Utrata ciśnienia oleju wskutek pęknięcia w pokrywie filtra oleju

5 lipca 2013, 14:50

Uszkodzenie w pokrywie filtra oleju powoduje redukcję lub całkowity brak ciśnienia oleju silnikowego. W silnikach nieposiadających czujnika ciśnienia oleju kierowca nie jest w stanie rozpoznać za niskiego ciśnienia oleju.

Zakłócenie w układzie smarowania silnika

Powodowane uszkodzeniem problemy to:

  • nietypowe odgłosy pracującego silnika
  • przegrzanie silnika
  • otarcia tłoków (otarcia 45°)
  • przegrzanie łożyska sworznia tłokowego (sworzeń tłokowy z barwami nalotowymi)
  • uszkodzenia łożyska wału korbowego i korbowodu
  • awarie turbosprężarki
  • totalne uszkodzenie silnika

 

Pęknięcie plastikowej rurki pokrywy filtra oleju (rys. 2) powoduje, że napływający z pompy oleju pod ciśnieniem olej w niekontrolowany sposób przepływa do miski olejowej. Dochodzi do straty ciśnienia oleju silnikowego i wymienionych wyżej problemów oraz uszkodzeń silnika.

W dnie wielu obudów filtrów oleju znajduje się zawór odpływowy, który ułatwia wymianę oleju. W pokazanej obudowie (rys. 1) na końcu plastikowej rurki jest osadzony stożek. Stożek ten zamyka po wkręceniu pokrywy filtra oleju otwór odpływowy. Wykręcenie pokrywy filtra oleju otwiera otwór odpływowy. Olej znajdujący się w obudowie filtra oleju spływa dzięki temu do miski olejowej.

Uwaga

Przy wymianie oleju silnikowego należy ostrożnie manipulować zespołem filtra oleju. Plastikowa rurka pokrywy filtra oleju jest delikatna i może pęknąć pod działaniem nadmiernej siły. Pęknięcie (rys. 2) może wystąpić w różnych miejscach. Przy wyjmowaniu wkładu filtra oleju ułamana plastikowa rurka często zostaje we wkładzie – niezauważona – i zostaje wyrzucona razem z nim. Należy też zawsze pamiętać o wymianie elastomerowych pierścieni uszczelniających pokrywy filtra oleju.

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów firmy MS Motor Service

Dowiedz się więcej

Nieszczelne chłodnice EGR – utrata płynu chłodzącego
Nieszczelne chłodnice EGR – utrata płynu chłodzącego

Od momentu wprowadzenia normy spalinowej Euro 4 coraz częściej stosowane są systemy EGR z chłodnicami EGR. Chłodnice te nie są typowymi częściami zużywalnymi. Mimo to w okresie ich użytkowania może dojść do awarii. Awarie chłodnic EGR W przypadku chłodnic EGR medium do chłodzenia silnika służy płyn chłodzący. Chłodnice wykonane są albo ze stali szlachetnej, albo […]

Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części
Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części

Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. Ze względu na to, montaż nowej części może wiązać się z występowaniem komunikatu o błędzie. Zapalać się może lampka kontrolna błędu. Histereza zaworu EGR W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest charakterystyką, która „na powrocie biegnie innym torem niż przy wzroście” (patrz rys. 1). Problem może dotyczyć […]

Naprawa aluminiowych bloków silników
Naprawa aluminiowych bloków silników

Firma Motor Service posiada w ofercie odlewy tulei cylindrowych ze stopu Alusil, przeznaczone do naprawy bloków silnikowych z aluminium. Półfabrykaty wykorzystywane do produkcji tulei dostępne są w różnych wielkościach. Półfabrykaty tulei cylindrowych Alusil mają taki sam skład materiałowy co bloki silnikowe Alusil w formie pierwotnej. Dzięki temu pojedynczy cylinder ma po naprawie taką samą gładź […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!