O jakości klocków hamulcowych

18 grudnia 2012, 10:31

Wymieniając klocki lub szczęki hamulcowe warsztat powinien zastanowić się, czy nowe części są należytej jakości i czy ta jakość została przez kogokolwiek potwierdzona odpowiednimi badaniami. Nawet zamienniki muszą spełniać określone wymagania. Jak rozpoznać, czy dany produkt jest zgodny z obowiązującymi przepisami? Czym różnią się klocki stosowane na pierwszy montaż od innych klocków?

Wymagania stawiane okładzinom ciernym hamulca są bardzo wielostronne (trybologiczne, antywibracyjne, fizyczne) i częściowo się wykluczające. Przykładowo: najważniejszy parametr jakim jest współczynnik tarcia μ nie może być zbyt niski, bowiem prowadzi do wydłużenia drogi hamowania; nie może również być zbyt wysoki, wówczas występuje niebezpieczeństwo częstego blokowania kół już przy małych opóźnieniach. Podobnie jest z innymi parametrami. Właściwy wybór kompromisowego składu mieszanki wymaga więc przeprowadzenia wielu kosztownych badań. Dlatego czołowi producenci klocków hamulcowych mają w swoich programach produkcyjnych wiele mieszanek o różnym składzie. Czołowi producenci stosuje nawet 50 różnych mieszanek, dzięki temu może precyzyjnie dobrać dany klocek do określonego pojazdu. Producenci tanich wkładek stosują 3 do 8 mieszanek, w związku z tym jeden klocek przeznaczony jest do wielu pojazdów o różnej masie i wielkości.

Uzyskanie certyfikatu w/g regulaminu R90 na określony materiał cierny nie oznacza, że jest on odpowiednikiem produktu na pierwszy montaż OE. Potwierdza jedynie, że spełnia on minimalne standardy bezpieczeństwa określone w dyrektywie UE. Na czym polega homologacja klocków wg ECE R90?

W przypadku oryginalnych wkładek ciernych (nazywanych potocznie klockami hamulcowymi) gwarantuje nam to badanie homologacyjne typu pojazdu na zgodność z Regulaminem 13 EKG ONZ lub  na zgodność z Dyrektywą 71/320 EEC. Wiadomo jednak że nie wszyscy wymieniając klocki hamulcowe lub szczęki montują oryginalne części. W Polsce wprowadzono obowiązek homologowania zamiennych okładzin hamulcowych na zgodność z normą ECE R 90. Obowiązek ten spoczywa na producencie okładzin lub jego przedstawicielu, powinien on zadbać o to, żeby każda zamienna okładzina spełniała wymagania Regulaminu 90.

Dyrektywa ta nakazuje, by wszystkie pojazdy klasy M1, M2 i N1 do 3,5t (samochody osobowe, pojazdy dostawcze i autobusy) zarejestrowane po 1 stycznia 1999 roku, były wyposażone w homologowane klocki i szczęki hamulcowe. Części te muszą przejść określone badania (w wyspecjalizowanej, autoryzowanej jednostce, uprawnionej do prowadzenia tego rodzaju testów i wydawania certyfikatów, np. PIMOT).

Zakres tych badań jest jednak tylko pewnym, niewielkim fragmentem, jakie stosuje się do klocków stosowanych na pierwszy montaż (tzw. OE) i wymaganych przez producentów samochodów.

Poniższa tabela przedstawia orientacyjnie zakres badań klocków dla uzyskania homologacji OE oraz według regulaminu R90 (źródło: Honeywell).

  Test OE Test R90
Skuteczność hamowania    
Współczynnik tarcia średni + +
Współczynnik tarcia na gorąco + +
Współczynnik tarcia statyczny (hamulec postojowy) + +
Zależność od prędkości początkowej hamowania + +
Współczynnik tarcia na zimno +
Test drogi hamowania +
Test prędkości dla wysokiej temperatury +
Zjazd z góry +
Wrażliwość na wilgoć +
Niezmienność współczynnika tarcia +
Właściwości fizyczne    
Ściśliwość +
Odporność na śnieg + +
Przewodność cieplna + +
Test korodowania +
Odporność lakieru na płyn hamulcowy i oleje +
Trwałość    
Okładzina cierna +
Tarcza hamulca +
Współpraca z tarczą/ tworzenie rys +
Komfort    
Hałaśliwość +
Nierównomierna grubość tarczy +
Tarcie przy dużych prędkościach +
Czucie pedału hamulca +
Reakcja na wciśnięcie pedału hamulca +
Czas trwania testu 6-12 miesięcy 3-5 godzin

Uzyskane wyniki testów produktów aftermarketowych nie mogą odbiegać +/- 15% od wyników osiąganych przez produkty oryginalne. W skrajnych przypadkach dwa klocki aftermarketowe może się różnić od siebie nawet o 30%.

