cylindra lub korbowodu.
Aby unikać kosztownych i skomplikowanych napraw silnika na skutek szukania przyczyny strat środka chłodzącego, należy przed otwarciem silnika dokładnie sprawdzić, czy występuje nieszczelność chłodnicy EGR.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 27 czerwca 2013, 6:33 2 -1
Odnoszę dziwne wrażenie że Pierburg ma duże problemy z jakością swoich EGR'ów. Ostatnio kazał przeprogramowywać sterowniki silnika pod kątem prawidłowej pracy zaworów, a teraz ostrzega przed ich gniciem ....
Odpowiedz
Anonim, 27 czerwca 2013, 22:32 1 0
a co teraz dobrze robią?Jednorazowa masówka kosztem jakości.Zmieniam często auta im nowsze i droższe tym mniej zadowolony jestem
Odpowiedz