Spod maski niektórych modeli Opla mogą wydobywać się charakterystyczne gwizdy, pochodzące z układu paska wieloklinowego. Możliwą przyczyną jest uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego alternatora.
Jak wyeliminować gwizdanie paska wieloklinowego
Problem dotyczy pojazdów marki Opel/Vauxhall:
- Agila od 2004,
- Astra-H od 2005,
- Combo od 2004,
- Corsa C od 2004, Corsa D od 2007,
- Meriva od 2004, Tigra B od 2004.
Kody silników: C13DT, Y13DT, Z13DT, Z13DTH, Z13DTJ
W przypadku alternatorów Denso, zgodnie z informacją producenta pojazdu, oryginalnie montowane sprzęgło jednokierunkowe można zamienić na zmodyfikowane sprzęgło jednokierunwe alternatora (patrz rysunek 1). Jest ono dostępne w firmie Ruville (nr art. 55377).
Jeśli zamontowany jest alternator Valeo, to firma Ruville także oferuje sprzęgło jednokierunkowe alternatora (nr art.55886).
Ponieważ oba sprzęgła optycznie prawie nie dają się odróżnić, należy dokładnie sprawdzić cechy odróżniające (patrz Rysunek 2).
Uwaga: W ramach diagnozy i naprawy kompletnego układu rozrządu i napędu urządzeń pomocniczych należy sprawdzić i wymienić pasek zębaty wieloklinowy oraz rolki napinające i zwrotne. Uwzględniać zalecenia producenta pojazdu.
Komentarze