W porównaniu z badaniami jakie są przeprowadzane dla uzyskania homologacji OE zakres testów na R90 jest więc dość ograniczony. W efekcie w wielu przypadkach klocki i szczęki hamulcowe na aftermarket mogą pod wieloma względami daleko odbiegać od produktów wytwarzanych przez renomowane firmy i montowanych jako pierwsze wyposażenie.

Norma międzynarodowa ECE R90 dopuszczająca wkładki cierne do sprzedaży na naszym rynku jest tak liberalna, że jej wymagania spełniają nawet wyroby najniższej jakości. Z drugiej strony to minimum do spełnienia powoduje że produkt powinien gwarantować bezpieczeństwo w użytkowaniu.

Co zawiera oznakowanie klocków?

Wyroby dopuszczone do sprzedaży wolnorynkowej muszą posiadać odpowiednie oznakowanie. Jak rozpoznać, czy produkt jest zgodny z Regulaminem 90?

Każdej nakładce hamulcowej przyporządkowany jest indywidualny numer Świadectwa Homologacji.

Poszczególne człony tego numeru oznaczają:

E 20 – oznaczenie kraju wydającego Świadectwo Homologacji. Dla Polski przyporządkowana jest cyfra 20,
90R – oznaczenie Regulaminu według, którego przeprowadzono badania homologacyjne,
01 – oznacza serię poprawek do Regulaminu,
xxx – kolejne trzy cyfry  są numerem Świadectwa Homologacji nadawanym indywidualnie dla każdego typu okładziny,
xxx – ostatnie cyfry definiują homologowaną płytkę mocującą.

Oznakowanie znajdujące się na nakładce hamulcowej powinno zawierać:

  • symbol i numer homologacji,
  • miesiąc i rok produkcji,
  • numer katalogowy,
  • symbol materiału ciernego.

Jakie opakowanie?

Oznakowanie znajdujące się na opakowaniu powinno zawierać:

  • nazwę producenta, jego znak handlowy lub logo,Przykład informacji, jakie powinny być umieszczone na opakowaniu z klockami hamulcowymi. Opakowanie powinno zawierać instrukcję montażu w języku danego kraju, gdzie produkt jest sprzedawany (fot. Lumag)
  • symbol i numer homologacji,
  • numer katalogowy nakładek,
  • zastosowanie produktu,
  • symbol graficzny oznaczający oś do której nakładki są przeznaczone,
  • liczbę nakładek wchodzących w skład kompletu.

Opakowanie powinno być zabezpieczone plombą, która przy próbie otwarcia zostaje zerwana. Do każdego kompletu nakładek dołączana jest instrukcja montażu. Niewłaściwe zamontowanie nakładek może być przyczyną złej współpracy z tarczą hamulca.

Niezależnie od tego, kto jest twórcą całego układu hamulcowego w danym samochodzie, Bosch, ATE, czy TRW, klocki wykorzystywane na pierwszy montaż są produkowane przez inne firmy. W Europie w znakomitej większości aut osobowych pochodzą od takich producentów jak: Grupa TMD Friction (marka Textar), Honeywell (marka Jurid/Bendix), Federal-Mogul (marka Ferodo) oraz ITT Friction Technologies (marka Galfer, nieobecna na rynku wtórnym).

Opublikowane przez: Redakcja
Artykuł ukazał się w numerze 12/2012 „Serwisu Motoryzacyjnego”

Dowiedz się więcej

Mały diesel Hondy
Mały diesel Hondy

Nowy diesel 1,6 litra i-DTEC to pierwsza oferowana w Europie jednostka napędowa z opracowanej przez Hondę serii „Earth Dreams Technology”. Silnik o mocy maksymalnej 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm (przy 2000 obr/min) trafi pod maskę modelu Civic na początku 2013 roku. Jednostka emituje zaledwie 94 gramy CO2 na kilometr oferując niski poziom […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 grudnia 2012, 21:02 0 0

Dokładnie nie ma co kupować BRECKA skoro jest gorszy od OE pewnie z 7-10% a najgorsze muszą się zmieścić w minus 12-15% to dla 2-3% różnicy lepiej kupić taniego chińczyka bo wyjdzie jakościowo na to samo a dla dobrego klienta trzymać klocek z lepszej półki. No chyba, że BRECK jest lepszy od OE, ale to chyba niemożliwe po tym co mówią klienci.

Odpowiedz

Anonim, 19 grudnia 2012, 19:46 0 0

na Twoim czarnym PR firma na pewno wiele nie straci ;-)

Odpowiedz