Przewody wysokiego napięcia – ważne ogniwo układu zapłonowego

Przez wiele lat przewody wysokiego napięcia stanowiły pewien stały element funkcjonalny układu zapłonowego. Nie występują one jedynie w układach zapłonowych, w których cewki wysokiego napięcia są nakładane bezpośrednio na świece zapłonowe. Po drogach naszego kraju w dalszym ciągu jeździ znaczna liczba kilku lub kilkunastoletnich pojazdów posiadających układ zapłonowy z przewodami wysokiego napięcia.

Przewody zapłonowe Janmor

Przewody JanmorWarunkiem koniecznym poprawnej pracy silnika z zapłonem iskrowym jest przeskok między elektrodami świecy iskry inicjującej zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej. Energia iskry musi być na tyle duża, aby nastąpiła jonizacja wspomnianej mieszanki. Wytwarzanie i magazynowanie tej energii jest realizowane przez jedną lub więcej cewek zapłonowych. Energia ta musi zostać następnie przetransportowana do świecy zapłonowej i właśnie to zadanie realizują przewody wysokiego napięcia.

Materiał użyty do izolacji przewodów powinien cechować się odpowiednią wytrzymałością mechaniczną i odpornością na takie czynniki jak wysokie i niskie temperatury, wilgoć, sól oraz produkty ropopochodne. Te wymagania najlepiej spełnia silikon. Obok wysokiej odporności na przebicia ważne jest, aby przesył energii z cewki zapłonowej do świecy odbywał się przy możliwie najmniejszych stratach. Jeśli będą one za wysokie to może się okazać, że energia iskry jest za mała, aby nastąpiło prawidłowe spalenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

Przewody JanmorJak powszechnie wiadomo, za przepływ, a tym samym również za wielkość strat energii, odpowiada tzw. rdzeń przewodu. Obecnie spotykamy przewody z rdzeniem miedzianym, węglowym, kevlarowym i ferrytowym. Rdzeń miedziany jest najstarszym, ale wciąż dość chętnie stosowanym rozwiązaniem. Jest to spowodowane doskonałą przewodnością miedzi powodującą minimalne straty energii. Przewód wykonany z tego materiału emituje jednak silne fale elektromagnetyczne mogące zakłócać pracę urządzeń elektronicznych znajdujących się wewnątrz samochodu.

Alternatywnym rozwiązaniem są przewody z rdzeniem węglowym. Oporność rdzenia węglowego wynosi ok. 15 kiloomów na metr, zatem nie zachodzi konieczność stosowania dodatkowych oporników. W trakcie eksploatacji tych przewodów następuje stopniowe wypalanie cząsteczek węgla w rdzeniu, powodujące  wzrost jego oporności. W wyniku tego iskra jest coraz słabsza, a w skrajnych przypadkach następuje całkowity jej zanik.

Wad tych nie posiadają przewody z rdzeniem ferrytowym. Ich niska oporność (ok. 5,6 kilooma na metr) powoduje stosunkowo niewielkie straty przesyłanej energii. Stosuje się tutaj technologię WireWound polegającą na tym, że w rdzeń wykonany z włókna szklanego i kevlaru wprasowuje się mieszankę ferromagnetyczną, a następnie owija się go spiralnym oplotem ze stali nierdzewnej. Oplot ten jest dodatkowo pokryty powłoką z półprzewodzącego lateksu. Konstrukcja taka powoduje koncentrację falelektromagnetycznych wewnątrz przewodu oraz bardzo niskie straty przesyłu energii. Całość pokryta jest warstwą izolacyjną z silikonu wzmocnionego włóknem szklanym.

Przewody JanmorAby przewody wysokiego napięcia prawidłowo przekazywały energię do świecy, to na ich końcach muszą się znajdować odpowiednie terminale przyłączeniowe. Z jednej strony łączą one przewód z cewką lub kopułką aparatu zapłonowego, a z drugiej ze świecą. Terminale te muszą być wykonane z materiału o odpowiedniej sprężystości zapewniającej łatwy montaż oraz pewne i trwałe połączenie elektryczne. Istotny jest też sposób łączenia terminali z rdzeniem przewodzącym prąd.

Polska firma Janmor od lat specjalizuje się w produkcji przewodów zapłonowych. Wieloletnie doświadczenia oraz stosowanie nowoczesnych technologii pozwalają zaoferować odbiorcom produkt najwyższej jakości przy jednoczesnym zachowaniu przystępnej ceny.Obecnie są to dwie linie produktów – ProLine oraz EcoLine.

Przewody z linii produktowej Proline występują w dwóch wersjach, z rdzeniem ferrytowym lub miedzianym. Te z rdzeniem ferrytowym wykonane są we wspomnianej wcześniej technologii WireWound. Pozwala to uzyskać doskonałe parametry elektryczne, przy bardzo niskiej emisji zakłóceń.
Janmor Proline posiadają terminale wykonane z wysokogatunkowych nierdzewnych stali. Odpowiedni kształt zapewnia łatwy montaż oraz pewne połączenie w trakcie eksploatacji. Po zdjęciu warstwy izolacji terminale zaciskane są na żyle prądowej metodą fullcontact. Osłony terminali wykonane są z silikonu i posiadają kształt identyczny jak w wiązkach oryginalnych. Szczelność połączenia zapewnia też zastosowanie odpowiednich klejów.

Przewody JanmorDruga linia produktowa  - EcoLine może posiadać rdzeń kevlarowy lub miedziany. Rdzeń kevlarowy posiada oporność rozłożoną wzdłuż przewodu nie wymagając tym samym stosowania dodatkowych oporników. Przewody z rdzeniem miedzianym, podobnie jak w przypadku linii ProLine, posiadają wtopione na końcach oporniki. Jako materiał izolacyjny stosuje się EPDM. Terminale przyłączeniowe wykonane są tak jak w wersji ProLine. Materiałem stosowanym na osłony może być EPDM lub silikon.

Artykuł przygotowany przez firmę Janmor
Warto przeczytać
Co jest przyczyną zjawiska "backfire"
Wysokie ceny benzyny skłaniają wielu kierowców do poszukiwania tańszych paliw mogących służyć do napędzania silników spalinowych. W silnikach z zapłonem…»
Janmor przedłuża promocję
Janmor przedłuża promocję zorganizowaną na 25-lecie istnienia firmy. Dostawca systemów zapłonowych dla motoryzacji będzie nagradzał sklepy motoryzacyjne i warsztaty rekomendujące…»
Diagnostyka i usuwanie usterki cewki zapłonowej - wskazówki Janmor
Usterki układu zapłonowego są dość częstą przyczyną nieprawidłowej pracy lub całkowitego unieruchomienia pojazdu. Mimo powszechnego występowania, diagnozowanie usterek w tych…»
Janmor wspiera team Przemysława Salety
Producent przewodów i cewek i zapłonowych - Janmor Sp. z o. o. został sponsorem teamu motocyklowego SBK Racing. W barwach…»
Janmor z najszerszą na rynku ofertą cewek zapłonowych
Od najnowszych modeli aut po starsze samochody, a nawet przedwojenne zabytki - polski producent cewek zapłonowych ma w swoim katalogu…»

Komentarze

Komentarze moderowane są przez redakcję. Przed dodaniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.