Uszkodzenie w pokrywie filtra oleju powoduje redukcję lub całkowity brak ciśnienia oleju silnikowego. W silnikach nieposiadających czujnika ciśnienia oleju kierowca nie jest w stanie rozpoznać za niskiego ciśnienia oleju.
Zakłócenie w układzie smarowania silnika
Powodowane uszkodzeniem problemy to:
- nietypowe odgłosy pracującego silnika
- przegrzanie silnika
- otarcia tłoków (otarcia 45°)
- przegrzanie łożyska sworznia tłokowego (sworzeń tłokowy z barwami nalotowymi)
- uszkodzenia łożyska wału korbowego i korbowodu
- awarie turbosprężarki
- totalne uszkodzenie silnika
Pęknięcie plastikowej rurki pokrywy filtra oleju (rys. 2) powoduje, że napływający z pompy oleju pod ciśnieniem olej w niekontrolowany sposób przepływa do miski olejowej. Dochodzi do straty ciśnienia oleju silnikowego i wymienionych wyżej problemów oraz uszkodzeń silnika.
W dnie wielu obudów filtrów oleju znajduje się zawór odpływowy, który ułatwia wymianę oleju. W pokazanej obudowie (rys. 1) na końcu plastikowej rurki jest osadzony stożek. Stożek ten zamyka po wkręceniu pokrywy filtra oleju otwór odpływowy. Wykręcenie pokrywy filtra oleju otwiera otwór odpływowy. Olej znajdujący się w obudowie filtra oleju spływa dzięki temu do miski olejowej.
Uwaga
Przy wymianie oleju silnikowego należy ostrożnie manipulować zespołem filtra oleju. Plastikowa rurka pokrywy filtra oleju jest delikatna i może pęknąć pod działaniem nadmiernej siły. Pęknięcie (rys. 2) może wystąpić w różnych miejscach. Przy wyjmowaniu wkładu filtra oleju ułamana plastikowa rurka często zostaje we wkładzie – niezauważona – i zostaje wyrzucona razem z nim. Należy też zawsze pamiętać o wymianie elastomerowych pierścieni uszczelniających pokrywy filtra oleju.
Komentarze