Jak prawidłowo określić wielkość zagłębienia w denku tłoka?

, 17 czerwca 2013, 10:06

W celu dobrania właściwego tłoka przy naprawie często trzeba porównywać wymiary tłoka z danymi katalogowymi. W przypadku tłoków z wybrzuszeniem denka otrzymuje się przy tym różnice wymiarów pomiędzy wymiarami katalogowymi a rzeczywiście zmierzoną wartością.

Tłok z wybrzuszeniem w denku

Rys. 1Odchyłki te wynikają z różnych metod pomiarowych stosowanych przy określaniu zagłębienia w denku tłoka. Fakt ten daje o sobie znać głównie przy podawaniu danych o tłokach dla silników DEUTZ.

Na rys. 1 przedstawiono dwie metody pomiarowe, stosowane do określania zagłębienia w denku tłoka.

W przypadku wielkości M1 chodzi o starszą metodę pomiarową. Zagłębienie w denku tłoka jest przy tym określane względem górnej krawędzi tłoka. Metoda pomiarowa M2 odnosi się do najwyższego miejsca na krawędzi zagłębienia. W zależności od daty produkcji tłoka, wielkość ta mogła być określona w katalogu według starej lub nowej metody pomiarowej.

W przyszłych katalogach wielkość zagłębienia w denku tłoka będzie sukcesywnie zmieniana i podawana tylko według nowej metody pomiarowej (M2).

Dowiedz się więcej

Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części
Zawór EGR w pojazdach marki Opel – błąd nowej części

Każdy zawór EGR posiada charakterystykę w kształcie histerezy. Ze względu na to, montaż nowej części może wiązać się z występowaniem komunikatu o błędzie. Zapalać się może lampka kontrolna błędu. Histereza zaworu EGR W uproszczeniu można powiedzieć, że histereza jest charakterystyką, która „na powrocie biegnie innym torem niż przy wzroście” (patrz rys. 1). Problem może dotyczyć […]

Szlam olejowy w pompie próżniowej
Szlam olejowy w pompie próżniowej

Odgłosy stukania (jak przy uszkodzeniu łożyska wału korbowego) mogą dobiegać do uszu użytkownika samochodu również w sytuacji, gdy szlam olejowy nagromadzi się w pompie próżniowej. Usterka dotyka często Volkswagena Transportera (LT, T4). Problem z pompą próżniową – Volkswagen Transporter Tłokowa pompa próżniowa jest napędzana przez suwak (2) z wałka rozrządu (1). W zalecanej pozycji montażowej […]

Nieszczelne chłodnice EGR – utrata płynu chłodzącego
Nieszczelne chłodnice EGR – utrata płynu chłodzącego

Od momentu wprowadzenia normy spalinowej Euro 4 coraz częściej stosowane są systemy EGR z chłodnicami EGR. Chłodnice te nie są typowymi częściami zużywalnymi. Mimo to w okresie ich użytkowania może dojść do awarii. Awarie chłodnic EGR W przypadku chłodnic EGR medium do chłodzenia silnika służy płyn chłodzący. Chłodnice wykonane są albo ze stali szlachetnej, albo […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!