Nieszczelne chłodnice EGR – utrata płynu chłodzącego

, 26 czerwca 2013, 14:17

Od momentu wprowadzenia normy spalinowej Euro 4 coraz częściej stosowane są systemy EGR z chłodnicami EGR. Chłodnice te nie są typowymi częściami zużywalnymi. Mimo to w okresie ich użytkowania może dojść do awarii.

Awarie chłodnic EGR

Rys.1W przypadku chłodnic EGR medium do chłodzenia silnika służy płyn chłodzący. Chłodnice wykonane są albo ze stali szlachetnej, albo z aluminium. Przy niekorzystnych lub nieprzewidzianych stanach roboczych (np. przy eksploatacji silnika z paliwem o dużej zawartości siarki lub paliwem ekologicznym) może dochodzić do powstawania agresywnych produktów procesu spalania. W perspektywie długoterminowej może to powodować wewnętrzną nieszczelność, której towarzyszy skryta utrata płynu chłodzącego. Przy szukaniu strat wody są często mylnie i bezskutecznie odnawiane uszczelnienia głowicy cylindra, głowice cylindra lub uszczelnienia mokrych tulei cylindra.

Najczęstszą przyczyną awarii jest nieszczelność po stronie spalin. Rzadziej występującą przyczyną jest korozja wżerowa po stronie środka chłodzącego. Nieprawidłowe środki chłodzące mogą prowadzić do korozji lub kawitacji. Ponieważ przeciwciśnienie spalin podczas pracy silnika jest wyższe niż ciśnienie w układzie chłodzenia, strata środka chłodzącego nie zawsze jest od razu widoczna. Po wyłączeniu silnika środek chłodzący uchodzi do kanału spalin lub zasysania silnika.

Rys. 2Jeżeli chłodnica EGR znajduje się wyżej niż zawory wpustowe i wypustowe, może prowadzić to do gromadzenia się płynu chłodzącego w komorze spalania jednego lub kilku cylindrów. Po uruchomieniu silnika występują „uderzenia wody”, a w ich konsekwencji ciężkie uszkodzenia tłoka, cylindra lub korbowodu.

Aby unikać kosztownych i skomplikowanych napraw silnika na skutek szukania przyczyny strat środka chłodzącego, należy przed otwarciem silnika dokładnie sprawdzić, czy występuje nieszczelność chłodnicy EGR.

Dowiedz się więcej

Jak prawidłowo określić wielkość zagłębienia w denku tłoka?
Jak prawidłowo określić wielkość zagłębienia w denku tłoka?

W celu dobrania właściwego tłoka przy naprawie często trzeba porównywać wymiary tłoka z danymi katalogowymi. W przypadku tłoków z wybrzuszeniem denka otrzymuje się przy tym różnice wymiarów pomiędzy wymiarami katalogowymi a rzeczywiście zmierzoną wartością. Tłok z wybrzuszeniem w denku Odchyłki te wynikają z różnych metod pomiarowych stosowanych przy określaniu zagłębienia w denku tłoka. Fakt ten […]

Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części
Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części

Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. Ze względu na to, montaż nowej części może wiązać się z występowaniem komunikatu o błędzie. Zapalać się może lampka kontrolna błędu. Histereza zaworu EGR W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest charakterystyką, która „na powrocie biegnie innym torem niż przy wzroście” (patrz rys. 1). Problem może dotyczyć […]

Utrata ciśnienia oleju wskutek pęknięcia w pokrywie filtra oleju
Utrata ciśnienia oleju wskutek pęknięcia w pokrywie filtra oleju

Uszkodzenie w pokrywie filtra oleju powoduje redukcję lub całkowity brak ciśnienia oleju silnikowego. W silnikach nieposiadających czujnika ciśnienia oleju kierowca nie jest w stanie rozpoznać za niskiego ciśnienia oleju. Zakłócenie w układzie smarowania silnika Powodowane uszkodzeniem problemy to: nietypowe odgłosy pracującego silnika przegrzanie silnika otarcia tłoków (otarcia 45°) przegrzanie łożyska sworznia tłokowego (sworzeń tłokowy z […]

Naprawa aluminiowych bloków silników
Naprawa aluminiowych bloków silników

Firma Motor Service posiada w ofercie odlewy tulei cylindrowych ze stopu Alusil, przeznaczone do naprawy bloków silnikowych z aluminium. Półfabrykaty wykorzystywane do produkcji tulei dostępne są w różnych wielkościach. Półfabrykaty tulei cylindrowych Alusil mają taki sam skład materiałowy co bloki silnikowe Alusil w formie pierwotnej. Dzięki temu pojedynczy cylinder ma po naprawie taką samą gładź […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 27 czerwca 2013, 6:33 2 -1

Odnoszę dziwne wrażenie że Pierburg ma duże problemy z jakością swoich EGR'ów. Ostatnio kazał przeprogramowywać sterowniki silnika pod kątem prawidłowej pracy zaworów, a teraz ostrzega przed ich gniciem ....

Odpowiedz

Anonim, 27 czerwca 2013, 22:32 1 0

a co teraz dobrze robią?Jednorazowa masówka kosztem jakości.Zmieniam często auta im nowsze i droższe tym mniej zadowolony jestem

Odpowiedz